Uwagi metodyczne
|
Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne:
Piłka, powiększone i wycięte wyrazy do czytania globalnego, klej, kredki, rytmiczna muzyka...
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa z piłką - Uwaga parasol
Zabawa polega na kojarzeniu części garderoby z odpowiednimi częściami ciała.
Przed rozpoczęciem zabawy nauczyciel wymienia część garderoby, uczniowie dotykają takiej części swojego ciała, na którą nakłada się wymienione ubranie.
Nauczyciel przypomina uczniom nazwy tych części ciała i zapowiada, że będzie używał tych słów w dalszej części zabawy.
Właściwa zabawa przebiega podobne, jak gra w kolory.
Nauczyciel wymienia nazwę garderoby i rzuca piłkę do wybranej osoby, ta odrzuca piłkę podając nazwę części ciała.
czapka – głowa
rękawiczki – ręce
spodnie – nogi
szalik – szyja
buty – nogi
Kiedy powie „parasol”, nie można złapać piłki.
Jeśli ktoś się pomyli, odpada z gry (lub prowadzi grę dalej).
2. Słuchamy i opowiadamy...
Piosenka jesienna z płyty Pan Tenorek (śpiewa Jacek Wójcicki)
http://www.youtube.com/watch?v=4p8pLnWcq34&feature=player_embedded
Nauczyciel prosi o wysłuchanie piosenki i odpowiedź na pytanie: O czym jest ta piosenka?
Nauczyciel prosi o ponowne wysłuchanie piosenki i odpowiedź na pytanie: Jaki płaszczyk ma jesienna piosenka?
Nauczyciel prosi o kolejne wysłuchanie piosenki i odpowiedź na pytanie: Co ma we włosach jesienna piosenka?
3. Nauka na pamięć refrenu piosenki
Dzieci powoli (sylabami) powtarzają za nauczycielem kolejne wersy piosenki.
Wyklaskują rytm.
Ref.:
Jesienna piosenka w płaszczyku złocistym
Ma w dłoni kasztany, a we włosach listki
Z jesiennym wietrzykiem na mokrych alejkach
Wieczorem zatańczy jesienna piosenka.
4. Zabawy taneczno – ruchowe przy piosence
W czasie słuchania zwrotek piosenki, dzieci w kręgu, trzymając się za ręce poruszają się najpierw w jedną, potem w drugą stronę.
W refrenie, krąg zbliża się do środka koła, potem wraca do pozycji wyjściowej.
Przy słowach: ...z jesiennym wietrzykiem na mokrych alejkach...dzieci podskakują, a potem kręcą się wokół własnej osi.
5. Globalne czytanie wyrazów
Nauczyciel kolejno pokazuje kartkę z wyrazem, czyta głośno: kurtka, sweter, spodnie, czapka, szalik, rękawice, beret, buty, płaszcz.
Dzieci siedzą w kręgu. Słuchają Piosenki jesiennej i rytmicznie podają sobie kartki z wyrazami do czytania.
Gdy nauczyciel wyłączy piosenkę, „szczęściarze” z kartką w ręku odczytują wyraz.
Nauczyciel, w razie potrzeby, przypomina, co jest napisane na kartce.
6. Połącz wyraz z ubraniem - praca z podręcznikiem
Nauczyciel poleca samodzielne wykonanie zadania z podręcznika.
W pokoju, przedstawionym na ilustracji, jest bałagan.
Ubrania leżą w różnych, dziwnych miejscach.
Zadanie polega na odnalezieniu części garderoby i połączeniu jej z wyrazem poznanym na lekcji.
Dzieci wiedzą, że w każdej chwili mogą poprosić nauczyciela o pomoc.
7. Gdzie leżą ubrania? – użycie przyimków: „w”, „na”, „pod”
Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela, opowiadając Pysiowi o bałaganie w pokoju.
- Co jest w szafie? (płaszczyk)
- Co jest w koszu? (sweter)
- Co jest w szufladzie? (czapka)
- Co leży na kanapie? (spodnie)
- Co wisi na krześle? (kurtka)
- Co wisi na lampie? (szalik)
- Co jest pod stołem? (beret)
- Co leży pod biurkiem? (buty)
- Co jest pod poduszką? (rękawice)
8. Dlaczego jesienią musimy nakładać ciepłe ubrania? - rozmowa
W czasie rozmowy wyjaśniamy znaczenie słowa „mróz”.
Można przygotować ilustracje przedstawiającą zamrożone szyby.
|