PODGLĄD ATOMU
     
 

 

Wielkanocny koszyczek

W małym koszyczku
Dużo jedzenia,
Które niesiemy
Do poświęcenia:

Chleb i wędlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Mały baranek.

Drożdżowa babka,
Sól i ser biały,
I już jest pełny
Koszyczek mały...
                        Zbigniew Dmitroca

 


kurczak




zajączek
















zadowolenie





radość





smutek





zdziwienie






Tytuł: Wielkanocny koszyczek II
Opis skrócony: Przygotujemy wielkanocne pisanki i znajdziemy zajączka.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska malmal@interia.pl
Hasła treści Wiosna, święta, tradycje, zwyczaje, Wielkanoc, zdrobnienia, przyimki
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne: kredki, farby, pędzelki, podstawki do jajek, jajka ugotowane (ewentualnie inne materiały, w zależności od zastosowanej techniki ozdabiania pisanek)

Przebieg zajęć:

1. Poznanie wiersza Wielkanocny koszyczek

Uczniowie uważnie słuchają, a nauczyciel czyta wiersz, a następnie sprawdzają, czy wszystkie wymienione w wierszu produkty znalazły się w koszyczku.
Nauczyciel kilka razy czyta wiersz bawiąc się z dziećmi, jak zwykle.
Dzieci śledzą tekst, uczą się czytać i uczą się go na pamięć, by móc w czasie przygotowania koszyczka sprawdzić, czy wszystko w nim jest.

2. Przygotowywanie wielkanocnych pisanek

Nauczyciel zaprasza dzieci do kolorowania pisanek.
Najlepiej, gdyby dzieci mogły pracować przy wspólnym, dużym stole.
Dobrze byłoby przygotować gotowane jaka kurze i malować je wykorzystując farbki plakatowe lub wykorzystać inną, dowolną, technikę zdobienia pisanek.
W podręczniku są wzory pisanek do kolorowania, można zostawić to zadanie do pracy w domu, lub wykorzystać w czasie lekcji, jeśli nie ma możliwości zdobienia prawdziwych jajek.
W czasie pracy uczniowie mogą słuchać (a może wspólnie śpiewać) wesołych piosenek o tematyce związanej z Wielkanocą.
http://www.youtube.com/watch?v=K2ltR0s8eqw
http://www.tvp.pl/dla-dzieci/jedynkowe-przedszkole/dodatki/piosenka-pisanki/508910
Nauczyciel w czasie malowania pisanek aranżuje rozmowę o tradycjach wielkanocnych kultywowanych w domach dzieci.
Po zakończonej pracy dzieci wspólnie sprzątają i przygotowują, rozkładają serwetki i papierowe talerzyki.
Ozdabiają stół kolorowymi zajączkami, pisankami.
Na środku stołu nauczyciel stawia koszyczek i baranka.

3. Kącik ciekawej książki

Kolejna opowieść ciotki Sroki dotyczy tego, skąd się wzięły pisanki?
Zaskakująca historia, która nie tylko daje odpowiedź na pytanie zawarte w tytule rozdziału, ale także pozwala zrozumieć, co to znaczy być dumnym, jak paw i uczula przed pochopnym oskarżaniem innych.
Liliana Bardijewska Moja Ciotka Sroka, Wydawnictwo BIS, Warszawa 2009.
Trzecia opowieść Ciotki Sroki czyli skąd się wzięły pisanki?.

4. Podsumowanie lekcji

Na koniec lekcji dzieci wspólnie z nauczycielem siadają do przygotowanego wcześniej stołu i składając sobie świąteczne życzenia częstują się ugotowanym, pokrojonym na ćwiartki jajkiem.
Nauczyciel prosi o wypowiedzi na temat, czego nauczymy domowników o Wielkanocy?

5. Praca domowa

Kolorowanie wielkanocnych pisanek w książce.

6. Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 30
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 40

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci