PODGLĄD ATOMU
     
 

Na sejmie w Lublinie w 1569 roku

Linia chronologiczna
Źródło 1. Mapa. Polska i Litwa w XVI w., CARTE



Źródło 2. Jan Matejko. Unia lubelska 1569 (obraz z 1869 r.)


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Lublin_Union_1569.PNG]


unia – związek dwóch lub więcej państw



Źródło 3. Fotografia. Zamek w Lublinie, w którym została zawarta unia polsko-litewska w 1569 r.


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Lublin_zamek.jpg]







Źródło 4. Akt zawarcia unii polsko-litewskiej w Lublinie



[źródło: http://www.trybunal.gov.pl/wszechnica/wystawa/gal/112/210/121/med.jpg]



Źródło 5. Akt unii lubelskiej [fragment]


Oznajmiamy […]

3. Iż już Korona i wielkie Księstwo Litewskie jest jedno nierozdzielne i nieróżne ciało, a także nieróżna, ale jedna wspólna Rzeczypospolita, która się z dwu państw i narodów w jeden lud […] spoiła.

4. A temu […] narodowi, żeby już wiecznymi czasy jedna głowa, jeden pan i jeden król wspólny rozkazywał, który wspólnymi głosami Polaków i Litwinów został wybrany […].

8. Sejmy i rady [senat] ten naród ma zawsze mieć wspólne pod królem polskim […].

9. […] aby Jego Królewska Mość prawa, przywileje, tak wszystkim ziemiom i narodom tak korony Polskiej, jak i Wielkiego Księstwa Litewskiego i ziemiom do nich należącym […] wolności, dostojeństwa, urzędy wszystkie obojga narodu zachował […].









Źródło 6. Ilustracja. Herb Rzeczypospolitej Obojga Narodów


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Herb_Rzeczypospolitej_Obojga_Narodow.svg]

Ćwiczenia

Na podstawie źródła 1.

1. Wskaż terytorium Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego w 1569 r.
2. Zlokalizuj na mapie Lublin. Jak sądzisz, co zadecydowało o wyborze tego miasta na miejsce zawarcia unii polsko-litewskiej.
2. Pokaż ziemie litewskie przyłączone do Polski po unii lubelskiej w 1569 r.


Na podstawie źródła 2.

1. Ustal, kim są postacie umieszczone w centrum obrazu.
2. Wskaż element obrazu nawiązujący do symboliki państwa polskiego.
3. Unia polsko – litewska miała zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Znajdź na obrazie postać błogosławiącą unię oraz osobę, która nie zgadzała się na ten akt. Uzasadnij swój wybór.


Na podstawie źródła 4.

Czy współcześnie w podobny sposób są zawierane międzynarodowe porozumienia? Wymień różnice.


Na podstawie źródła 5.

Uzasadnij, że podpisanie unii lubelskiej połączyło Królestwo Polskie i Litwę w jeden organizm państwowy – Rzeczpospolitą Obojga Narodów.


Na podstawie źródła 6.

Wskaz elementy symbolizujące Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie. Jaki element herbu łączy te dwa wizerunki? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Praca domowa

1. Wymień państwa istniejące obecnie na terytorium dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
2. Zamek lubelski, w którym zawarto unię polsko-litewską w późniejszych czasach był niemym świadkiem tragicznych wydarzeń. Dowiedz się, jakich.

Praca domowa dla zainteresowanych

Rzeczpospolita Obojga Narodów już nie istnieje. Przetrwały jednak na terenach wschodniej Polski charakterystyczne potrawy, które są świadectwem dawnej wielonarodowej i wielokulturowej Polski. Poszukaj przepisów, jak przygotować np. barszcz ukraiński, litewskie kartacze, bliny, tatarski pierekaczewnik lub żydowski czulent a potem spróbuj z pomocą domowników przyrządzić jedną z wybranych potraw. Smacznego!
























Tytuł: Na sejmie w Lublinie w 1569 roku
Opis skrócony: Poznamy okoliczności zawarcia unii polsko-litewskiej na sejmie w Lublinie. Wskażemy ziemie litewskie przyłączone do Królestwa Polskiego. Ustalimy najważniejsze postanowienia unii lubelskiej.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści unia lubelska, Zygmunt II August, Rzeczpospolita Obojga Narodów, Lublin
Uwagi metodyczne Proponuję, by nauczyciel zwrócił uwagę uczniów na doniosłość wydarzenia politycznego jakim była unia lubelska. Warto podkreślić fakt, że Rzeczpospolita ostatnich Jagiellonów była największym państwem w Europie z niezwykle oryginalnym rozwiązaniem ustrojowym - silną demokracją szlachecką, formą niespotykaną w ówczesnej Europie. Można poszukać z uczniami analogii między Rzeczpospolitą Obojga Narodów a Unią Europejską. Proponuję skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach np. Rzeczpospolita szlachecka (Atlas historyczny. Szkoła podstawowa. Nowa Era, Warszawa 2012, s. 36.) lub Rzeczpospolita szlachecka (Atlas historyczny. Szkoła podstawowa. PPWK, Warszawa 1999, s. 18.).Proponuję, by nauczyciel zwrócił uwagę uczniów na doniosłość wydarzenia politycznego jakim była unia lubelska. Warto podkreślić fakt, że Rzeczpospolita ostatnich Jagiellonów była największym państwem w Europie z niezwykle oryginalnym rozwiązaniem ustrojowym - silną demokracją szlachecką, formą niespotykaną w ówczesnej Europie. Można poszukać z uczniami analogii między Rzeczpospolitą Obojga Narodów a Unią Europejską. Proponuję skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach np. Rzeczpospolita szlachecka (Atlas historyczny. Szkoła podstawowa. Nowa Era, Warszawa 2012, s. 36.) lub Rzeczpospolita szlachecka (Atlas historyczny. Szkoła podstawowa. PPWK, Warszawa 1999, s. 18.).
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci