PODGLĄD ATOMU
     
 

Wielokulturowe społeczeństwo Rzeczypospolitej Obojga Narodów


Linia chronologiczna

Źródło 1. Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVI w. Wyznania, CARTE


Źródło 2. Symbole głównych religii i wyznań w Rzeczypospolitej w XVI w.


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Latin_Cross.svg]
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:OrthodoxCross.svg]


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Nuremberg_chronicles_f_32r_1.png]
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:IslamSymbol.svg]


Źródło 3. Fotografia. Synagoga w Zamościu.


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Synagogue_Zamosc_2011.jpg]



Źródło 4. Fotografia. Renesansowe kamienice ormiańskie w Zamościu


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Renaissances_houses_in_Zamo%C5%9B%C4%87.JPG]















Źródło 5. Fotografia. Cerkiew greckokatolicka z XVI w. Radruż koło Lubaczowa


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Radru%C5%BC2.jpg]



Źródło 6. Fotografia. Cerkiew prawosławna z XVI w. Drohobycz koło Lwowa (dzisiejsza Ukraina)


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:DrohobychCer3.JPG]











Źródło 7. Fotografia. Renesansowy kościół katolicki w Kazimierzu Dolnym]



[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Church,_Kazimierz_Dolny.JPG]

























Źródło 8. Fotografia. Kościół luterański w Krakowie.


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Church_of_St._Martin_in_Krak%C3%B3w.JPG]
Źródło 9. Fotografia. Meczet w Kruszynianach koło Białegostoku


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Meczet_w_Kruszynianach_front_side.jpg]

Źródło 10. Zamość - współczesny plan miasta renesansowego, CARTE



Ćwiczenia


Na podstawie źródła 1.

1. Wskaż terytoria Rzeczypospolitej, na których w XVI wieku większość mieszkańców posługiwała się językiem ruskim.
2. W którym województwie Rzeczypospolitej dominowali wyznawcy kalwinizmu?
3. Zamość to przykład wielonarodowego i wielokulturowego miasta Rzeczypospolitej w XVI wieku. Odszukaj i wskaż na mapie to miasto.


Na podstawie źródeł 2-9.

Przyporządkuj symbole religii i wyznań do przedstawionych fotografii świątyń.


Na podstawie źródła 10.

1. Na planie Zamościa zlokalizuj i zaznacz kościół katolicki i synagogę oraz kamienice kupców ormiańskich. Uzasadnij, że w tym mieście krzyżowały się wpływy różnych religii, wyznań, języków i kultur.
2. Jak sądzisz, w którym miejscu Zamościa najczęściej spotykali się mieszkający tam Polacy, Rusini, Ormianie i Żydzi? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Praca domowa

Obejrzyj film pt. Rzeczpospolita wielu kultur. Dziedzictwo polskie znajdujący się na stronie www.commonwealth.pl. Opracuj listę argumentów, które potwierdzą, że Rzeczpospolita Obojga Narodów była przykładem wielowiekowego współistnienia wielu narodów i kultur.








































Tytuł: Wielokulturowe społeczeństwo Rzeczypospolitej Obojga Narodów
Opis skrócony: Poznamy główne religie i wyznania w Rzeczypospolitej XVI wieku, dowiemy się, w jakich regionach Rzeczypospolitej Obojga Narodów dominowała ludność katolicka, prawosławna, protestancka oraz gdzie głównie mieszkali żydzi i Tatarzy. Porozmawiamy o wielokulturowym dziedzictwie dawnej Polski, ustalimy, co przetrwało do naszych czasów.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści Rzeczpospolita Obojga Narodów, unia brzeska, religie
Uwagi metodyczne Kolejna lekcja poświęcona fenomenowi Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Warto podkreślić bogactwo kulturowe, które nadal jest obecne w przestrzeni współczesnej Polski. Tematyka może stać się inspiracją do poszukiwań śladów zarówno materialnych, jak i niematerialnych dawnej Polski podczas pobytu uczniów w ojczyźnie. Wspólne obejrzenie materiału multimedialnego będzie okazją do ciekawego podsumowania zajęć np. stworzenia przez uczniów mapy mentalnej – Dziedzictwo Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Temat związany jest z zagadnieniami religijnymi, dlatego wskazany jest szczególny obiektywizm i takt nauczyciela. Proponuję skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach.Kolejna lekcja poświęcona fenomenowi Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Warto podkreślić bogactwo kulturowe, które nadal jest obecne w przestrzeni współczesnej Polski. Tematyka może stać się inspiracją do poszukiwań śladów zarówno materialnych, jak i niematerialnych dawnej Polski podczas pobytu uczniów w ojczyźnie. Wspólne obejrzenie materiału multimedialnego będzie okazją do ciekawego podsumowania zajęć np. stworzenia przez uczniów mapy mentalnej – Dziedzictwo Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Temat związany jest z zagadnieniami religijnymi, dlatego wskazany jest szczególny obiektywizm i takt nauczyciela. Proponuję skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci