PODGLĄD ATOMU
     
 

Stosowanie cyfr i liczb (3)


Zadanie 1. Pan Samochodzik i chłopcy, czekając na naprawę samochodu w Białymstoku, udali się do restauracji na obiad. Wykorzystując przykładowe menu, wykonaj poniższe polecenia.
1. Złóż w imieniu każdego z bohaterów zamówienie. Wybierz potrawy i napój.
2. Porównaj ceny za zamówienia poszczególnych osób. Które zamówienie było najdroższe?
3. Oblicz, ile zapłacili łącznie za obiad i wypisz słownie czek, którym zapłacili.
4. Wyobraź sobie, że Ty również uczestniczysz w obiedzie. Co zamawiasz? W parach ułóżcie dialog w restauracji między klientem a kelnerem.

Zadanie 2. Pan Samochodzik i chłopcy robią w Olsztynie zakupy na dalszą drogę. Doradź im, ile określonych produktów będą potrzebować. Pamiętaj, że są produkty, które kupujemy nie na sztuki. Skorzystaj więc także z poniższych określeń:
kilogram
butelka
puszka
bochenek
paczka
pudełko


Zadanie 3. Porównaj ceny poniższych produktów w Polsce i kraju, w którym teraz żyjesz (dopisz słownie wartość określonej rzeczy w danym kraju).
1. Spróbuj zamienić podaną wartość produktu na jednostki monetarne obowiązujące w tym kraju.
2. Które towary w Polsce są droższe, a które tańsze?
Np. w Polsce / w innym kraju
chleb – dwa złote, ……………………………….;
kawa – piętnaście złotych, dziewięćdziesiąt dziewięć groszy, ……………………………….;
herbata – pięć złotych pięćdziesiąt groszy, ……………………………….;
jabłka – trzy złote za kilogram, ……………………………….;
cukierki miętowe – trzy złote trzydzieści groszy, ……………………………….;
gałka lodów – jeden złoty pięćdziesiąt groszy, ……………………………….




Tytuł: Stosowanie cyfr i liczb (3)
Opis skrócony: Będziemy podróżować po mapie śladami Pana Samochodzika. Dowiemy się, jak używać określeń miar, wag i cen.
Autor(rzy): Magdalena Swat-Pawlicka
Hasła treści liczby, liczebnik, Zbigniew Nienacki, „Pan Samochodzik i templariusze”, menu, ceny
Uwagi metodyczne Zadanie 1: Do lekcji potrzebne schematyczne menu z cennikiem; dobrze, gdyby w przypadku napojów było uwzględnione zróżnicowanie cen w zależności od wielkości szklanki 0,3 l; 0,5 l; podobnie można byłoby wprowadzić rozróżnienie pizzy na rozmiary: mała, średnia, duża. Można skorzystać ze strony internetowej pizzerii polskiej.Zadanie 1: Do lekcji potrzebne schematyczne menu z cennikiem; dobrze, gdyby w przypadku napojów było uwzględnione zróżnicowanie cen w zależności od wielkości szklanki 0,3 l; 0,5 l; podobnie można byłoby wprowadzić rozróżnienie pizzy na rozmiary: mała, średnia, duża. Można skorzystać ze strony internetowej pizzerii polskiej.
Nauczyciel zwraca uwagę, by uczniowie podawali ze szczegółami, tj. z ceną i wielkością, dania, napoje zamawiane przez bohaterów. W punkcie 2. kontroluje wypowiedzi pod względem poprawnego stopniowania przymiotników. Może zadawać dodatkowe pytania – np. kto zamówił większy napój? Kto wziął większą porcję pizzy?
Zadanie 3. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na użycie słów „złoty” - „złote” – „złotych” oraz „grosz” – „grosze” – „groszy”: 1 złoty, grosz; 2, 3, 4 złote, grosze; 5-21 złotych, groszy; X2, X3, X4 złote, grosze; X1, X5, X6, X7, X8, X9, X0 złotych, groszy
Nauczyciel może też wspomnieć o ciekawym i niezwykle popularnym zabiegu marketingowym w Polsce – ustalaniu cen produktów kończących się liczbą 99, typu: 1,99 zł – zamiast 2 zł; pyta uczniów, czy podobne „chwyty” reklamowe zauważyli w kraju, w którym też żyją.

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci