PODGLĄD ATOMU
     
 

Kazimierz Wielki – strateg i budowniczy



Linia chronologiczna




Źródło 1. Jan z Czarnkowa. Kronika [fragment]


[…] Tak tedy król ten ponad wszystkich monarchów polskich dzielnie rządził Polską; […] podniósł do wielkości dzieła swoje — murował miasta, zamki, domy. Naprzód ozdobił zamek krakowski […] domami, wieżami, rzeźbą, malowidłem, dachami wielkiej piękności. Naprzeciw zaś zamku krakowskiego, po drugiej stronie Wisły, około kościoła, który się nazywa Skałką, wymurował miasto, które od imienia swego nazwał Kazimierzem, jak również zbudował wiele innych miast. […] Wszystkie te miasta i zamki bardzo mocnymi murami, domami i wysokimi wieżami, nadzwyczaj głębokimi rowami i innymi urządzeniami obronnymi otoczył, na ozdobę narodowi, na schronienie i opiekę Królestwa Polskiego. Za czasów tego króla, w lasach, gajach i dąbrowach tyle założono wsi i miast, ile bodaj nie powstało kiedy indziej w Królestwie Polskim.


Źródło 2. Jan Długosz. Roczniki czyli kroniki Królestwa Polskiego [fragment]


[…] zastawszy Polskę glinianą, drewnianą i nieschludną, pozostawił ją Kazimierz Wielki murowaną, ozdobną i wspaniałą […]


[na podstawie: http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=40652&s=1]






Źródło 3. Mapa. Polska za panowania Kazimierza Wielkiego - zamki obronne, CARTE


Źródło 4. Fotografie. Zamki na szlaku Orlich Gniazd

Zamek w Ogrodzieńcu



[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Ogrodzieniec-Zamek-Tamerlan.jpg]

Zamek w Olsztynie koło Częstochowy


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Olsztyn_panorama.jpg]

Zamek w Będzinie


[źródło: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/B%C4%99dzin_-_Zamek_obronny_z_XIVw..jpg]

Ćwiczenia

Na podstawie źródeł 1. i 2.

1. Opowiedz o działaniach Kazimierza Wielkiego zmierzających do podniesienia bezpieczeństwa Polski.
2. Odpowiedz, jak kronikarze – Jan z Czarnkowa i Jan Długosz – ocenili panowanie króla Kazimierza Wielkiego.
3. W powszechnej świadomości Polaków Kazimierz Wielki oceniany jest jako wybitny budowniczy. Uzasadnij to zdanie.


Na podstawie źródła 3.

Zaznacz na mapie szlak Orlich Gniazd, czyli linię obronnych zamków i warowni wybudowanych przez Kazimierza Wielkiego. Jakie były, Twoim zdaniem, powody lokalizacji zamków i warowni na tej granicy?


Na podstawie źródła 4.

Wskaż podobieństwa zamków przedstawionych na fotografiach.
Praca domowa
Wiele zamków wzniesionych za panowania Kazimierza Wielkiego to obecnie już ruiny. Spróbuj, na podstawie fotografii, odtworzyć architekturę zamku, pamiętając o elementach obronnych.

Praca domowa dlla zainteresowanych
Zbierz informacje na temat szlaku turystycznego Orlich Gniazd. Zaplanuj trasę wędrówki. Oblicz, ile dni może trwać piesza wycieczka, jeśli piechur z plecakiem w czasie 1 godziny pokonuje 3 kilometry, a w ciągu dnia wędruje siedem godzin.














































Tytuł: Kazimierz Wielki – strateg i budowniczy
Opis skrócony: Poszukamy argumentów przemawiających za tym, że Kazimierz Wielki był dobrym władcą. Poznamy przyczyny wznoszenia przez niego tak wielu zamków i warowni. Opiszemy zamek średniowieczny, poznamy jego wygląd i funkcje.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści Kazimierz Wielki, szlak Orlich Gniazd, Kraków
Uwagi metodyczne Lekcja powinna zachęcić uczniów do własnych poszukiwań w zasobach Internetu. Powinna również służyć kształtowaniu ich wyobraźni przestrzennej. Zajęcia mogą zainspirować uczniów do zwiedzania ciekawych miejsc związanych ze średniowieczną kulturą materialną podczas wakacji w Polsce. Warto, by nauczyciel zachęcał uczniów do aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu, również podczas wakacji w rodzinnym kraju. Proponuję skorzystać z ogólnie dostępnych map w atlasach szkolnych, na tej lekcji mogą to być mapy: w Atlasie historycznym dla szkół podstawowych (Nowa Era, Warszawa 2012, s. 30.) lub w Ilustrowanym atlasie historii Polski (Demart, Warszawa 2006, s. 48-49).Lekcja powinna zachęcić uczniów do własnych poszukiwań w zasobach Internetu. Powinna również służyć kształtowaniu ich wyobraźni przestrzennej. Zajęcia mogą zainspirować uczniów do zwiedzania ciekawych miejsc związanych ze średniowieczną kulturą materialną podczas wakacji w Polsce. Warto, by nauczyciel zachęcał uczniów do aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu, również podczas wakacji w rodzinnym kraju. Proponuję skorzystać z ogólnie dostępnych map w atlasach szkolnych, na tej lekcji mogą to być mapy: w Atlasie historycznym dla szkół podstawowych (Nowa Era, Warszawa 2012, s. 30.) lub w Ilustrowanym atlasie historii Polski (Demart, Warszawa 2006, s. 48-49).
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci