PODGLĄD ATOMU
     
 

Maria Skłodowska-Curie – wielka Polka, wybitna uczona




Linia chronologiczna




Źródło 1. Fotografia. Mural poświęcony Marii Skłodowskiej-Curie


[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Warsaw_Marie_Sklodowska-Curie_2011.jpg]







Źródło 2. Fotografia. Warszawa, ul. Freta 16. Rodzinny dom Marii Skłodowskiej-Curie. Obecnie muzeum polskiej noblistki
[źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Maria_Sklodowska-Curie_birthplace_mural.jpg]
Źródło 3. Fotografia. Ojciec Władysław Skłodowski oraz córki. Od lewej: Maria, Bronisława, Helena. 1890 r.
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Sklodowski_Family_Wladyslaw_and_his_daughters_Maria_Bronislawa_Helena.jpg]

Źródło 4. Dom rodzinny Marii Skłodowskiej [fragment]
[…] W domu Skłodowskich panował kult wiedzy, nauki i pracy. Najważniejsze są nauki ścisłe, ale czytało się również dzieła literackie (w paru językach), a także publicystykę społeczną. Ojciec, jak pisze Maria, „ w wieczory sobotnie miał zwyczaj mówić nam z pamięci albo też odczytywać arcydzieła poezji i prozy polskiej. Sam nawet pisywał wiersze i tłumaczył je dobrze z kilku języków. Te wieczory sprawiały nam wielką przyjemność i pobudzały nasze uczucia patriotyczne […].


[w:] Mówią Wieki, nr 06/11 (617), s. 44.
Źródło 5. Rysunek. Maria i Piotr Curie eksperymentują z radem. 1903r.

[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Curie_and_radium_by_Castaigne.jpg]


Źródło 6. Maria Skłodowska-Curie zmienia naukę [fragment]

[…] Maria Skłodowska-Curie żyła w czasach wielkich przemian, które zmieniły oblicze świata. Sama przyczyniła się do nich w znaczącym stopniu […]. Druga połowa XIX wieku to czas, kiedy kobietom trudno było zdobyć wyższe wykształcenie. Młoda Skłodowska zaryzykowała […]. W 1898 roku małżeństwo Curie odkrywają dwa nowe pierwiastki promieniotwórcze – rad i polon [nazwany tak, na cześć ojczyzny Marii] […]. Doświadczenia Marii i Piotra Curie nie tylko pozwoliły odkryć nowe pierwiastki, udowodniły lecznicze działanie promieniowania w przypadku nowotworów […].


[w:] Mówią Wieki, nr 06/11 (617), s.46-47.


Źródło 7. Fotografia. Dyplom potwierdzający otrzymanie Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki w 1903 r.


[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1903.jpg]





Źródło 8. Fotografia. Uczona w swoim laboratorium.

[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Madame_curie_3334194920_e4014f35a4_o.jpg]

Źródło 9. Fotografia. Dyplom otrzymania Nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1911 r.

[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dyplom_Sklodowska-Curie.jpg]

Źródło 10. Maria Skłodowska-Curie na froncie I wojny światowej, 1915 r.


[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marie_Curie_-_Mobile_X-Ray-Unit.jpg]

Ćwiczenia

Na podstawie źródła 1.

1. Odpowiedz, w którym mieście powstał widoczny na zdjęciu mural? Jak sądzisz, z jakiej okazji powstał?
2. Czy Maria Skłodowska-Curie byłaby zadowolona z takiej reklamy swoich dokonań?
3. Jak sądzisz, kto jest adresatem treści tego muralu?


Na podstawie źródła 2.

Odgadnij nazwy pierwiastków odkrytych przez Marię Skłodowską-Curie.


Na podstawie źródła 3.

Na fotografii wskaż Marię Skłodowską. Co możesz powiedzieć o ubiorach sfotografowanych osób? Do jakiej warstwy społecznej należeli?


Na podstawie źródła 4.

Komu Maria zawdzięczała umiłowanie do nauki i patriotyczne wychowanie?


Na podstawie źródeł 5.-7.

1. Jak sądzisz, dlaczego otrzymanie Nagród Noblowskich przez Marię Skłodowską-Curie wywołało sensację w świecie naukowym?
2. Uzasadnij, że kobietom w XIX wieku, niezwykle trudno było zdobyć wyższe wykształcenie i miały niewielkie szanse na karierę naukową.
3. W jakiej dziedzinie nauki znalazł zastosowanie rad?
4. Jakie znaczenie miała dla Polaków wiadomość o dwukrotnej Nagrodzie Nobla dla Marii Skłodowskiej-Curie?


Na podstawie źródła 10.

Oceń postawę kobiety, polskiej noblistki, która nie wahała się podczas działań wojennych, osobiście badać rannych żołnierzy i organizować polowe stacje radiologiczne.

Praca domowa

1. Maria Skłodowska-Curie jest uczoną, która znacząco wpisała się w historię Polski i Francji. Ustal, gdzie znajdują się muzea poświęcone Noblistce i jakie instytucje noszą jej imię.

2. Postać i dokonania Noblistki w przyjazny i dowcipny sposób przybliża film pt. Byli sobie odkrywcy. Zachęcam do obejrzenia odcinka o Marii Skłodowskiej-Curie [http://www.youtube.com/watch?v=nQHVH5WQSAw].





















Tytuł: Maria Skłodowska-Curie – wielka Polka, wybitna uczona
Opis skrócony: Dowiemy się o trudnej drodze Marii Skłodowskiej-Curie do sukcesów naukowych. Porozmawiamy o przeszkodach, jakie napotykały w XIX wieku kobiety, pragnące zdobyć wykształcenie. Porozmawiamy też o roli odkryć i wynalazków w rozwoju nauki.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści Maria Skłodowska-Curie, Nagroda Nobla, rad, polon
Uwagi metodyczne
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci