PODGLĄD ATOMU
     
 

Jacek Kaczmarski o społeczeństwie polskim w piosence pt. „Lalka, czyli polski pozytywizm”.

Polecenia:
1. Porozmawiaj z kolegami na temat podanych niżej cytatów i sformułuj wnioski:
a) „Nikt nie wie, co naprawdę warte poświęceń po powstańczym dziele.”
b) „Trzeba na jakąś stawiać kartę, ale rozsądniej grać, czy śmielej?”

Czy słowa te odnoszą się tylko do społeczeństwa II połowy XX wieku?

2. Zinterpretuj zdanie „Polacy żyją z bożej łaski, piastując myśli niedzisiejsze”. Pracę podziel na następujące etapy:
a) wyjaśnij znaczenie frazeologizmu „z bożej łaski”,
b) zastanów się, które znaczenie pasuje do wymowy „Lalki”,
c) określ znaczenie wyrazu „piastować”,
d) wyjaśnij metaforę „piastować myśli”,
e) podaj synonim i antonim wyrazów „niedzisiejsze” i „piastować”.

3. Wykorzystując zgromadzone do tej pory wiadomości,
a) zinterpretuj tytuł piosenki „Lalka, czyli polski pozytywizm” (wg Bolesława Prusa),
b) określ, jakie poglądy na temat Polaków prezentuje Jacek Kaczmarski w piosence,
c) odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z poglądami poety, mimo że od napisania piosenki minęło ponad 20 lat.

4. Poszukaj definicji pojęcia „intertekstualność” i zapisz ją w formie krótkiej notatki, podając źródło bibliograficzne.
...............................................................................................................
.............................................................................................................................
5. Wykorzystując zdobyte na lekcji wiadomości, opisz w punktach, na czym polega intertekstualność analizowanej piosenki Jacka Kaczmarskiego.

6. Skomentuj zacytowaną poniżej opinię Jacka Kaczmarskiego:
„Ja w ogóle uważam Prusa za największego pisarza polskiego. Co jakiś czas z wielką satysfakcją go czytam, jest niebywale współczesny, może dlatego, że realistyczny, konkretny. W naszej literaturze jest mało konkretów. […] Z tej zasady wyłamuje się Prus, niesłychanie konkretny, a przez to budujący rzeczywistość mityczną. To, co jest najistotniejsze w „Lalce", to ten pozytywizm bez pozytywistów”.
Praca domowa:
1. Przeprowadź wywiad z osobą z Twojego otoczenia. Zapytaj ją, czy zgadza się z opinią J. Kaczmarskiego, że „w Polsce nie ma pozytywistów”. Zapisz treść wywiadu.



Tytuł: Jacek Kaczmarski o społeczeństwie polskim w piosence pt. „Lalka, czyli polski pozytywizm”.
Opis skrócony: Poznaliśmy biografię i twórczość Jacka Kaczmarskiego oraz przeczytaliśmy tekst „Lalka, czyli polski pozytywizm” (wg Bolesława Prusa). W trakcie analizy przekonaliście się, że nie jest to jedynie „wierszowane streszczenie”, ale zarazem wyraz poglądów autora na temat zarówno pozytywizmu, jak i postaw współczesnych Polaków. Zajmiemy się teraz dokładną interpretacją tekstu współczesnego. Zwrócimy uwagę na relacje między tekstem współczesnym a pozytywistycznym. Określimy poglądy Jacka Kaczmarskiego na temat współczesnego polskiego społeczeństwa. Zwrócimy uwagę na jawną i ukrytą intencję wypowiedzi.
Autor(rzy): Hanna Kaczmarczyk
Hasła treści „Lalka”, Jacek Kaczmarski, pozytywizm, romantyzm, społeczeństwo polskie, cytat, aluzja
Uwagi metodyczne Zajęcia pozwalają utrwalić treść utworu Bolesława Prusa, z zarazem przypominają ważne wydarzenia ze współczesnej historii Polski i kultury niezależnej. Kształtują umiejętność analizy różnych tekstów kultury, wprowadzają ucznia w problem intertekstualności. Skłaniamy uczniów do formułowania wniosków na temat społeczeństwa II połowy XIX w. oraz społeczeństwa współczesnego, odwołując się do poglądów Bolesława Prusa oraz Jacka Kaczmarskiego i własnych przemyśleń. W dalszą dyskusję uczniowie mogą włączyć domowników i znajomych. Dzięki takiemu ujęciu powieść pozytywistyczna nabiera wymowy uniwersalnej, a uczeń dostrzega związki między różnymi tekstami kultury. Zajęcia prowadzimy na poziomie B i C, z rosnącym stopniem samodzielności wykonywania poleceń. Zajęcia pozwalają utrwalić treść utworu Bolesława Prusa, z zarazem przypominają ważne wydarzenia ze współczesnej historii Polski i kultury niezależnej. Kształtują umiejętność analizy różnych tekstów kultury, wprowadzają ucznia w problem intertekstualności. Skłaniamy uczniów do formułowania wniosków na temat społeczeństwa II połowy XIX w. oraz społeczeństwa współczesnego, odwołując się do poglądów Bolesława Prusa oraz Jacka Kaczmarskiego i własnych przemyśleń. W dalszą dyskusję uczniowie mogą włączyć domowników i znajomych. Dzięki takiemu ujęciu powieść pozytywistyczna nabiera wymowy uniwersalnej, a uczeń dostrzega związki między różnymi tekstami kultury. Zajęcia prowadzimy na poziomie B i C, z rosnącym stopniem samodzielności wykonywania poleceń.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci