PODGLĄD ATOMU
     
 

„Innego końca świata nie będzie” – nasza polska apokalipsa.

Polecenia:
1. Przypomnij, co świadczy o zniewoleniu bohatera powieści Tadeusza Konwickiego.

2. Wyjaśnij znaczenie słowa „apokalipsa” i zapisz je w formie krótkiej notatki.

3. W jakim znaczeniu w języku potocznym używa się terminu „apokalipsa”?

4. Obejrzyj różne obrazy przedstawiające koniec świata. Zapisz, jakie wrażenia towarzyszą oglądaniu poniższych dzieł plastycznych.


Jean Cousin, "Sąd ostateczny", 1585.


Michał Anioł, "Sąd ostateczny", 1536 -1541,(fresk w Kaplicy Sykstyńskiej).


Albrecht Dürer, drzeworyt, „Czterej jeźdźcy Apokalipsy”, 1498.


Hans Memling, „Sąd ostateczny”, 1467-1471, (obraz znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku).

5. Zacytuj pierwsze zdanie powieści i wyjaśnij jego sens, w kontekście znajomości treści całego utworu i jego wymowy.

6. Jakie symptomy (oznaki) nadchodzącego końca świata opisuje Tadeusz Konwicki w powieści? Podaj co najmniej trzy przykłady.

7. Zbierz w punktach informacje na temat, na czym polegała „prywatna apokalipsa” bohatera.

8. Zastanów się, dlaczego Tadeusz Konwicki nadał swojej powieści tytuł „Mała apokalipsa”? Pracę możesz podzielić na etapy:
a) wyjaśnienie, na czym polega apokalipsa świata przedstawionego w utworze,
b) odpowiedź na pytanie, czy apokalipsa przedstawiona w powieści dotyczy tylko PRL, czy też można rozszerzyć interpretację wizji przedstawionej przez Konwickiego,
c) poszukanie synonimów słowa „mała” i zastanowienie się, jakie określenia najbardziej pasują do wymowy powieści.

9. Podsumowując pracę, porównaj wizję apokalipsy ukazanej w Biblii i apokalipsy świata przedstawionego w powieści. Zwróć uwagę na wymiar apokalipsy, istnienie lub brak nadziei na zbawienie oraz znaki zapowiadające zagładę.

10. Zapisz w punktach, dlaczego powieść nosi tytuł „Mała apokalipsa” i jaką rolę odgrywa w niej groteskowy sposób przedstawienia rzeczywistości.

11. Poszukaj innych utworów ukazujących koniec świata. Zapisz trzy wybrane przykłady i uzasadnij swój wybór.

Praca domowa:
1. Posłuchaj piosenki zespołu Poluzjanci pt. ”Mała apokalipsa”.
http://www.youtube.com/watch?v=wuyElMv_VjM
Zastanów się, o jakiej apokalipsie opowiada ta piosenka? Na czym polega i jak objawia się koniec świata dla autora tekstu?

2. Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza pt. „Piosenka o końcu świata” i zanotuj, jak poeta opisuje „czas apokalipsy”.



Tytuł: „Innego końca świata nie będzie” – nasza polska apokalipsa.
Opis skrócony: Wyjaśnimy znaczenie tytułu powieści, odwołując się do toposu końca świata i apokalipsy, ukazywanych w różnych dziełach sztuki. Podsumujemy interpretację „Małej apokalipsy” Tadeusza Konwickiego.
Autor(rzy): Hanna Kaczmarczyk
Hasła treści Tadeusz Konwicki, rzeczywistość PRL, totalitaryzm, groteska, ironia, topos literacki, apokalipsa, tytuł utworu
Uwagi metodyczne Zajmujemy się interpretacją tytułu i podsumowaniem interpretacji powieści. Pokazujemy różne sposoby opisu końca świata, uruchamiając skojarzenia uczniów i skłaniając ich do wyrażania własnych opinii i dokonywania porównań.Zajmujemy się interpretacją tytułu i podsumowaniem interpretacji powieści. Pokazujemy różne sposoby opisu końca świata, uruchamiając skojarzenia uczniów i skłaniając ich do wyrażania własnych opinii i dokonywania porównań.
W zależności od grupy, można rozszerzyć część poświęconą analizie innych tekstów kultury np. malarstwo lub wiersz Czesława Miłosza „Piosenka o końcu świata”, przypomnieć terminy „Apokalipsa przeczuwana” i „Apokalipsa spełniona” w odniesieniu do Awangardy wileńskiej i lubelskiejoraz pokolenia Kolumbów.
Istotne jest pokazanie wymiaru konkretnego powieści (groteskowy obraz PRL), ale też uniwersalnego (jednostka w państwie totalitarnym, mechanizmy zniewolenia, destrukcja wartości moralnych i społecznych).
Można również zająć się podsumowaniem wiadomości na temat roli tytułu literackiego.
Zajęcia mogą być prowadzone głównie na poziomie C.

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci