PODGLĄD ATOMU
     
 

Wielka Emigracja


Linia chronologiczna


Źródło 1. Dietrch Monten. Finis Poloniae (obraz z 1831 r.)


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Finis_Poloniae,_1831.PNG]



Źródło 2. Chłopi francuscy witają polskiego emigranta (rycina z epoki)
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:MWP_1830_Le_r%C3%A9fugi%C3%A9_polonais.jpg]
Źródło 3. Portret Adama Mickiewicza autorstwa Joachima Lelewela (rysunek z epoki)
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Adam_Mickiewicz_by_Joachim_Lelewel.jpg]

Źródło 4. Jedyna fotografia Fryderyka Chopina, autorstwa Louisa-Auguste'a Bissona (1849)



[źródło: Cyfrowa Biblioteka Narodowa, www.polona.pl;
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Frederic_Chopin_photo.jpeg]


Objaśnienie
Jedna z pierwszych fotografii wykonanych w Europie. Na zdjęciu został uwieczniony Fryderyk Chopin, kilka miesięcy przed śmiercią w 1849 roku.















Źródło 5. James Hopwood. Juliusz Słowacki (rycina z epoki)


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Juliusz_S%C5%82owacki_1.PNG]

Źródło 6. Joachim Lelewel (rycina z epoki)


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Joachim_Lelewel_q.PNG]


Źródło 7. Juliusz Słowacki. Hymn o zachodzie słońca na morzu [fragment]


[…] Widziałem lotne w powietrzu bociany
Długim szeregiem.
Żem je znał kiedyś na polskim ugorze,
Smutno mi, Boże!
Żem często dumał nad mogiłą ludzi,
Żem nie znał prawie rodzinnego domu,
Żem był jak pielgrzym, co się w drodze trudzi
Przy blaskach gromu,
Że nie wiem, gdzie się w mogiłę położę,
Smutno mi, Boże!
Ty będziesz widział moje białe kości,
W straż nieoddane kolumnowym czołom;
Alem jest jako człowiek, co zazdrości
Mogił… popiołom.
Więc, że nieznane gotujesz mi łoże,
Smutno mi, Boże!
Kazano w kraju niewinnej dziecinie
Modlić się za mnie co dzień;
a ja przecie
Wiem, że mój okręt nie do kraju płynie,
Płynąc po świecie.
Więc, że modlitwa dziecka nic nie może,
Smutno mi, Boże!
[…]

[źródło: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/hymn-o-zachodzie-slonca-na-morzu.html]



Ćwiczenia


Na podstawie źródła 1.

Upadek powstania listopadowego zapoczątkował powstanie niezwykle ważnej w historii narodu polskiego, emigracji politycznej, zwanej Wielką Emigracją. Tysiące polskich żołnierzy i oficerów, chcąc uniknąć kary za powstanie, udało się do Francji, Belgii, Wielkiej Brytanii, a nawet do Stanów Zjednoczonych. Opowiedz, które elementy obrazu symbolizują koniec marzeń o wolnej Polsce.


Na podstawie źródła 2.

Odpowiedz, w jaki sposób chłopi francuscy witają polskiego emigranta? Jak przedstawiony jest polski powstaniec?


Na podstawie źródła 7.

Na podstawie lektury fragmentu wiersza, opowiedz o doli emigranta, który nie może wrócić do ojczyzny. Czym, według Ciebie, jest ten wiersz?

Praca domowa

Jednym z wybitnych polskich emigrantów był Fryderyk Chopin. Wyszukaj informacji o życiu i twórczości artysty. Dowiedz się, gdzie znajduje się jego grób, a gdzie złożone zostało serce.
Wysłuchaj utworu fortepianowego Fryderyka Chopina – Polonez As-dur op. 53 w mistrzowskim wykonaniu Rafała Blechacza (http://www.youtube.com/watch?v=F2qsscRdiZk&feature=related).






































Tytuł: Wielka Emigracja
Opis skrócony: Wyjaśnimy przyczyny emigracji tysięcy Polaków, po upadku powstania listopadowego. Dowiemy się, w których krajach, emigranci znaleźli schronienie. Porozmawiamy o położeniu polskich emigrantów i poznamy sylwetki wielkich Polaków działających na emigracji.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści Wielka Emigracja, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Joachim Lelewel, Fryderyk Chopin, powstanie listopadowe
Uwagi metodyczne Lekcja patriotyzmu, szczególnie ważna i potrzebna dla uczniów przebywających z dala od ojczyzny. Zachęcam do postawienia pytania: co możemy zrobić, by podtrzymywać związki z polską kulturą i tradycją, w jaki sposób wy i wasi bliscy podtrzymujecie więzi z krajem? Warto zachęcić uczniów do poznania sylwetek wielkich polskich romantyków.Lekcja patriotyzmu, szczególnie ważna i potrzebna dla uczniów przebywających z dala od ojczyzny. Zachęcam do postawienia pytania: co możemy zrobić, by podtrzymywać związki z polską kulturą i tradycją, w jaki sposób wy i wasi bliscy podtrzymujecie więzi z krajem? Warto zachęcić uczniów do poznania sylwetek wielkich polskich romantyków.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci