PODGLĄD ATOMU
     
 

W jaki sposób sławny polski poeta opisał ogród i sad?


Sad i ogród
Adam Mickiewicz

Był sad.
Drzewa owocne, zasadzone w rzędy,
Ocieniały szerokie pole; spodem grzędy.
Tu kapusta, sędziwe schylając łysiny,
Siedzi i zda się dumać o losach jarzyny;
Tam, plącząc strąki w marchwi zielonej warkoczu,
Wysmukły bob obraca na nią tysiąc oczu;
Owdzie podnosi złotą kitę kukuruza;
Gdzieniegdzie otyłego widać brzuch harbuza,
Który od swej łodygi aż w daleką stronę
Wtoczył się jak gość między buraki czerwone.

Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz”, fragment Księgi II

sad – miejsce, gdzie rosną drzewa owocowe
bob – bób
kukuruza – kukurydza
harbuz – arbuz



Zadanie 1.
Czy zdjęcie, które zostało dobrane do tekstu, pasuje do niego? Które elementy opisu sadu i ogrodu znajdują się na zdjęciu, a których brakuje?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 2.
Wypisz z wiersza dwa uosobienia. Jedno z nich narysuj.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 3.
Odczytaj głośno nazwy owoców, a następnie wykonaj podane polecenia.

jabłko, gruszka, śliwka, agrest, porzeczka, pomarańcza cytryna, mango, granat, malina, poziomka, wiśnia, brzoskwinia, morela, czereśnia, grejpfrut, mandarynka, mango, kiwi, daktyl, kokos, awokado, aronia, jeżyna, jagoda, żurawina, truskawka, ananas, poziomka, pigwa
1. Podziel owoce według kolorów. Pamiętaj, że niektóre z nich mogą mieć więcej niż jeden kolor.
• czerwony - ……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• żółty – ……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• zielony – ……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• pomarańczowy - ……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• fioletowy – ……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• brązowy – ……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• inne (tu możesz wpisać nazwy owoców, których nie znasz) ……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Podkreśl nazwy tych owoców, które rosną w Polsce.

Zadanie 4.
Jak nazywają się drzewa i krzewy, na których rosną podane owoce?
jabłko - …………………………………………
gruszka - ………………………………………
śliwka - ………………………………………..
czereśnia - ……………………………………..
wiśnia - ………………………………………


Zadanie 5.
Podane niżej nazwy owoców i warzyw wpisz do tabelki.
Owoce Warzywa
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................

jabłko, gruszka, pomidor, dynia, kalafior, śliwka, agrest, porzeczka, ogórek, marchew, bób, pomarańcza, cytryna, dynia, cukinia, mango, granat, pietruszka, kalarepa, malina, poziomka, fasola, groch, cebula, czosnek, wiśnia, brzoskwinia, jabłko, morela, czereśnia, grejpfrut, mandarynka, mango, kiwi, daktyl, kokos, awokado, aronia, jeżyna, jagoda, żurawina, truskawka, ananas, poziomka, pigwa, kapusta, brokuły, rzepa, dynia, jarmuż, kalafior, kalarepa, por, seler, burak, cykoria, sałata, seler, szpinak, burak, papryka, ziemniak, melon, ciecierzyca, soja, chrzan, rabarbar, szczaw, karczoch

Zadanie 6.
Podkreśl nazwy warzyw wymienionych w przeczytanym dziś fragmencie „Pana Tadeusza”.

Zadanie 7.
Opowiedz swoimi słowami, jak wyglądał sad i ogród opisany w utworze.

Zadanie 8.
Urządźcie konkurs owocowo-warzywny.
Kto z was wypisze najwięcej nazw owoców i warzyw znajdujących się na fotografii?




Tytuł: W jaki sposób sławny polski poeta opisał ogród i sad?
Opis skrócony: Przeczytamy wiersz Adama Mickiewicza, wyobrazimy sobie sad i ogród oraz porozmawiamy o owocach i warzywach.
Autor(rzy): Agnieszka Suchowierska
Hasła treści Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, sad, ogród, owoce, warzywa, jedzenie
Uwagi metodyczne
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60

 
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci