PODGLĄD ATOMU
     
 

Kultura baroku I


Kalendarium


1597 – początek budowy jezuickiego kościoła św. Piotra i Pawła w Krakowie, pierwszego
          barokowego kościoła w Krakowie, z fundacji króla Zygmunta III Wazy
1681-1696 – budowa pałacu w Wilanowie dla Jana III Sobieskiego


Źródło 1. Zabytki architektury barokowej w Polsce












[ŹRÓDŁA]

[http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Poland_Krakow_Ss._Peter_and_Paul_church.jpg]
[http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/POL_Swieta_Lipka_001.jpg]
[http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Church_of_St._Anne_(interior),_13_sw._Anny_street,_Old_Town,_Krakow,_Poland.jpg]
[http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/%C5%9Awi%C4%99ta_Lipka_Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82_NMP_Organy_07.JPG]
[http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Palac_Branickich_pn-wsch.jpg]
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:6_Warszawa_228.jpg]
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Elewacja_wschodnia.jpg]
[http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Entrance,_Wawel_cathedral.jpg]
[http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Nagrobek_Piotra_Opali%C5%84skiego.jpg]
[http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Gda%C5%84sk_by_Joymaster_-_221.JPG]

Źródło 2. Portret trumienny Stanisława Woyszy


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Portret-trumienny-stanislawa-woyszy.jpg]

Źródło 3. Portret Stanisława Antoniego Szczuki, sekretarza Jana III Sobieskiego


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Stanislaw_Antoni_Szczuka_%281652_1654-1710%29.jpg]



Ćwiczenia

Na podstawie źródła 1.

1. Wymień charakterystyczne cechy architektury barokowej. Zwróć uwagę na fasadę budynku, dekorację rzeźbiarską, portale, obramowania okien, zwieńczenie wież kościelnych.
2. Kościół pod wezwaniem św. Piotra i Pawła w Krakowie ma fasadę bardzo podobną do jednego z rzymskich kościołów. Sprawdź, do którego.
3. Wskaż fotografie ukazujące rezydencje magnatów. Wymień charakterystyczne elementy tych budowli. Zwróć uwagę na towarzyszące pałacom ogrody.
4. Porównaj zamek renesansowy i pałac barokowy. Która z budowli stwarzała bardziej wygodne warunki życia?
5. Opisz wnętrze kościoła barokowego. Zwróć uwagę na spiralne kolumny w ołtarzu głównym.
Odpowiedz, jaki nowy element wyposażenia pojawił się w kościele? W jaki sposób wpływał na „uatrakcyjnienie” kultu religijnego?
6. Porównaj portal barokowy z romańskim, gotyckim i renesansowym. Wskaż różnice.
7. Porównaj (poznane wcześniej) nagrobki renesansowe i barokowe. Wskaż podobieństwa i różnice.
8. Udowodnij, że barokowy typ nagrobka powstał w wyniku umacniania się kontrreformacyjnych postaw społeczeństwa.
9. Która fotografia przedstawia rezydencję króla Jana III Sobieskiego? Pamiętaj, że pałac był rozbudowywany bardzo długo i tylko jego centralna część pochodzi z czasów króla Jana III Sobieskiego. Sprawdź, kto projektował tę budowlę.


Na podstawie źródła 2.

1. Odpowiedz, jaki typ portretu przedstawiono na fotografii?
2. Wyjaśnij, dlaczego portret ten przybierał charakterystyczny wielokątny kształt.
3. Odpowiedz, gdzie przechowywano takie portrety po zakończeniu uroczystości pogrzebowej?


Na podstawie źródła 3.

1. Opisz strój szlachecki. Wskaż kontusz i jego wyloty, karabelę oraz pas. Zwróć uwagę na charakterystyczną fryzurę szlachcica.
2. Które elementy stroju szlacheckiego mają korzenie orientalne? Dlaczego sztuka polska XVII w. miała wiele cech orientalnych?

Praca domowa

1. Przygotuj pracę: Wilanów – barokowa rezydencja króla Jana III Sobieskiego.
Pamiętaj o stronie internetowej muzeum wilanowskiego:
http://www.wilanow-palac.art.pl/

2. Wymień znane Ci budowle barokowe znajdujące się w państwie Twojego pobytu. Czy są one podobne do obiektów architektonicznych polskiego baroku?













Tytuł: Kultura baroku I
Opis skrócony: Porozmawiamy o zabytkach architektury i sztuki barokowej w Polsce oraz poznamy ich cechy charakterystyczne. Porównamy zabytki polskiego baroku z zabytkami architektury i sztuki barokowej w innych państwach. Wskażemy oryginalne cechy polskiego baroku. Wyjaśnimy, na czym polegała orientalizacja polskiej sztuki XVII w. Zwrócimy uwagę na związki sztuki barokowej z kontrreformacją.
Autor(rzy): Wanda Królikowska
Hasła treści Rzeczpospolita Obojga Narodów, sarmatyzm, barok, Orient w kulturze polskiej, Warmia
Uwagi metodyczne Proponuję, by zachęcić młodzież do dyskusji o wpływie różnych kultur na kulturę polską w XVII w. Warto zwrócić uwagę uczniów na to, że najważniejszą zasadą kompozycji barokowych była trójwymiarowość (przestrzenność) i dlatego cechę tę można odnaleźć we wszystkich oglądanych zabytkach architektury barokowej. Można uwypuklić niezwykłe walory polskiego baroku, przypominając ogromną popularność eksponowanej w Stanach Zjednoczonych w 1999 r. i w Polsce w 2000 r. wystawy promującej polską kulturę XVII w., „Kraj skrzydlatych jeźdźców” (400 tys. zwiedzających w USA). Warto odwiedzić stronę internetową Muzeum w Wilanowie dla jej walorów dydaktycznych: http://www.wilanow-palac.art.pl/.Proponuję, by zachęcić młodzież do dyskusji o wpływie różnych kultur na kulturę polską w XVII w. Warto zwrócić uwagę uczniów na to, że najważniejszą zasadą kompozycji barokowych była trójwymiarowość (przestrzenność) i dlatego cechę tę można odnaleźć we wszystkich oglądanych zabytkach architektury barokowej. Można uwypuklić niezwykłe walory polskiego baroku, przypominając ogromną popularność eksponowanej w Stanach Zjednoczonych w 1999 r. i w Polsce w 2000 r. wystawy promującej polską kulturę XVII w., „Kraj skrzydlatych jeźdźców” (400 tys. zwiedzających w USA). Warto odwiedzić stronę internetową Muzeum w Wilanowie dla jej walorów dydaktycznych: http://www.wilanow-palac.art.pl/.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci