PODGLĄD ATOMU
     
 

„Chłop potęgą jest i basta!” – rzecz o Michale Drzymale i jego wozie

Źródło 1. Mapa. Ziemie polskie w drugiej połowie XIX w., CARTE

Źródło 2. Ustawy o niemieckim osadnictwie państwowym z 1904 r. [fragment]

[…] § 13. Kto poza obrębem zabudowanej miejscowości zamierza wznieść bądź urządzić budynek mieszkalny, winien posiadać pozwolenie osiedleńcze, wydawane przez wydział powiatowy, w obrębie zaś miasta przez miejscowe władze policyjne.
§ 13b. W prowincjach poznańskiej i zachodniopruskiej należy pozwolenia osiedleńcze odmawiać dotąd, dopóki petent nie przedstawi poświadczenia, że dana osoba nie sprzeciwia się celom ustawy o kolonizacji z 1886 r. […]


Źródło 3. Film dokumentalny o Michale Drzymale [fragment]

[źródło: http://www.filmy-dokumentalne.com/?video/794/1/rugi-pruskie]


Źródło 4. Fotografia. Michał Drzymała i jego nowy dom na kołach


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Micha%C5%82_Drzyma%C5%82a.jpg]






Źródło 5. Fotografia. Wóz Michała Drzymały w Drzymałowie. Współczesna rekonstrukcja


[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:W%C3%B3z_Drzyma%C5%82y.jpg]




Ćwiczenia

Na podstawie źródła 1.

Wskaż ziemie, na których ludność polska poddana była procesowi germanizacji.


Na podstawie źródła 2.

Wyjaśnij, jakich metod używały władze pruskie, aby wynarodowić Polaków.


Na podstawie źródła 3.

Uważnie obejrzyj film dokumentalny. Opowiedz historię bohatera tego filmu. Jakie cechy Michała Drzymały zwróciły Twoją uwagę? Uzasadnij swoją odpowiedź.


Na podstawie źródła 4.

Odpowiedz, jakiego fortelu użył Michał Drzymała, aby przechytrzyć władze pruskie.
Wskaż na fotografii dziewczynkę w białym fartuszku. Tak wówczas ubierały się uczennice do szkoły. Opowiedz historię tej dziewczynki (wykorzystaj wiadomości zdobyte na poprzedniej lekcji).

Praca domowa

Dowiedz się dzięki komu, Michał Drzymała stał się symbolem walki z władzami pruskimi.







































Tytuł: „Chłop potęgą jest i basta!” – rzecz o Michale Drzymale i jego wozie
Opis skrócony: Dowiemy się, w jaki sposób władze pruskie walczyły z ludnością polską. Poznamy historię polskiego chłopa, Michała Drzymały, który odważył się stawić opór zaborcy. Porozmawiamy o trudnym położeniu Polaków pod zaborami.
Autor(rzy): Małgorzata Soczewicz
Hasła treści zabór pruski, germanizacja, Michał Drzymała
Uwagi metodyczne Podczas lekcji, warto podkreślić rolę Michała Drzymały w walce z antypolską polityką rządu pruskiego. Zajęcia powinny wykazać, że opór Polaków przeciwko germanizacji nie był tylko udziałem elit, ale również chłopów, dla których ziemia była świętością i ich tożsamością. Lekcja powinna zachęcić uczniów do refleksji na temat trudnej i nierównej walki o przetrwanie polskości na ziemiach odebranych Polakom. Proponuje skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach np.: Gospodarka i kultura na ziemiach polskich pod zaborami. Atlas historyczny. Gimnazjum. PPWK, Warszawa, 2001, s. 49. lub Ziemie polskie na przełomie XIX i XX wieku. Atlas historyczny. Szkoła podstawowa. PPWK, Warszawa, 1999, s. 31.Podczas lekcji, warto podkreślić rolę Michała Drzymały w walce z antypolską polityką rządu pruskiego. Zajęcia powinny wykazać, że opór Polaków przeciwko germanizacji nie był tylko udziałem elit, ale również chłopów, dla których ziemia była świętością i ich tożsamością. Lekcja powinna zachęcić uczniów do refleksji na temat trudnej i nierównej walki o przetrwanie polskości na ziemiach odebranych Polakom. Proponuje skorzystanie z map w powszechnie dostępnych atlasach np.: Gospodarka i kultura na ziemiach polskich pod zaborami. Atlas historyczny. Gimnazjum. PPWK, Warszawa, 2001, s. 49. lub Ziemie polskie na przełomie XIX i XX wieku. Atlas historyczny. Szkoła podstawowa. PPWK, Warszawa, 1999, s. 31.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci