PODGLĄD ATOMU
     
 

Nieznośny upływ czasu – „Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza.

Polecenia:
1. Przeczytaj podany fragment opowiadania i odpowiedz na pytania.

„Potem droga wiodła w dół, był parów i wierzby. Są i dzisiaj. Potem wychodzi się na górę i jest zagajnik. Wyszedł, ale teraz to już jest las. Ani wspomnienia wojny, ani obozu w Murmanie, ani ostatnich walk we Francji, ani atak na Kijów i tamten znowu odwrót, ani wspomnienia lat garnizonowych, ani prac samorządowych – nic, całe życie upłynione w mrówczych nikomu niepotrzebnych zajęciach nie dało Wiktorowi takiego poczucia minionego czasu, co widok tego lasu na miejscu dawnego zagajnika. Było to coś tak innego, nieoczekiwanie odmiennego, zamiast srebrnych małych roślinek i żółtych króliczych dołów między nimi zobaczył duże czarne drzewa na tle igniwiem zabitego klepiska.”

a) Zapisz, jak Wiktor określa swoje wrażenia (np. czuje się zaskoczony…).
b) Zwróć uwagę na określenie „nieoczekiwanie odmienne”. Wyjaśnij dokładnie znaczenie przysłówka „nieoczekiwanie” i zastosuj go w zdaniach, wykorzystując jego różne znaczenia.
c) Podaj po dwa synonimy i antonimy do przysłówka „nieodmiennie”.
d) Jaką ocenę życia i pracy zawierają słowa „całe życie upłynione w mrówczych nikomu niepotrzebnych zajęciach”?
e) Sformułuj wniosek dotyczący tego, co uświadomił Wiktorowi widok dawnego zagajnika.

2. Przeczytaj kolejny fragment opowiadania i zapisz swoimi słowami, jakie uczucia towarzyszą Wiktorowi podczas drogi do Wilka i czego dotyczą jego rozterki. Jakie zmiany dotyczące własnego życia i otaczającego świata uświadamia sobie Wiktor?
„I jakby przechodząc koło swojej młodości mijał garb zielonej trawy [...] Zaraz na lewo miała być kamionka, gdzie były najlepsze jeżyny, ale nie było jej; kamienie sprzedali. Droga schodziła coraz bardziej i Wiktor domyślił się, że nic się nie zmieniło tutaj, ani w nim się nie zmieniło; pola były zasiane, uprawione, tak jak piętnaście lat temu, jak dwieście lat temu może, on znowu z teczką, znowu w jedynym swoim ubraniu, znowu ledwie rozprostował nerwy po miejskim zalataniu. [..] Przecie jest jescze zupełnie młody, skądże te głupie myśli o starości. Ile tam lat, to wszystko jedno.”

3. Na czym polegają zmiany, które zaszły w życiu Wiktora?
Możesz zapisać odpowiedź w punktach lub narysować schemat.

4. Wypisz imiona bohaterek opowiadania. Zapisz w tabelce, jakie zmiany zaszły w życiu „panien z Wilka” przez 15 lat.


Sformułuj wniosek.

5. Poszukaj w opowiadaniu informacji, jakie obrazy z przeszłości szczególnie utrwaliły się w pamięci Wiktora. Na jakiej zasadzie się pojawiają i jaki mają wpływ na teraźniejszość?

6. Uzupełnij tabelkę według wzoru, podając co najmniej trzy przykłady


7. Co uświadamia Wiktorowi porównanie obrazów z przeszłości ze współczesnością (np. niszczący upływ czasu)? Odpowiedź zapisz w punktach.
Praca domowa:
1. Czy masz swój sposób na „ocalenie od zapomnienia” szczęśliwych chwil z własnego życia? Przygotuj się do rozmowy na ten temat.
2. Porozmawiaj z przedstawicielami różnych pokoleń na temat upływu czasu. Zapisz wniosek wynikający z tych rozmów.



Tytuł: Nieznośny upływ czasu – „Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza.
Opis skrócony: Poznaliśmy treść opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza pt. „Panny z Wilka” i dzieje bohatera. Teraz zwrócimy uwagę na problem upływu czasu i wpływu przeszłości na teraźniejszość. Odnajdziemy opis zmian, jakie zaszły w życiu różnych bohaterów opowiadania.
Autor(rzy): Hanna Kaczmarczyk
Hasła treści Jarosław Iwaszkiewicz, „Panny z Wilka”, opowiadanie, czas.
Uwagi metodyczne Zajmujemy się analizą opowiadania pod kątem wpływu przeszłości na teraźniejszość, refleksjami na temat upływu czasu i prób powrotu do przeszłości. Wprowadza nas to w krąg utworów psychologicznych, introspekcji i retrospekcji.Zajmujemy się analizą opowiadania pod kątem wpływu przeszłości na teraźniejszość, refleksjami na temat upływu czasu i prób powrotu do przeszłości. Wprowadza nas to w krąg utworów psychologicznych, introspekcji i retrospekcji.
Zajęcia prowadzimy na poziomie C.

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci