PODGLĄD ATOMU
     
 

Szukamy wiosny

Początek wiosny

Kiedy marzannę
W rzece topimy,
To znak, że nadszedł
Już koniec zimy...



Gdy się ostatni
Bałwan roztopi
I z nieba pierwszy
Deszczyk pokropi...



Kiedy na wierzbie
Wyrosną kotki,
A koło wierzby
Białe stokrotki...



Gdy żółte mlecze
Kwitną na łące
I coraz mocniej
Przygrzewa słońce...



I gdy kaczeńce
Kwitną nad rzeką,
To znak, że wiosna
Już niedaleko.
Zbigniew Dmtroca









Tytuł: Szukamy wiosny
Opis skrócony: Nauczymy się tego, jak rozpoznać, że kończy się zima i nadchodzi wiosna. Będziemy czytać wiersz o wiośnie i śpiewać wiosenną piosenkę. Będzie Marzanna i wesołe wiosenne zgadywanki.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska
Hasła treści wiosna, marzanna, zmiany w przyrodzie, piosenka o wiośnie, wieloznaczność wyrazów (kotki), porównywanie ilościowe (więcej, mniej, tyle samo), bazie, kotki
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne: kij od szczotki, klej, bibuła, słoma, kolorowe wstążki ( wszystko, co może się przydać do zrobienia marzanny), kredki, duży papier do pracy w 3 grupach,

Przebieg zajęć:

1. Zabawa w chowanego Jeśli to tylko możliwe, pierwsza część zajęć powinna się odbyć na podwórku szkolnym lub w parku. W zabawie dzieci szukają się nawzajem, ale także szukają śladów wiosny.


2. Lista obecności Uczniowie wchodząc do sali dydaktycznej odrysowują ślad swojej stopy na papierze, wycinają odrysowany ślad i rysują na nim siebie. Przyklejają taśmą papierową wycięte ślady do tablicy.


3. Rozmowa kierowana z całą klasą Nauczyciel nawiązując do poprzedniego zadania oznajmia, że wie, kto dziś jest na lekcji, bo każdy zostawił na tablicy swój ślad. Pyta dzieci, po czym można poznać, że zbliża się wiosna? Jakie ślady wiosny zauważyły w czasie zabaw na powietrzu?
Jeśli lekcja odbywa się w miejscu, gdzie klimat bardzo różni się od klimatu w Polsce, warto dzieciom opowiedzieć o tym, jakie znaki wiosny można znaleźć w Polsce.


4. Na tropie wiosny Poszukiwanie śladów wiosny. Nauczyciel przed lekcją chowa w sali dydaktycznej kopertę ze „śladem wiosny” - ilustracją związaną z wiosną. Za pomocą wyliczanki wyznacza kogoś, kto będzie szukał ukrytych śladów wiosny. Propozycja wyliczanki:
Fiku miku na patyku
Szukaj wiosny podróżniku
Ponieważ wiosną jest trochę ciepło, trochę zimno, nauczyciel podpowiada szukającemu sygnalizując zbliżanie się do celu słowem „ciepło” a oddalanie się: „zimno”. Kiedy zostanie odnaleziony pierwszy ślad wiosny, kolejne ukrywają dzieci, wówczas osoba wyznaczona do szukania wychodzi z klasy. Teraz to dzieci „podpowiadają” używając słów „ciepło”, „zimno”.
Globalne czytanie wyrażeń i wyrazów: bazie kotki; białe stokrotki, ciepły deszczyk, żółte mlecze, wiosenne słońce, przebiśniegi, krokusy, tulipany.


5. Zwiastuny wiosny Rozmowa o zwiastunach wiosny znalezionych w trakcie zabawy i o takich, których nie ma na ilustracjach. Ćwiczenia rozszerzające słownictwo w obszarze tematycznym związanym z przyrodą. Wiemy, jak zobaczyć pierwsze ślady wiosny, a może można je także usłyszeć i poczuć?
Nauczyciel dzieli klasę na zespoły. Każdy zespół ma duży papier. Grupa 1 rysuje na papierze to, co można usłyszeć na wiosnę, grupa 2 - to, co możemy poczuć wiosną, a grupa 3 - to, co można zobaczyć (ucho, nos, oko). Po wyznaczonym czasie (np. 3 minuty), zespół 1 przechodzi do karty pracy zespołu 3, zespół 2 do zespołu 1, a zespół 3 do zespołu 2. Po kolejnych kilku minutach raz jeszcze uczniowie zamieniają się warsztatami pracy.
Na koniec ćwiczenia grupa zatrzymuje się przy swoim plakacie i sprawdza, co inni dorysowali.
Rozmowa o tym, co widać, słychać i czuć wiosną.


6. Polski zwyczaj pożegnania zimy Nauczyciel opowiada o zwyczaju robienia Marzanny http://sportdladzieci.com/jak-zrobic-marzanne/ i zaprasza uczniów do wspólnego wykonania papierowej kukły symbolizującej zimę. Utopienie Marzanny jest znakiem nadejścia wiosny.


7. Poznanie wiersza o wiośnie Uczniowie uważnie słuchają, a nauczyciel czyta wiersz Początek wiosny. Nauczyciel wielokrotnie czyta wiersz bawiąc się z dziećmi w zgadywanie, dopowiadanie… Dzieci śledzą tekst, uczą się czytać a w konsekwencji uczą się wiersza na pamięć.


8. Bukiecik wiosennych kwiatów Nauczyciel zaprasza dzieci do pokolorowania bukiecika wiosennych kwiatków, zgodnie z informacją o ich kolorze zamieszczoną w wierszu. Podczas kolorowania dzieci nazywają kwiaty, kolory, liczą kwiaty i porównują ich ilość (tyle samo, mniej, więcej). Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego dziecka i prowokuje pytaniami do rozmowy.


9. Kącik ciekawej książki Nauczyciel zapraszając dzieci do kącika książek zapowiada nową, ciekawą lekturę. Bohaterką książki jest bowiem mała, nawet bardzo mała dziewczynka, która kiedyś otrzymała w prezencie coś miękkiego, puchatego i przytulnego. Były to wierzbowe bazie kotki. Ten sympatyczny prezent otrzymała od niezwykłej ciotki – Ciotki Sroki. Ta wspaniała ciotka opowiada niesamowite historie. Warto je poznać!
Liliana Bardijewska Moja Ciotka Sroka, Wydawnictwo BIS, Warszawa 2009.
Proponuję przeczytanie wstępu i rozdziału pt. „Pierwsza opowieść Ciotki Sroki, czyli dlaczego gruszki nie rosną na wierzbie”.


10. Podsumowanie lekcji Na koniec lekcji dzieci wspólnie z nauczycielem recytują (lub czytają) wiersz o wiośnie.


11. Praca domowa Uczniowie wybierają najładniejszą ilustrację do wiersza i przygotowują się do recytowania tej zwrotki wierszyka, która towarzyszy ilustracji.

12. Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci