PODGLĄD ATOMU
     
 

Budownictwo romańskie i gotyckie w Polsce

Linia chronologiczna

Źródło 1. Mapa. Zabytki architektury romańskiej w Polsce, CARTE


Źródło 2. Fotografie zabytków romańskich w Polsce


Kolegiata w Tumie pod Łęczycą w centralnej Polsce (na północ od Łodzi)



[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Tum_-_Kolegiata_01.jpg]

Kościół św. Idziego w Inowłodzu nad Pilicą, w centralnej Polsce



[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Kosciol_sw_Idziego_w_Inowlodzu.jpg]

Źródło 3. Mapa. Zabytki architektury gotyckiej w Polsce, CARTE























Źródło 4. Fotografie budowli gotyckich w Polsce

Kolegiata św. Krzyża i św. Bartłomieja we Wrocławiu



[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Wroclaw_swKrzyz_swBartlomiej.jpg]

Bazylika Mariacka w Gdańsku



[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Bazylika_mariacka_gdansk_ubt.jpeg]


Kościół Mariacki w Krakowie



[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Krak%C3%B3w_-_St._Mary_Church_01.JPG]

Źródło 5. Wirtualny spacer po kościele Mariackim w Krakowie

http://www.pajorama.eu/wirtualnymariacki/mariacki.html#/Nawa_Glowna/

Ćwiczenia

Na podstawie źródeł 1-2.

1. Odpowiedz, gdzie w Polsce możemy zobaczyć najwięcej budowli romańskich. Odpowiadając, posłuż się nazwami krain historycznych.
2. Wymień cechy charakterystyczne budownictwa romańskiego.

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

3. Zaznacz na fotografiach te cechy, które podkreślały obronny charakter tych budowli.


Na podstawie źródeł 3-4.

1. Jak sądzisz, z czyjej inicjatywy na Pomorzu Gdańskim, Warmii i Powiślu powstało wiele budowli gotyckich?
2. Wymień cechy charakterystyczne budownictwa gotyckiego.

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

3. Wskaż ten element konstrukcyjny, dzięki któremu budowle gotyckie są bardzo wysokie i dobrze doświetlone.


Na podstawie źródła 5.

Zapraszam na wirtualną wycieczkę do Krakowa. Znajdziemy się wewnątrz Kościoła Mariackiego w Krakowie, jednego z najpiękniejszych gotyckich zabytków w Polsce. Uważnie przyjrzymy się ołtarzowi Wita Stwosza, wspaniałemu dziełu rzeźbiarskiemu polskiego późnego średniowiecza. Po zakończeniu zwiedzania podzielimy się swoimi wrażeniami.
http://www.pajorama.eu/wirtualnymariacki/mariacki.html#/Nawa_Glowna/

Czy wiesz, dlaczego ołtarz Wita Stwosza nazywany jest „Biblią z lipowego drzewa”?
















Tytuł: Budownictwo romańskie i gotyckie w Polsce
Opis skrócony: Dowiemy się, gdzie w Polsce możemy zobaczyć budowle romańskie i gotyckie, podejmiemy próbę charakterystyki budownictwa średniowiecznego, a na koniec opowiemy o arcydziele rzeźbiarskim Wita Stwosza.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści Kraków, Kościół Mariacki w Krakowie, ołtarz Wita Stwosza
Uwagi metodyczne Choć uczniowie w szkole miejscowej uczą się o romańszczyźnie i gotyku, to warto odnieść ich wiedzę do realiów polskich. Lekcja służy kształtowaniu umiejętności pracy z mapą, źródłem ikonograficznym i źródłami multimedialnymi. Warto porozmawiać z uczniami o różnych funkcjach budowli w średniowieczu. Należy podkreślić, że spełniały, oprócz celów religijnych, również funkcje obronne, dawały schronienie ludności w czasie zagrożenia, były miejscem zebrań politycznych (np. były miejscem spotkań i obrad sejmików ziemskich w Polsce). Lekcja może zainspirować uczniów do własnych poszukiwań przykładów dziedzictwa materialnego w Polsce i Europie oraz do ciekawych porównań.Choć uczniowie w szkole miejscowej uczą się o romańszczyźnie i gotyku, to warto odnieść ich wiedzę do realiów polskich. Lekcja służy kształtowaniu umiejętności pracy z mapą, źródłem ikonograficznym i źródłami multimedialnymi. Warto porozmawiać z uczniami o różnych funkcjach budowli w średniowieczu. Należy podkreślić, że spełniały, oprócz celów religijnych, również funkcje obronne, dawały schronienie ludności w czasie zagrożenia, były miejscem zebrań politycznych (np. były miejscem spotkań i obrad sejmików ziemskich w Polsce). Lekcja może zainspirować uczniów do własnych poszukiwań przykładów dziedzictwa materialnego w Polsce i Europie oraz do ciekawych porównań.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci