PODGLĄD ATOMU
     
 

Spotkanie z Mikołajem







Prośba do Świętego Mikołaja
Proszę, Święty Mikołaju,
Przyjedź ze swojego kraju
I każdemu daj prezenty,
Bo ty przecież jesteś święty!

Przyjedź w nocy po kryjomu
I prezenty zostaw w domu,
Żeby każde dziecko rano
Miało buzię roześmianą...

Proszę, przyjedź tu saniami
Z cudownymi prezentami,
Niech się wszystkim buzie śmieją
I ze szczęścia promienieją.

Zbigniew Dmitroca




O jakim podarunku od Mikołaja marzą zwierzęta?





Tytuł: Spotkanie z Mikołajem
Opis skrócony: Wraz z poetą przekażemy prośbę do świętego Mikołaja; zastanowimy się też, o jakim prezencie marzą zwierzęta. Wspólnie będziemy rozpoznawać świętego Mikołaja, w czym pomogą nam dzieci z zespołu Arka Noego. Różnymi sposobami będziemy dociekać, którędy do naszych domów przychodzi święty Mikołaj. Zrobimy też postać Mikołaja – dobry prezent dla samego Mikołaja. Będziemy też z pamięci recytować wiersz – prośbę do świętego Mikołaja.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska
Hasła treści mikołajki, przymiotniki, antonimy, kolory, grudzień, Święty Mikołaj, opis postaci
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne: Pluszowy miś, obrazki wykorzystywane na poprzednich lekcjach do nauki słownictwa, obrazek świętego Mikołaja biskupa, powiększone i wycięte wyrazy do czytania globalnego, piłka, piosenka „Święty uśmiechnięty” w wykonaniu zespołu Arka Noego, koperty z kółeczkami dla każdego dziecka, klej, nożyczki, kredki, Mikołaj – wyklejanka origami – przygotowany wzór, szary papier na worek św. Mikołaja.

Przebieg zajęć:
1.Powitanie - zabawa przy muzyce. Nauczyciel wita dzieci wesołą muzyką, zachęcającą do rytmicznych podskoków, w czasie których spotykają się i witają oczy wszystkich uczestników zabawy. Kiedy nauczyciel wyłączy muzykę, dzieci witają się podając sobie ręce i mówiąc „dzień dobry”. W krótkim czasie, w którym nie rozbrzmiewa muzyka, trzeba przywitać się z jak największą liczbą dzieci. Po chwili znów, przy muzyce, „witamy się oczami”.

2.Gra dydaktyczna: Kto pamięta? Dzieci siedzą przed tablicą. Nauczyciel przypina do tablicy obrazki przedstawiające przedmioty, których nazwy dzieci poznawały na lekcjach polskiego i razem z uczniami po kolei nazywa te przedmioty. Następnie odwraca jedną kartę obrazkiem do tablicy i pyta uczniów, czy pamiętają, co ona przedstawia. Uczniowie znowu nazywają wszystkie przedmioty na kartach, łącznie z tym zakrytym. Ćwiczenie powtarzane jest z pozostałymi kartami (poznane na lekcji: zabawki, owoce, warzywa, zwierzęta, części ciała, ubrania). Na koniec zabawy odkrywa jeszcze jeden obrazek (dotychczas tajemniczo czekający w rogu tablicy) i pyta, co on przedstawia.


3.Święty Mikołaj? – rozmowa kierowana. Dzieci dzielą się informacjami o świętym Mikołaju, nauczyciel ważne informacje powtarza po polsku. Podsumowuje rozmowę skróconą historią Świętego, stosownie do poziomu językowego dzieci. Najważniejsze informacje:
*Św. Mikołaj żył naprawdę.
*Był biskupem.
*Pochodził z bogatej rodziny.
*Był skromnym, dobrym człowiekiem i lubił obdarowywać ludzi.
*Dzielił się po kryjomu swoim bogactwem z innymi.
*Zmarł 6 grudnia i dlatego każdego roku w tym dniu przypomina nam o sobie.

4.Jak współczesny Święty Mikołaj dostaje się do domu? – ćwiczenia pantomimiczne. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że w dzisiejszych czasach Mikołajowi potrzebny jest wygodniejszy strój, bo nigdy nie wiadomo, w jaki sposób będzie mógł wejść do domu. /wykorzystanie obrazków z podręcznika/
Którędy może wejść do domu Mikołaj?
*okno– przez okno – oknem
*drzwi – przez drzwi – drzwiami
*komin – przez komin – kominem
Ćwiczenia pantomimiczne – jedno dziecko pokazuje, jak święty Mikołaj wchodzi niezauważalny („…w nocy po kryjomu…”do jego domu, inni zgadują używając poznane wyrażenia.

5.Jak wygląda współczesny Święty Mikołaj? – opis postaci – ćwiczenia w rozumieniu ze słuchu i mówieniu.
Oglądanie ilustracji w podręczniku, która przedstawia dwóch świętych Mikołajów. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat obydwu postaci. Porównywanie postaci z wykorzystaniem przymiotników o znaczeniu przeciwnym:
Mikołaj: wysoki (duży) - niski (mały); chudy – gruby;
Płaszcz jest: długi – krótki;
Czapka jest: długa – krótka;
Buty są: długie – krótkie;
Worek jest: ciężki – lekki.
Wykorzystanie nazw kolorów do uzupełnienia opisu postaci:
Długi czerwony płaszcz. Krótki czerwony płaszcz.
Długie brązowe buty. Krótkie brązowe buty….


6.Czego nas uczy święty Mikołaj? Swobodne wypowiedzi dzieci inspirowane pytaniami nauczyciela. Nauczyciel podsumowuje rozmowę wnioskiem, że przyjemnie jest dostawać prezenty, ale przyjemnie jest także je dawać. Kiedy będziemy naśladować Świętego i tak, jak on kochać ludzi, też możemy być świętymi.

7.Zabawa ruchowa przy piosence Arki Noego „Święty uśmiechnięty”. Wspólne śpiewanie refrenu piosenki z pokazywaniem (duży, mały, gruby, chudy)
Źródło np. http://www.youtube.com/watch?v=WZ3AWY0IamM&feature=related

8.Jak dzieci mogą zapraszać św. Mikołaja? Ćwiczenia w wypowiadaniu słów: proszę, zapraszam. Gesty, które pomogą zrozumieć zaproszenie (skinienie głową, ruch ręką, złożenie rąk…)
Nauczyciel prosi o powtórzenie zaproszenia (wraz z gestami)
Proszę, Święty Mikołaju,
Przyjedź ze swojego kraju
Dzieci powtarzają chórem, indywidualnie. Miś Pyś cieszy się, że dzieci tak ładnie potrafią zapraszać i zapewnia, że prawdziwy Święty Mikołaj z pewnością słyszy tę prośbę.
Nauczyciel proponuje, żeby powiedzieć coś jeszcze o prezentach… A może tak:
I każdemu daj prezenty,
Bo ty przecież jesteś święty!
Dzieci powtarzają słowa wypowiedziane przez nauczyciela, potem całą pierwszą zwrotkę wiersza.

9.Co chcemy dostać w prezencie od Świętego Mikołaja? Dzieci rysują przedmioty, o których marzą, a w trakcie rysowania, na prośbę nauczyciela powtarzają magiczne zaproszenie, którego wspólnie się nauczyły. Narysowane obrazki przyklejają do dużego szarego papieru wyciętego na kształt worka Mikołaja.

10.Polskie nazwy prezentów. Dzieci z pomocą nauczyciela nazywają narysowane przedmioty. Każdy głośno wymawia swoją prośbę. Cała klasa chórem recytuje wyuczoną zwrotkę wiersza, po czym pojedynczo dzieci proszą wskazując na swój rysunek. To książka. Proszę o książkę; To gra. Proszę o gra. To słodycze. Proszę o słodycze… Po kilku indywidualnych prośbach, znów cała klasa wspólnie powtarza zaproszenie (pierwszą zwrotkę wiersza).

11.Podarunek dla Mikołaja – nauka wiersza na pamięć. Nauczyciel sugeruje, że możemy zrobić przyjemność (prezent) Mikołajowi i swoim rodzicom, recytując wiersz. W podręczniku mamy wiersz specjalnie napisany dla świętego Mikołaja.
Nauczyciel prezentuje go dzieciom. One rozpoznają pierwszą zwrotkę i włączają się we wspólną recytację.
Nauka drugiej zwrotki. Nauczyciel pozwala dzieciom dopowiadać ostatnie sylaby w wersie, później wyrazy. Po kilku powtórzeniach proponuje zabawę polegająca na tym, że do połowy każdego wersu wiersz mówi nauczyciel, a od połowy – dzieci. (wiersz połówkowy)

Przyjedź w nocy po kryjomu
I prezenty zostaw w domu,
Żeby każde dziecko rano
Miało buzię roześmianą...

W ten sam sposób można uczyć dzieci trzeciej zwrotki, ale wystarczy, jeżeli dzieci opanują na pamięć dwie zwrotki wiersza.

12.Zabawa piłką. Żeby „buzie dzieci były roześmiane” nauczyciel zaprasza do zabawy piłką. Nauczyciel stoi w środku, dzieci w kręgu. Wszyscy recytują pierwszą zwrotkę wiersza. W drugiej zwrotce nauczyciel zaczyna wers i rzuca piłkę do dziecka, które kończy wers, odrzucając piłkę nauczycielowi. W taki sposób można jeszcze kilkakrotnie powtórzyć wiersz, bo zapewne dzieci będą chciały dłuższy czas pobawić się piłką.

13.Mikołaj – origami płaskie z koła. Nauczyciel pokazuje dzieciom przygotowaną przez siebie kartkę z wyklejonym z kółeczek Mikołajem. Dzieci oglądają, dotykają, badają sposób złożenia kółek, liczą kółka, nazywają wielkość (duże, małe) i kolor (biały, czerwony), (jeżeli klasa jest liczna, dobrze byłoby wykleić Mikołaja na kilku kartkach, aby równocześnie mogło dotykać pracę kilkoro dzieci).
Każde dziecko dostaje niespodziankę – kopertę z przygotowanymi (wyliczonymi kółeczkami) i odwzorowuje wyklejankę na kolorowej kartce papieru (nie białej i nie czerwonej!). Kartkę z Mikołajem wkleja do podręcznika.



14.Zabawa „prawda – fałsz”. Nauczyciel ustala z dziećmi, że będzie ilustrować ruchem to, co powie. Jeżeli to będzie prawda, dzieci klaszczą, jeśli nieprawda – tupią.
Nauczyciel mówi i pokazuje: duży, mały, gruby, chudy, ciężki, lekki, smutny, radosny.
Zabawę można kontynuować, zamieniając się rolami.

15.Kącik ciekawej książki. Jeżeli nauczyciel przewiduje wizytę Mikołaja w klasie, to dobry moment. Dzieci są już gotowe z recytacją wiersza i mogą pochwalić się pracą plastyczną. Jeżeli nie przewiduje wizyty, może poinformować dzieci, że w klasie pojawiła się paczka od Mikołaja z dedykacją – dla wszystkich dzieci. W opakowaniu mogłaby być nowa książka do czytania. Wojciech Widłak - „Pan Kuleczka”. Proponuję najpierw oglądanie książki i snucie domysłów o jej treści. Po przeczytaniu pierwszego rozdziału pt.: „Pan Kuleczka” można zastanawiać się
Jak wygląda Pan Kuleczka, nowy mieszkaniec budynku przy ulicy Czereśniowej? [można wykorzystać ćwiczone na lekcji wyrazy: …gruby, czy chudy?, …mały, czy duży?]
Jak nazywają się zwierzęta pana Kuleczki? (pies - Pypeć, kaczka - Katastrofa, mucha - Bzyk – bzyk)

16.Podsumowanie lekcji. Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną lekcję. Przypomina, że dziś dzieci poznały historię bardzo znanego i lubianego Świętego Mikołaja, czytały wyrazy, opisywały wygląd dwóch różnych Mikołajów, rozmawiały o tym, którędy święty podrzuca prezenty, nauczyły się wiersza na pamięć, wykleiły świętego Mikołaja. Warto zapamiętać, że każdy może zostać świętym, tak jak śpiewają dzieci w piosence „Święty uśmiechnięty” i że przyjemne jest nie tylko dostawanie prezentów, ale i dawanie.

17.Praca domowa Jaki prezent chcą dostać zwierzaki? Połącz wyraz z obrazkiem. Pokoloruj obrazki. Naucz swojego Misia wierszyka o Świętym Mikołaju.

18.Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci