PODGLĄD ATOMU
Wielkanocny koszyczek
W małym koszyczku
Dużo jedzenia,
Które niesiemy
Do poświęcenia:
Chleb i wędlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Mały baranek.
Drożdżowa babka,
Sól i ser biały,
I już jest pełny
Koszyczek mały...
Zbigniew Dmitroca
kurczak
zajączek
zadowolenie
radość
smutek
zdziwienie
Tytuł:
Wielkanocny koszyczek II
Opis skrócony:
Przygotujemy wielkanocne pisanki i znajdziemy zajączka.
Autor(rzy):
Małgorzata Małyska malmal@interia.pl
Hasła treści
Wiosna, święta, tradycje, zwyczaje, Wielkanoc, zdrobnienia, przyimki
Uwagi metodyczne
Materiały dydaktyczne:
Materiały dydaktyczne:
kredki, farby, pędzelki, podstawki do jajek, jajka ugotowane (ewentualnie inne materiały, w zależności od zastosowanej techniki ozdabiania pisanek)
Przebieg zajęć:
1. Poznanie wiersza
Wielkanocny koszyczek
Uczniowie uważnie słuchają, a nauczyciel czyta wiersz, a następnie sprawdzają, czy wszystkie wymienione w wierszu produkty znalazły się w koszyczku.
Nauczyciel kilka razy czyta wiersz bawiąc się z dziećmi, jak zwykle.
Dzieci śledzą tekst, uczą się czytać i uczą się go na pamięć, by móc w czasie przygotowania koszyczka sprawdzić, czy wszystko w nim jest.
2. Przygotowywanie wielkanocnych pisanek
Nauczyciel zaprasza dzieci do kolorowania pisanek.
Najlepiej, gdyby dzieci mogły pracować przy wspólnym, dużym stole.
Dobrze byłoby przygotować gotowane jaka kurze i malować je wykorzystując farbki plakatowe lub wykorzystać inną, dowolną, technikę zdobienia pisanek.
W podręczniku są wzory pisanek do kolorowania, można zostawić to zadanie do pracy w domu, lub wykorzystać w czasie lekcji, jeśli nie ma możliwości zdobienia prawdziwych jajek.
W czasie pracy uczniowie mogą słuchać (a może wspólnie śpiewać) wesołych piosenek o tematyce związanej z Wielkanocą.
http://www.youtube.com/watch?v=K2ltR0s8eqw
http://www.tvp.pl/dla-dzieci/jedynkowe-przedszkole/dodatki/piosenka-pisanki/508910
Nauczyciel w czasie malowania pisanek aranżuje rozmowę o tradycjach wielkanocnych kultywowanych w domach dzieci.
Po zakończonej pracy dzieci wspólnie sprzątają i przygotowują, rozkładają serwetki i papierowe talerzyki.
Ozdabiają stół kolorowymi zajączkami, pisankami.
Na środku stołu nauczyciel stawia koszyczek i baranka.
3. Kącik ciekawej książki
Kolejna opowieść ciotki Sroki dotyczy tego, skąd się wzięły pisanki?
Zaskakująca historia, która nie tylko daje odpowiedź na pytanie zawarte w tytule rozdziału, ale także pozwala zrozumieć, co to znaczy być dumnym, jak paw i uczula przed pochopnym oskarżaniem innych.
Liliana Bardijewska
Moja Ciotka Sroka
, Wydawnictwo BIS, Warszawa 2009.
Trzecia opowieść Ciotki Sroki czyli skąd się wzięły pisanki?
.
4. Podsumowanie lekcji
Na koniec lekcji dzieci wspólnie z nauczycielem siadają do przygotowanego wcześniej stołu i składając sobie świąteczne życzenia częstują się ugotowanym, pokrojonym na ćwiartki jajkiem.
Nauczyciel prosi o wypowiedzi na temat, czego nauczymy domowników o Wielkanocy?
5. Praca domowa
Kolorowanie wielkanocnych pisanek w książce.
6. Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
30
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
40
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją
Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci