PODGLĄD ATOMU
     
 

Jak Czarniecki do Poznania po szwedzkim zaborze, dla ojczyzny ratowania wrócim się przez morze

Linia chronologiczna

Źródło 1. Mapa. Rzeczpospolita Obojga Narodów w okresie potopu szwedzkiego, CARTE

Źródło 2. Franciszek Kondratowicz. Obrona Jasnej Góry (obraz XIX-wieczny)

[źródło:http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Siege_of_Clari_Montis_(Jasna_G%C3%B3ra)_in_1655.png]
Źródło 3. January Suchodolski. Obrona Jasnej Góry (obraz z 1875 r.)

[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Jasna_G%C3%B3ra_1655.jpg]



Źródło 4. Film pt. Potop [1974 r.] w reż. Jerzego Hoffmana. Scena obrony Jasnej Góry [fragment filmu]

[http://www.youtube.com/watch?v=ynXskN3yFpI]
[http://www.youtube.com/watch?v=8BX7XJ_v79g&feature=related]

Źródło 5. Wespazjan Kochowski. Kronika. Lata Potopu 1655 – 1657 [fragment]
[…] Nie ludzie Jasną Górę, lecz Bóg miejsce święte i ludzi ocalił, gdyż bardziej tam cudami niż orężem walczono. […]


Wespazjan Kochowski – historyk i poeta

[cyt. za: Norman Davis, Boże Igrzysko, Znak, Kraków, 1993, t. I, s. 594]

Źródło 6. Juliusz Kossak. Stefan Czarniecki pod Płockiem (obraz z 1876 r.)
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Czarniecki.JPG]


Źródło 7 i 8. Fotografie. Pomnik Stefana Czarnieckiego w Tykocinie. Rzeźba Pierre’a de Coudray z XVIII w

[Fot. ze zbiorów autorki]


[Fot. ze zbiorów autorki]


Ćwiczenia


Na podstawie źródła 1.

1. Ustal, skąd w 1655 roku ruszyło szwedzkie natarcie na Polskę.
2. Prześledź pochód wojsk szwedzkich przez terytorium Rzeczypospolitej.
3. Wskaż i nazwij miasta oblegane przez Szwedów.
4. Zlokalizuj na mapie Oliwę, (obecnie dzielnica Gdańska), gdzie zawarto pokój kończący wojnę Polski ze Szwecją.
5. Wyjaśnij, dlaczego najazd szwedzki w latach 1655 – 1660 nazywany jest potopem.
6. Odpowiedz jakie, Twoim zdaniem, były skutki wieloletniej wojny ze Szwecją?


Na podstawie źródeł 2-4.

1. Oblężenie klasztoru jasnogórskiego w Częstochowie miało ogromne znaczenie dla przebiegu wojny. Obrona miejsca tak ważnego dla Polaków stanowiła moment zwrotny w konflikcie ze Szwecją. Przedstaw argumenty, które potwierdzają opinię Wespazjana Kochowskiego o obronie Jasnej Góry.

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

...............................................................................................................................

2. Wskaż na obrazach postać bohaterskiego dowódcy klasztoru na Jasnej Górze – przeora Augustyna Kordeckiego.

Praca domowa

1. Hetman Stefan Czarniecki, podczas najazdu szwedzkiego swoją niezłomna postawą i skuteczną strategią walnie przyczynił się do pokonania wroga. Pamięć o nim przetrwała w hymnie narodowym, literaturze, malarstwie, rzeźbie (patrz: źródła 6-8).Uzasadnij, na podstawie własnych poszukiwań w zasobach Internetu, że Stefan Czarniecki zasługuje na miano bohatera narodowego.
2. Trzecia zwrotka polskiego hymnu brzmi Jak Czarniecki do Poznania, po szwedzkim zaborze, dla Ojczyzny ratowania, wrócim się przez morze. Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, które wydarzenia historyczne posłużyły autorowi hymnu do napisania właśnie takich słów? Ustal to z pomocą Internetu.




Tytuł: Jak Czarniecki do Poznania po szwedzkim zaborze, dla ojczyzny ratowania wrócim się przez morze
Opis skrócony: Poznamy przyczyny i przebieg wojny polsko-szwedzkiej w latach 1655 – 1660. Odpowiemy na pytanie, dlaczego najazd Szwedów nazywany jest potopem, dowiemy się też o ważnym dla przebiegu wojny oblężeniu klasztoru na Jasnej Górze. Poznamy polskich bohaterów wojny ze Szwecją – Augustyna Kordeckiego i Stefana Czarnieckiego. Przedstawimy skutki wojny ze Szwecją.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści potop szwedzki, Jasna Góra, Częstochowa, Augustyn Kordecki, Stefan Czarniecki, Oliwa, Jan Kazimierz Waza, Rzeczpospolita Obojga Narodów
Uwagi metodyczne Kolejna lekcja poświęcona kształtowaniu umiejętności pracy z mapą, źródłem ikonograficznym i przekazem medialnym. Ważne, aby nauczyciel zwrócił szczególną uwagę uczniów na przebieg obrony Jasnej Góry oraz podkreślił wymiar moralny, religijny i wojskowy tego wydarzenia. Proponuję, wspólnie z uczniami, zbudować profil bohatera narodowego. Można ten temat wykorzystać do zastanowienia się nad cechami współczesnego patriotyzmu. Proponuję skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach.Kolejna lekcja poświęcona kształtowaniu umiejętności pracy z mapą, źródłem ikonograficznym i przekazem medialnym. Ważne, aby nauczyciel zwrócił szczególną uwagę uczniów na przebieg obrony Jasnej Góry oraz podkreślił wymiar moralny, religijny i wojskowy tego wydarzenia. Proponuję, wspólnie z uczniami, zbudować profil bohatera narodowego. Można ten temat wykorzystać do zastanowienia się nad cechami współczesnego patriotyzmu. Proponuję skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci