PODGLĄD ATOMU
     
 

Architektura i sztuka polskiego renesansu


Kalendarium


1507 – 1536 – renesansowa przebudowa Wawelu
1524 – 1531 – budowa Kaplicy Zygmuntowskiej w katedrze wawelskiej


Źródło 1. Styl renesansowy w architekturze i sztuce (fotografie)







[ŻRÓDŁA]

[http://commons.wikimedia.org/wiki/File:WawelDziedziniecPanorama1.jpg]
[http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Sala_Poselska_na_Wawelu.jpg]
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Sigismund_Chapel,_Wawel_02.JPG]
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Nagrobek_Zygmunta_Starego_i_Zygmunta_Augusta.jpg]
[http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Krak%C3%B3w_-_Sukiennice_1.jpg]
[http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ratusz2007.jpg]
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Kazimierz_Dolny_%28kamienica_pod_sw_Mikolajem_i_Krzysztofem%29_01.jpg]
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Kazimierz_Dolny_083.jpg]





Źródło 2. Partenopeus Suavius (Carmignano) – włoski poeta, przybyły z Włoch z królową Boną – opis wnętrza Zamku Królewskiego na Wawelu

Przeszedłszy korytarz na I piętrze, stajemy przy stancjach na lewo, przybranych mnóstwem pięknych arrasów i opon. Przy drugim korytarzu jest mieszkanie króla, bogate, o ścianach obwieszonych złotogłowiem. Najwspanialsze komnaty są na piętrze II. Tu jest sala wielka, wyłożona drzewem suto rzeźbionym i złoconym. Jest przy niej pokój obwieszony arrasami z jedwabiu i złota, a za nią drugi o ścianach pokrytych brokatami; w innej sali sukno czerwone na podłodze, a na ścianie kotara ze złota, sięgająca od sufit aż do podłogi, złoty tron z kulą i baldachimem. Opodal cztery izby obok siebie, przystrojone brokatami i arrasami jedwabnymi, w dwóch były jeszcze kominy złocone i piękne drzwi drewniane w odrzwiach z kamienia. Podobnie urządzona była sala uczty koronacyjnej; tak w niej, jak w każdej z sal, gdzie goszczono biesiadników, stała wielka szafa kredensowa, na której półkach ustawione było wszystko srebro potrzebne do uczty.

[źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Zamek_Kr%C3%B3lewski_na_Wawelu]


Ćwiczenia


Na podstawie źródeł 1. i 2.

1. Na fotografii przedstawiającej dziedziniec Zamku Królewskiego na Wawelu, wskaż krużganki. Jaką funkcję pełniły?
2. Opisz wygląd jednej z sal Zamku Królewskiego na Wawelu. Zwróć uwagę na sklepienie i dekorację ścian. Dlaczego na ścianach wieszano tkaniny?

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

3. O czym świadczyło bogato wyposażone wnętrze Zamku na Wawelu? Na które elementy wyposażenia wnętrz zwraca uwagę włoski poeta?
4. Znajdź w Internecie informację o tym, jak nazywał się architekt, który przebudowywał Zamek Królewski na Wawelu w XVI w. Skąd przybył on do Polski?
5. Wskaż, na przykładzie Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu, charakterystyczne elementy architektury renesansowej (kopuła, latarnia, lunety). Jakie było przeznaczenie Kaplicy Zygmuntowskiej?
6. Porównaj nagrobki władców polskich w okresu średniowiecza (np. Kazimierza Wielkiego, Kazimierza Jagiellończyka) z nagrobkami ostatnich Jagiellonów. Wskaż różnice.
7. Odpowiedz, jakie było przeznaczenie Sukiennic w Krakowie? Kiedy wzniesiono Sukiennice, a kiedy je przebudowano? Jakie elementy gotyckie dostrzegasz w tej budowli, a jakie renesansowe?
8. Wskaż elementy renesansowe Ratusza w Poznaniu i kamienic w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.

Praca domowa

1. Przygotuj scenariusz wycieczki W renesansowym Krakowie – wymień obiekty, które będą zwiedzane, podaj ich twórców.
Możesz skorzystać z informacji dostępnych na stronie: http://wirtualnyspacer.krakow.pl/#/52619/.

2. Ustal, który obraz Leonarda da Vinci znajduje się w Polsce oraz gdzie jest eksponowany.

Praca domowa dla zainteresowanych

Przygotuj pracę, którą zatytułujesz: Kobiety renesansu – Bona Sforza, Barbara Radziwiłłówna, Anna Jagiellonka.

























Tytuł: Architektura i sztuka polskiego renesansu
Opis skrócony: Poznamy charakterystyczne cechy architektury i sztuki renesansowej w Polsce. Zastanowimy się, skąd i jakimi drogami przenikały do Polski nowe prądy artystyczne. Poznamy najwybitniejsze dzieła polskiej architektury i sztuki renesansowej.
Autor(rzy): Wanda Królikowska
Hasła treści Kraków, kaplica Zygmuntowska, Wawel, arrasy wawelskie, Jagiellonowie, Zygmunt I Stary, Zygmunt II August, Bona Sforza, złoty wiek
Uwagi metodyczne Warto przedstawić uczniom warunki życia, obowiązujące stroje, czy wyposażenie wnętrz Zamku na Wawelu, choćby we fragmentach filmu Królowa Bona w reż. Janusz Majewskiego [http://www.youtube.com/watch?v=9OfswS77Y3g&feature=related]Warto przedstawić uczniom warunki życia, obowiązujące stroje, czy wyposażenie wnętrz Zamku na Wawelu, choćby we fragmentach filmu Królowa Bona w reż. Janusz Majewskiego [http://www.youtube.com/watch?v=9OfswS77Y3g&feature=related]
Proponuję wykorzystanie wiedzy uczniów na temat zabytków renesansowych w krajach ich pobytu (jeśli takie obiekty się tam znajdują) oraz porównanie ich z dziełami polskiego renesansu.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 30
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci