PODGLĄD ATOMU
     
 

Przy stoliku w „Czytelniku”- z życia literackiego w czasach PRL.


Przeczytaj artykuł „Przy stoliku w Czytelniku” (tekst znajdziesz w internecie).
Cz. I http://wyborcza.pl/1,75402,10054974,Przy_stoliku_w_Czytelniku_czI.html
Cz. II http://wyborcza.pl/1,75402,10054997,Przy_stoliku_w_Czytelniku_czII.html
Cz. III http://wyborcza.pl/1,75402,10055004,Przy_stoliku_w_Czytelniku_czIII.html
Wyjaśnij genezę tytułu artykułu.
Polecenia:
1. Odszukaj adres kawiarni przy wydawnictwie „Czytelnik”. Jeśli masz możliwość, obejrzyj w internecie, jak to miejsce wygląda dziś.

2. Zanotuj krótko historię tego miejsca.

3. O jakim innym „słynnym stoliku w suterenie PIW-u” wspomina autor?

4. Wymień najważniejsze osoby zasiadające przy stoliku w „Czytelniku”.

5. Wyjaśnij fenomen tego miejsca.

6. Wybierz i zapisz trzy cytaty poświęcone Tadeuszowi Konwickiemu.

7. Znajdź informacje o tzw. „Liście 34 intelektualistów”.
a) Do kogo był skierowany?
b) Jakiej sprawy dotyczył?
c) Gdzie pojawiły się informacje o nim?
d) Jak na list zareagowała władza?
e) Ile osób poparło to wystąpienie, podpisując list po jego opublikowaniu?

8. Jakie wydarzenia polityczne wymienia autor artykułu?

9. Jakie skutki przyniósł zakaz wystawiania „Dziadów” w 1968 roku? Poszukaj dodatkowych informacji na ten temat.

10. Zapisz swoimi słowami w formie punktów „stolikowy savoire vivre” przedstawiony na końcu artykułu.

Wnętrze kawiarni „Ziemiańska", Józef Rapacki, 1926
11. Zapisz definicję artykułu publicystycznego wraz z wykorzystanym przez Ciebie źródłem.Jakie cechy artykułu publicystycznego odnajdujesz w omawianym tekście?

12. Wyjaśnij podane niżej sformułowania z artykułu. Zastanów się nad jawną i ukrytą intencją wypowiedzi. Odszukaj ironię i określ jej funkcję. Zwróć szczególną uwagę na wyjaśnienie zaznaczonych słów.
a) „Jesienią 1957 roku, z posady naczelnego wyrzucano nazbyt przejętego Październikiem Wiktora Woroszylskiego”
b) „Mroźna fala 1958 roku zmiotła ją z PIW-u tak samo jak Wiktora Woroszylskiego […]. Po majowym IX Plenum w 1957 roku partia otrząsała się z porażek i równała szeregi frontu kulturalnego.”
c) „Właśnie zaczynała się podnosić pienista przedmarcowa fala.”

13. W cz. II artykułu przeczytaj fragment „I czas bibuły”. Zanotuj informacje o ówczesnym obiegu literatury i wyjaśnij słowo „bibuła”.
Praca domowa:
1. Napisz krótkąnotatkęo wybranym stałym bywalcy kawiarni „Czytelnik”. Wykorzystaj informacje z artykułu „Przy stoliku w Czytelniku”.
2. Wyjaśnij, dlaczego Jacek Żakowski, autor artykułu, określił ten stolik jako „najdziwniejszą z najtrwalszych instytucji w całej powojennej Polsce”.
3. Przeczytaj informację pt. „Kawiarnia Czytelnika bez Gustawa Holoubka” na stronie
http://www.wydawca.com.pl/index.php?s=info&kat=2&dzial=47&poddzial=0&id=3127 Zapisz znalezione tu dodatkowe informacje na temat słynnego stolika kawiarnianego i jego bywalców.


Tytuł: Przy stoliku w „Czytelniku”- z życia literackiego w czasach PRL.
Opis skrócony: Zajmiemy się instytucją kulturalną, jaką był stolik w kawiarni „Czytelnik”. Poznamy niektóre realia funkcjonowania kultury w okresie PRL, co ułatwi nam zrozumienie problematyki powieści „Mała apokalipsa”, biografii i zachowań bohatera oraz świata przedstawionego. Poznamy też innych bywalców kawiarni przy wydawnictwie „Czytelnik” oraz literacki klimat Warszawy z tamtych lat.
Autor(rzy): Hanna Kaczmarczyk
Hasła treści Tadeusz Konwicki, Warszawa, PRL, wydawnictwa niezależne, drugi obieg, „Czytelnik”, artykuł, intencja wypowiedzi
Uwagi metodyczne Przedstawiamy biografię Tadeusza Konwickiego, osadzoną w historii Polski od lat międzywojennych do współczesności. Pokazujemy „drugi obieg” literatury, wydarzenia z historii PRL, legendarny stolik w kawiarni „Czytelnik”, twórców kultury zasiadających przy nim, w których losach widać odbicie ważnych wydarzeń ze współczesnej historii Polski.Przedstawiamy biografię Tadeusza Konwickiego, osadzoną w historii Polski od lat międzywojennych do współczesności. Pokazujemy „drugi obieg” literatury, wydarzenia z historii PRL, legendarny stolik w kawiarni „Czytelnik”, twórców kultury zasiadających przy nim, w których losach widać odbicie ważnych wydarzeń ze współczesnej historii Polski.
Uczymy odczytywania informacji zawartych w różnych tekstach kultury, co przygotuje uczniów do interpretacji powieści pt. „Mała apokalipsa”.
Zajęcia mogą być prowadzone głównie na poziomie C.

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 120

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci