„Chłop potęgą jest i basta!” – rzecz o Michale Drzymale i jego wozie
| Źródło 1. Mapa. Ziemie polskie w drugiej połowie XIX w., CARTE |
| Źródło 2. Ustawy o niemieckim osadnictwie państwowym z 1904 r. [fragment] |
[…] § 13. Kto poza obrębem zabudowanej miejscowości zamierza wznieść bądź urządzić budynek mieszkalny, winien posiadać pozwolenie osiedleńcze, wydawane przez wydział powiatowy, w obrębie zaś miasta przez miejscowe władze policyjne.
§ 13b. W prowincjach poznańskiej i zachodniopruskiej należy pozwolenia osiedleńcze odmawiać dotąd, dopóki petent nie przedstawi poświadczenia, że dana osoba nie sprzeciwia się celom ustawy o kolonizacji z 1886 r. […]
| Źródło 3. Film dokumentalny o Michale Drzymale [fragment] |
[źródło: http://www.filmy-dokumentalne.com/?video/794/1/rugi-pruskie]
| Źródło 4. Fotografia. Michał Drzymała i jego nowy dom na kołach |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Micha%C5%82_Drzyma%C5%82a.jpg]
| Źródło 5. Fotografia. Wóz Michała Drzymały w Drzymałowie. Współczesna rekonstrukcja |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:W%C3%B3z_Drzyma%C5%82y.jpg]
| Ćwiczenia |
Na podstawie źródła 1.
Wskaż ziemie, na których ludność polska poddana była procesowi germanizacji.
Na podstawie źródła 2.
Wyjaśnij, jakich metod używały władze pruskie, aby wynarodowić Polaków.
Na podstawie źródła 3.
Uważnie obejrzyj film dokumentalny. Opowiedz historię bohatera tego filmu. Jakie cechy Michała Drzymały zwróciły Twoją uwagę? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Na podstawie źródła 4.
Odpowiedz, jakiego fortelu użył Michał Drzymała, aby przechytrzyć władze pruskie.
Wskaż na fotografii dziewczynkę w białym fartuszku. Tak wówczas ubierały się uczennice do szkoły. Opowiedz historię tej dziewczynki (wykorzystaj wiadomości zdobyte na poprzedniej lekcji).
| Praca domowa |
Dowiedz się dzięki komu, Michał Drzymała stał się symbolem walki z władzami pruskimi.