PODGLĄD ATOMU
     
 

Spór klasyków z romantykami, czyli rzecz o „Romantyczności” Adama Mickiewicza


I. Przeczytaj balladę Adama Mickiewicza i wykonaj polecenia.

Polecenia:

1. Określ temat ballady Adama Mickiewicza.
2. Określ czas i miejsce wydarzeń opisanych w Romantyczności..
3. Wymień wszystkie osoby biorące udział w przedstawionym zdarzeniu.
4. Na podstawie przeczytanego tekstu uzupełnij tabelę.

Karusia
Jasiek
lud
Kim jest?
........................
........................
........................
Jak wygląda?
..........X...........
........................
..........X...........
Jak się zachowuje?
........................
........................
........................
Co mówi?
........................
........................
........................




5. Opisz i wyjaśnij zachowanie ludu w stosunku do Karusi. Zilustruj swoją wypowiedź odpowiednim cytatem z tekstu.
6. W dwunastej strofie ballady ujawnia się anonimowy narrator. Określ, jaki ma stosunek do opisywanych wydarzeń. Z kim wchodzi w polemikę?
7. Jak ocenia zachowanie Karusi rozmówca narratora?
8. Na podstawie toczącej się pomiędzy rozmówcami polemiki uzupełnij poniższy schemat.



9. Powyższą balladę uznawano za manifest polskiego romantyzmu. Która z postaci uwzględnionych na schemacie w Poleceniu 8. jest jego wyrazicielem? W której z epok można by umieścić drugą postać?
10. Zinterpretuj tytuł utworu Adama Mickiewicza.
11. Czym jest motto? Jaką może pełnić funkcje w utworze? Określ formę i rolę motta ballady Adama Mickiewicza.
12. Wykorzystując odpowiednie źródła (np. encyklopedię internetową, Słownik Pisarzy Polskich, Słownik Literatury XIX wieku i inne) zgromadź informacje na temat walki klasyków z romantykami. Zapisz je w formie krótkiej notatki.
13. Przedyskutujcie w klasie, która z zaprezentowanych w balladzie postaw jest Wam bliższa. Pamiętajcie o tym, by uzasadnić swoje stanowisko.

[Piotr Michałowski, Portret Marii]


Tytuł: Spór klasyków z romantykami, czyli rzecz o „Romantyczności” Adama Mickiewicza
Opis skrócony: Dokonamy interpretacji ballady Romantyczność. Poznamy światopogląd romantyczny oraz zgromadzimy informacje na temat sporu klasyków z romantykami. Będziemy charakteryzować bohaterów świata przedstawionego. Nazwiemy postawy, które przyjmują i ustosunkujemy się do nich, uzasadniając swoje opinie.
Autor(rzy): Katarzyna Szymańska
Hasła treści romantyzm, klasycyzm, światopogląd romantyczny
Uwagi metodyczne uczniowie informacje o walce klasyków z romantykami mogą zredagować w formie notatki. uczniowie informacje o walce klasyków z romantykami mogą zredagować w formie notatki.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci