PODGLĄD ATOMU
     
 

Jak powstała Warszawa





Legenda o powstaniu Warszawy

Tu, gdzie dzisiaj jest Warszawa
Żyli kiedyś Wars i Sawa.
Wars rybakiem był, a żona
W domu była zatrudniona.


Byli biedni, ale mili,
Na odludziu sobie żyli,
Ich uboga chatka mała
W środku wielkiej puszczy stała.




Do ich domu raz zapukał
Książę, co noclegu szukał.
Wars i Sawa go przyjęli,
Ugościli tym, co mieli.




Rano książę podziękował
I ten las im podarował.
Potem wioska tam powstała,
Co początek miastu dała.
Zbigniew Dmitroca



Malowanka – niespodzianka Łowimy rybki


Pomaluj wszystkie trójkąty na żółto, a dowiesz się, ile ryb pływa w rzece.
Pozostałe elementy pokoloruj na niebiesko i na zielono.
Ile rybek płynie w prawą, a ile w lewą stronę?
W którą stronę płynie najmniejsza rybka, a w którą największa?





Tytuł: Jak powstała Warszawa
Opis skrócony: Dowiemy się, co to jest legenda. Poznamy legendę o powstaniu Warszawy. Będziemy wspólnie czytać wiersz i opowiadać legendę, wykorzystując kolorowe ilustracje. Razem przeczytamy bajkę o rybaku, którego żona była chciwa i zupełnie niepodobna do żony rybaka Warsa.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska
Hasła treści legenda, Warszawa, Wisła, mapa Polski, nazywanie czynności wykonywanych w domu, liczebniki porządkowe, antonimy, pisownia nazw własnych, nazwy figur geometrycznych, trójkąt, kolory
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne: Mapa Polski, powiększone i wycięte wyrazy do czytania globalnego, chusta animacyjna, szary papier pakowy (dla każdej grupy), klej, nożyczki, kredki, piosenka „Jedzie pociąg” http://www.youtube.com/watch?v=FF3PhWF_u5c ,

Przebieg zajęć:
1. Powitanie - zabawa Witajcie ręce…! Dzieci stoją rozproszone po całej sali. Nauczyciel podaje komendy, uczniowie chórem je powtarzają, a następnie witają się nawzajem, dotykając się wymienionymi częściami ciała.
Np. Witajcie ręce! (nogi, kolana, uszy, głowy, biodra…)

2. Pogadanka - niespodzianka Nauczyciel wnosi do sali dydaktycznej dużą mapę Polski zapakowaną w bibułę (lub gazety) i zachęca dzieci do zgadywania, co to jest. Pojawia się nowe słowo „mapa”. Nauczyciel prowadzi rozmowę zmierzająca do ustalenia, co to jest mapa?, po co jest mapa?, co przedstawia przyniesiona do klasy mapa?
Dzieci próbują odczytać napisy (nazwy) umieszczone na mapie. Nauczyciel zachęca do odnalezienia wyrazu Warszawa i nazwy rzeki, która przepływa przez Warszawę. Demonstruje wyrazy (wiesza kartoniki z wyrazami Warszawa i Wisła) w widocznym miejscu.
Po odszukaniu Warszawy na mapie dzieci zaglądają do swoich książek i sprawdzają, czy mapa umieszczona w podręczniku jest podobna kształtem do mapy przyniesionej przez nauczyciela i czy dobrze zaznaczono na niej położenie Warszawy.
Dlaczego Warszawa? – rozmowa kierowana dążąca do podkreślenia rangi tego miasta w Polsce. Wprowadzenie terminu „stolica”. Dla porównania dobrze jest wymienić nazwę stolicy państwa zamieszkania uczniów.

3. Podróż w wyobraźni – ćwiczenia przygotowujące do rozumienia tekstu Nauczyciel opowiada uczniom, że Warszawa nie zawsze była największym miastem Polski, i kiedyś, dawno… temu w tym miejscu, gdzie dziś jest Warszawa, rosły gęste, wielkie lasy (bory, knieje, puszcze, gaje…) Zachęca uczniów, aby zajęli wygodne miejsca i zamknęli oczy. Będą wyobrażali sobie to, o czym opowie nauczyciel. Mogą oczywiście dopytywać, jeśli czegoś nie zrozumieją, ale najpierw muszą podnieść rękę i poczekać aż nauczyciel udzieli im głosu dotykając podniesioną rękę.
Nauczyciel opowiada o gęstym borze, pełnym dzikiej zwierzyny. Prosi, aby każdy wyobraził sobie dużą rzekę, a po obu jej stronach gęsty, ciemny las… Zachęca, żeby każdy sobie wyobraził, jak chodzi po lesie i szuka drogi do domu. A tymczasem robi się co raz to ciemniej i ciemniej. Słychać jakieś glosy… Co można usłyszeć? Co słyszycie?...

4. Tam byłem… – rysowanie wyobrażonego lasu Po otwarciu oczu, nauczyciel zachęca do tego, aby dzieci narysowały to, co widziały w wyobraźni, a następnie opowiedziały o rysunku i swoich odczuciach w czasie wędrówki w wyobraźni. Uczniowie kolejno wieszają swoje prace na tablicy i komentują swoje rysunki.

5. Kalambury – Czym zajmowali się ludzie mieszkający w okolicy? Nazwy zawodów i wykonywanych czynności.
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Wybrane dziecko otrzymuje od nauczyciela informację (nazwę zawodu lub wykonywanej czynności) i ruchem (gestem) stara się przekazać tę informację swojej drużynie.
(drwal – wycina stare drzewa; leśniczy – dba o las i o zwierzęta; rybak – łowi ryby, gospodyni domowa – sprząta, gotuje, pierze…).

6. Co to jest legenda? – poznajemy nowe słowo Dzieci pomagają nauczycielowi utworzyć prostą definicję słowa.

7. Poznanie legendy o powstaniu Warszawy Nauczyciel czyta legendę, a uczniowie oglądają ilustracje umieszczone obok tekstu.

8. Globalne czytanie wyrazów – imion bohaterów legendy Nauczyciel demonstruje wyrazy (Wars, Sawa), czyta je i przypina obok wyrazów Warszawa, Wisła. Dzieci ćwiczą globalne czytanie (rozpoznawanie wyrazów). Nauczyciel zwraca uwagę na wielką literę na początku każdego wyrazu i wskazuje na tabliczki z imionami dzieci. Informuje, że imiona i nazwy miast i rzek należy pisać wielką literą.

9. Wspólne czytanie legendy Nauczyciel czyta legendę, a uczniowie wodzą palcem po tekście. Jak napotkają znany wyraz, czytają. Przy kolejnym czytaniu dzieci „wspierają” nauczyciela także w miejscu, gdzie pojawia się wyraz do rymu.

10. Zabawa ruchowa – Rybak i rybka Jeżeli nauczyciel dysponuje chustą animacyjną, może przeprowadzić zabawę według opisu
http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5556
W wersji bez rekwizytów zabawa może wyglądać tak, że jedno dziecko jest rybakiem, pozostałe rybkami. Rybki pływają w rzece (swobodnie przemieszczają po wyznaczonej do zabawy przestrzeni), a rybak chce je złowić. Gdy rybka czuje się zagrożona – zamiera (to może ją uratować przed rybakiem). Kiedy rybak złowi rybkę, ona przybiera rolę rybaka, a rybak staje się rybką.

11. Wspólna praca plastyczna – rybki w rzece – rozumienie ze słuchu i mówienie Nauczyciel przypina taśmą papierową pasy szarego papieru. Uczniowie kreślą kredką pastelową w kolorze niebieskim (różne odcienie koloru niebieskiego) fale. Muzyka (spokojna, w rytmie walca) ułatwi uczniom kreślenie i sprawi, że praca będzie przyjemnością.
W tak przygotowanej „rzece” pływają ryby. Uczniowie projektują ryby, wykorzystując trójkąty różnej wielkości z kolorowego papieru. Nauczyciel poleca, aby każdy uczeń zaprojektował jedną rybę małą i jedną dużą. Dzieci wykonują pracę, a nauczyciel podchodzi kolejno do każdego dziecka i rozmawia, pyta… (W jakim kolorze będzie twoja mała rybka? Ile potrzebujesz trójkątów, żeby skonstruować rybkę? itp.)
Po zaakceptowaniu pracy przez nauczyciela uczniowie przyklejają rybki do przygotowanego wcześniej kartonu.

12. Praca z podręcznikiem, ćwiczenia w rozumieniu ze słuchu Dzieci wykonują polecenia podane przez nauczyciela (umieszczone w podręczniku pod malowanką – niespodzianką).

13. Nauka piosenki – zabawy ruchowej „Jedzie pociąg z daleka” Kilkakrotne wysłuchanie piosenki
http://www.youtube.com/watch?v=FF3PhWF_u5c
próby śpiewania wraz z nauczycielem i wspólna zabawa. Dzieci ustawiają się w rzędzie (gęsiego) i trzymają za łokcie swojego sąsiada stojącego z przodu (tworzą pociąg). Może to być kilka pociągów (najlepiej złożonych z lokomotywy (pierwsze dziecko) i 6 wagoników (sześcioro dzieci). Pociągi poruszają się w różnych kierunkach (różnymi drogami chcą dojechać do Warszawy), ale pamiętają o zasadach bezpieczeństwa! Kiedy Nauczyciel zatrzyma pociąg liczy wagony i pyta wybrane dzieci: Którym jesteś wagonem?

14. Opowiadanie legendy – ćwiczenia w mówieniu Dzieci, wykorzystując kolorowe ilustracje z podręcznika, opowiadają poznaną legendę o powstaniu Warszawy.

15. Zabawa słowami Nauczyciel zachęca uczniów do znalezienia pary do podanego słówka (z tekstu legendy). Wykorzystuje poznane wcześniej pary słów (duży – mały; gruby – chudy; ciężki – lekki)
biedni – bogaci
dobry – zły (niedobry)
hojny – skąpy

16. Kącik ciekawej książki Czytanie fragmentów bajki o zupełnie innym rybaku i jego żonie. Dzieci słuchając, mają się zastanowić, jaka była żona rybaka z bajki O rybaku i złotej rybce.
Porównywanie cech bohaterów poznanej legendy i bajki.

17. Podsumowanie lekcji Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną lekcję. Wylicza wykonywane wspólnie czynności:
• poznaliśmy mapę Polski;
• odbyliśmy podróż w wyobraźni;
• poznaliśmy znaczenia słowa „legenda”;
• poznaliśmy legendę o powstaniu Warszawy;
• uczyliśmy się czytania legendy;
• opowiadaliśmy legendy;
• wspólnie bawiliśmy się;
• wykonywaliśmy wspólnie prace plastyczne;
• „łowiliśmy” kredką rybki w książce

18. Praca domowa Narysuj swoje życzenie do złotej rybki. Poszukaj ilustracji przedstawiających Warszawę.
Zapytaj o historię związaną z powstaniem miasta, w którym mieszkasz.

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci