PODGLĄD ATOMU
     
 

W fabryce – sto i więcej lat temu


Linia chronologiczna
Mapa. Ziemie polskie w drugiej połowie XIX w., CARTE


Źródło 1. Fotografia. Budynek starej przędzalni w Żyrardowie
©DeGirard/Wikimedia Commons
[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stara_prz%C4%99dzalnia_w_oknie.jpg]

Źródło 2. Fotografia. Staw fabryczny i zabudowania fabryczne (dawne Zakłady Lniarskie w Żyrardowie)
© Tomasz Kuran/Wikimedia Commons
[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zyrardow_factory_pond01.jpg]

Źródło 3. Adolf Menzel. Walcownia żelaza w Królewskiej Hucie (obecnie Chorzów) [obraz z 1875 r.]

[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Adolph_Menzel_-_Eisenwalzwerk_-_Google_Art_Project.jpg]


Źródło 4. Przepisy porządku wewnętrznego Farbiarni, Apretury i Tkalni. EMDE i S-ka we wsi Żabieniec pod Łodzią, Łódź 1902 r. [fragment]

[…] Art. 2. Warunki roboty i płacy
§ 9. Dzień roboczy liczy się 11 ½ godzin, robota rozkłada się w następujący sposób:
Początek o godz. 6 rano, od 12 do 1 przerwa na obiad a o godzinie 6 ½ wieczorem koniec roboty, przy czym w ciągu dnia między 8 – 8 ½ rano i między 4 – 4 ½ po południu dozwala się robotnikom, nie zatrzymując maszyn, spożywać przyniesione ze sobą jedzenie […].
Art. 3.Obowiązki i prawa robotników
§ 17. Zabrania się robotnikom: a) zbierać się gromadnie w pracowniach, jako też wnosić gromadnie skargi i wypowiadać gromadnie roboty; b) zakłócać spokój krzykiem, hałasem, wymyślaniem, kłótnią lub bójką i w ogóle prowadzić się nieprzyzwoicie; c) okazywać nieposłuszeństwo i nieuszanowanie względem starszych; d) urządzać zabronione gry […].



Źródło 5. Pierwszy Strajk Powszechny w Żyrardowie, kwiecień 1883 r. Artykuł zamieszczony na stronie internetowej Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie

http://www.muzeumzyrardow.pl/index.php?p=ciekawostki&pack=3&id=13&pack=3



Inscenizacja strajku szpularek z żyrardowskich zakładów lniarskich (1883r.) podczas Europejskich Dni Dziedzictwa 2005 w Żyrardowie

© Tomasz Kuran/Wikimedia Commons
[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Strajk_szpularek_cm01.jpg]

© Tomasz Kuran/Wikimedia Commons
[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Strajk_szpularek_cm02.jpg]




Ćwiczenia

Na podstawie źródła 3.

1. Omów poszczególne elementy obrazu. Odpowiedz, kim są osoby przedstawione na obrazie oraz jakie czynności wykonują. Oceń charakter ich pracy.
2. Co możesz powiedzieć o warunkach pracy w walcowni żelaza?


Na podstawie źródła 4.

1. Oceń, w czyim interesie został opracowany regulamin Farbiarni i Tkalni w Żabieńcu koło Łodzi.
2. Oblicz, ile czasu pracował robotnik w trakcie dnia pracy.
3. Oceń, w jakich warunkach robotnicy mogli spożywać swój posiłek.
4. Wśród obowiązków pracowników wskaż ten, który obecnie jest sprzeczny z prawami pracowniczymi.


Na podstawie źródła 5.

1. Przeczytaj artykuł zamieszczony na stronie internetowej, a następnie ustal główną przyczynę strajku w Żyrardowie w 1883 roku.
2. Odpowiedz, jaka była reakcja właścicieli fabryki na wieść o strajku?
3. Do kogo doszły informacje o manifestacjach ludności w Żyrardowie? Jaka była ich reakcja?
4. Przedstaw przebieg i skutki starć robotników z wojskiem.
5. Na podstawie postulatów strajkujących, odpowiedz, czy w fabryce były zatrudniane dzieci.
6. Jakie represje dotknęły uczestników strajku?
Praca domowa
Scharakteryzuj warunki pracy w XIX – wiecznej fabryce. Spróbuj porównać je z warunkami we współczesnych fabrykach.

















Tytuł: W fabryce – sto i więcej lat temu
Opis skrócony: Porozmawiamy o rozwoju przemysłu na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku. Opiszemy wygląd fabryk w tamtym okresie, dowiemy się w jakich warunkach pracowali ówcześni robotnicy.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści Królestwo Polskie, Łódź, Żyrardów, strajk
Uwagi metodyczne
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci