PODGLĄD ATOMU
O powstaniu państwa polskiego
Legenda o założeniu Gniezna
W czasach, gdy wszędzie
Las gęsty rósł,
Żyli trzej bracia:
Lech, Czech i Rus.
Pewnego razu
Bracia Słowianie
Ruszyli w drogę
Niespodziewanie.
Wiele tygodni,
Dni oraz godzin
Szukali ziemi
Dla swoich rodzin.
Lech raz popatrzył
Prosto przed siebie,
Białego orła
Ujrzał na niebie.
Powiedział braciom:
- To dobry znak,
Zostanę tutaj,
Gdzie mieszka ptak.
Tu, gdzie się gnieździ
Ten biały orzeł,
Moje rodzinne
Gniazdo założę
Zbigniew Dmitroca
Godło polski
Tytuł:
O powstaniu państwa polskiego
Opis skrócony:
Porozmawiamy o początkach państwa polskiego. Poznamy legendę o założeniu Gniezna. Wspólnie przeczytamy i opowiemy legendę, korzystając z kolorowych ilustracji. Będziemy odgadywać, jakie informacje kryją herby. Narysujemy godło Polski.
Autor(rzy):
Małgorzta Małyska
Hasła treści
legenda, historia, mapa Polski, symbole, godło, herb, święta narodowe, kolory
Uwagi metodyczne
Materiały dydaktyczne:
Materiały dydaktyczne:
Mapa Polski, powiększone i wycięte wyrazy do czytania globalnego, kredki, nagranie polskiego hymnu państwowego, biała i czerwona bibuła, klej, nożyczki, wycięte z papieru tarcze (do przygotowania herbów); herby różnych miast, państw, godło Polski.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie - zabawa
Zwierzątko, które tak jak ja…
Każde dziecko wybiera sobie rysunek zwierzaka, który ma jakąś cechę lub upodobanie podobne do niego. Dzieci z wybranymi zwierzakami stają w kręgu i witając pozostałych mówią (i pokazują), które wybrały zwierzątko i dlaczego to.
(Wita was Kasia, wybrałam koguta, bo lubię rano wstawać i budzić innych.)
2. Zwierzę w herbie
Dzieci wklejają wybrane zwierzaki na papierowe tarcze przygotowane przez nauczyciela i przygotowują swój herb – znak rozpoznawczy, wyróżniający je od innych. Kolorują swoimi ulubionymi kolorami. Nauczyciel zaprasza do wspólnej zabawy, w której wywołuje dzieci używając nazw zwierząt umieszczonych w herbach.
Zapraszam dziecko, które ma w herbie kota (dzieci, które mają…); dzieci, które nie mają w herbie psa….
3. Pogadanka
Nauczyciel nawiązuje do zabaw z herbami i zachęca dzieci do wypowiadania się na temat symboli umieszczanych w znanych herbach. Dobrze jest wykorzystać herby miast, państw. Wśród oglądanych herbów jest godło Polski. Nauczyciel eksponuje godło i zachęca do zastanowienia się nad tym, dlaczego w godle Polski jest biały orzeł na czerwonym tle.
Opowiada o dawnych czasach (nawiązuje do opisu świata przedstawionego w legendzie o Warsie i Sawie), kiedy nie było jeszcze państwa polskiego, a zalesioną ziemię zamieszkiwały plemiona. Z plemienia Słowian wywodzą się bohaterowie legendy, która pozwoli nam zrozumieć, dlaczego w godle Polski jest biały orzeł.
4. Globalne czytanie wyrazów – imion bohaterów legendy
Nauczyciel przedstawia bohaterów legendy i demonstruje wyrazy (Lech, Czech, Rus, orzeł, gniazdo, Gniezno), czyta je i przypina do tablicy. Dzieci ćwiczą globalne czytanie (rozpoznawanie wyrazów). Nauczyciel zwraca uwagę na wielką literę na początku wyrazów - imion bohaterów legendy i nazwy miasta. Przypomina poznaną zasadę.
5. Opowieść ruchowa
Nauczyciel opowiada pewną historię, w której biorą udział bohaterowie legendy. Ponieważ jest ich trzech, a uczniów w klasie wielu, a każdy przecież chce wziąć udział w zabawie, dzieli uczniów na trzy grupy. W pierwszej, każdy to Lech, w drugiej – Czech a w trzeciej – Rus. Wszyscy, to oczywiście Słowianie. Zadaniem każdego ucznia jest uważne słuchanie opowiadania nauczyciela i reagowanie wstaniem z miejsca, kiedy usłyszy swoje przybrane imię i powrót do pozycji siedzącej, gdy nauczyciel zamilknie. Ruchem należy także naśladować czynności wykonywane przez bohaterów. A jeśli ktoś pomyli się i wstanie, a nie zostanie wymienione jego przybrane imię – zostawia coś jako fant.
Nauczyciel opowiada,
np.: Bracia Słowianie wyruszyli w drogę. (pauza) Lech wsiadł na konia. (pauza) i Czech wsiadł na konia. (pauza) Czech musiał zejść z konia, (pauza) bo zapomniał, że obiecał Rusowi (pauza), że zabierze w drogę nóż, który podarował mu Lech. (pauza) Rus radośnie wskoczył na swojego rumaka (pauza) i bracia Słowianie (pauza) wyruszyli w drogę. Długo jechali przez gęste lasy i przeprawiali się przez rzeki. (pauza) Zmęczony Rus usnął i o mało nie spadł z konia (pauza). Lech i Czech widząc to(pauza) zatrzymali się. Tu odpoczniemy – powiedział Lech (pauza), więc Czech (pauza) i Rus (pauza) zgodnie zeskoczyli z koni. Lech i Rus mieli spać(pauza), a Czech (pauza) miał czuwać, by nic złego nie przytrafiło się braciom.
Lech – spał (pauza), Rus – spał (pauza); Czech – czuwał (pauza); a potem Czech – spał (pauza) … Kiedy bracia Słowianie wyspali się, przeciągnęli się, zaczęli ziewać (pauza). Ziewali Lech i Czech. (pauza); Ziewali Czech i Rus (pauza); Ziewali Lech i Rus (pauza), najdłużej ziewał Czech…
6. Poznanie legendy – praca z podręcznikiem
Nauczyciel tajemniczym, niskim głosem, powoli czyta legendę, a uczniowie oglądają ilustracje umieszczone obok tekstu.
Po zakończeniu zachęca do wypowiedzi – wyjaśniania symboliki godła Polski.
Po lekturze legendy warto zastanowić się z uczniami nad sformułowaniem „rodzinne gniazdo”; Co założył Lech?
Nauczyciel informuje dzieci, że pierwsze polskie miasto założone przez Lecha nosi nazwę Gniezno. Pokazuje je na mapie i pokazuje zdjęcia Gniezna.
7. Wspólne czytanie legendy
Nauczyciel czyta legendę a uczniowie wodzą palcem po tekście. Gdy napotkają znany wyraz, czytają. Przy kolejnym czytaniu dzieci „wspierają” nauczyciela także w miejscu, gdzie pojawia się wyraz do rymu.
8. Praca z podręcznikiem. Kolorowanie godła Polski.
Nauczyciel demonstruje godło Polski, wspólnie z uczniami opisuje jego wygląd, nazywa kolory… i zachęca dzieci do pokolorowania godła w swoim podręczniku. Zwraca uwagę na to, by pracę wykonać starannie, precyzyjnie.
9. Świąteczne kotyliony
Białej i czerwonej bibuły trzeba użyć, żeby przygotować kotylion – symbol świętowania w dniu 11 listopada i 3 Maja
http://www.prezydent.pl/dla-mlodych/zrob-bialo-czerwony-kotylion/art,1,zrob-bialo-czerwony-kotylion.html
10. Opowiadanie legendy – ćwiczenia w mówieniu
Dzieci, wykorzystując kolorowe ilustracje z podręcznika, opowiadają poznaną legendę o założenia Gniezna.
11. Wystawa prac dzieci
Nauczyciel eksponuje wykonane przez uczniów rysunki godła Polski i kotyliony.
12. Hymn Polski
Słuchanie hymnu polskiego w pozycji stojącej, nauczyciel swoją postawą uczy właściwego zachowania.
13. Kącik ciekawej książki
Czytanie kolejnych fragmentów książki Cz. Janczarskiego pt.
Miś Uszatek
.
Projektowanie herbu dla misia – bohatera lektury.
14. Podsumowanie lekcji
Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną lekcję. Pyta, co działo się na dzisiejszej lekcji? Dzieci wymieniają to, czego się nauczyły i pokazują efekty prac plastycznych.
15. Praca domowa
Narysuj (wklej) godło państwa, w którym mieszkasz. Przeczytaj Legendę o założeniu Gniezna wspólnie z mamą (tatą).
16. Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
90
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją
Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci