PODGLĄD ATOMU
     
 

Rzeczpospolita Obojga Narodów państwem tolerancji religijnej


Linia chronologiczna

Źródło 1. Mapa. Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVI w. Religie i wyznania, CARTE


Źródło 2. Akt konfederacji warszawskiej z 1573 r.


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Akt_Konfederacji_Warszawskiej.jpg]

konfederacja – związek szlachty utworzony dla określonych celów

Źródło 3. Akt konfederacji warszawskiej z 1573 r. [fragment]

[…] A iż w Rzeczypospolitej naszej jest różnorodność niemała w sprawie chrześcijańskiej, zabiegając temu [zapobiegając temu], aby się z tej przyczyny między ludźmi bunt jaki szkodliwy nie wszczął, który po innych królestwach widzimy, obiecujemy to sobie wspólnie […], iż którzy jesteśmy rozróżnieni w wierze pokój między sobą zachować, a dla różnej wiary i odmiany w kościele krwi nie przelewać […]

Ćwiczenia


Na podstawie źródła 1.

1. Uzasadnij, że Rzeczpospolita Obojga Narodów była krajem wielu religii i wyznań.

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

2. Wskaż ziemie, na których dominowała ludność prawosławna.
3. Wskaż terytoria, gdzie były największe skupiska ludności wyznania luterańskiego. Zlokalizuj miasta, w których powstały silne ośrodki reformacji. O czym świadczy ich liczba?

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

4. Uzasadnij dawne powiedzenie, że Polska była „rajem dla innowierców”.

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

Na podstawie źródła 3.

1. Jak sądzisz, którego stanu społecznego dotyczył ten dokument?

...............................................................................................................................


2. Czego obawiali się twórcy aktu konfederacji warszawskiej?

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

3. Uzasadnij, że akt był wyjątkowym przykładem tolerancji religijnej.

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

4. Czy władca Rzeczypospolitej musiał stosować się do postanowień tego dokumentu? Uzasadnij swoja odpowiedź.

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................



Praca domowa

1. O uniwersalnej wartości aktu konfederacji warszawskiej świadczy umieszczenie tego dokumentu na liście UNESCO Pamięć Świata. Ustal pozostałe dzieła kultury związane z historią Polski znajdujące się na tej liście.

2. Odpowiedz, do czego może doprowadzić brak wolności wyznania i nietolerancja na tle religijnym? Posłuż się przykładami z przeszłości i współczesności.









































Tytuł: Rzeczpospolita Obojga Narodów państwem tolerancji religijnej
Opis skrócony: Porozmawiamy o różnorodności wyznaniowej i kulturowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Zbierzemy argumenty potwierdzające wyjątkową pozycję Polski na tle innych państw ówczesnej Europy. W Rzeczypospolitej panowało wówczas równouprawnienie wszystkich religii i wyznań. W Europie był to okres wojen religijnych.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści Rzeczpospolita Obojga Narodów, konfederacja warszawska, tolerancja religijna
Uwagi metodyczne Lekcja służy podkreśleniu wyjątkowej pozycji Rzeczypospolitej w Europie, państwa, w którym bez większych przeszkód współżyli ze sobą wyznawcy różnych religii i wyznań. Warto zwrócić uwagę, że obecna wówczas w Polsce tolerancja religijna wpłynęła na rozwój kultury i edukacji. Tematyka lekcji może posłużyć do budowania poczucia dumy i tożsamości narodowej. Lekcja posiada walory wychowawcze, uczy postawy tolerancji i otwartości na innych. Proponuję skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach np. Złoty wiek Rzeczypospolitej (Atlas historyczny. Gimnazjum. PPWK, Warszawa 2001, s. 36.) lub Rzeczpospolita szlachecka (Atlas historyczny. Szkoła podstawowa. Nowa Era, Warszawa 2012, s. 37.)Lekcja służy podkreśleniu wyjątkowej pozycji Rzeczypospolitej w Europie, państwa, w którym bez większych przeszkód współżyli ze sobą wyznawcy różnych religii i wyznań. Warto zwrócić uwagę, że obecna wówczas w Polsce tolerancja religijna wpłynęła na rozwój kultury i edukacji. Tematyka lekcji może posłużyć do budowania poczucia dumy i tożsamości narodowej. Lekcja posiada walory wychowawcze, uczy postawy tolerancji i otwartości na innych. Proponuję skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach np. Złoty wiek Rzeczypospolitej (Atlas historyczny. Gimnazjum. PPWK, Warszawa 2001, s. 36.) lub Rzeczpospolita szlachecka (Atlas historyczny. Szkoła podstawowa. Nowa Era, Warszawa 2012, s. 37.)
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci