Kultura polska w Galicji
| Źródło 1. Mapa. Ziemie polskie w drugiej połowie XIX w., CARTE |
| Źródło 2. Galicyjskie rozporządzenie językowe z 5 VI 1869 r. [fragment] |
Na mocy najważniejszego postanowienia […] wydają ministrowie […] następujące rozporządzenia dla królestwa Galicji […] wraz z Wielkim Księstwem Krakowskim, zmieniające po części istniejące przepisy o języku urzędowym […].
§ 1. […] władze i urzędy […] i sądy używać będą tak w służbie wewnętrznej, jako też w korespondencji […] w kraju języka polskiego.
| Źródło 3. Fotografia. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Collegium Novum. Widok współczesny |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Krak%C3%B3w_-_Collegium_Novum_01.JPG]
| Źródło 4. Fotografia. Strona tytułowa przewodnika po Krakowie z 1881 roku |
[źródło: http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id=27566&from=&from=metadatasearch&dirids=1&lang=pl]
| Źródło 5. Fotografia. Józef Kremer. Kraków i jego zabytki. Wydanie z 1870 r. |
[http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id=21621&from=&from=metadatasearch&dirids=1&lang=pl]
| Źródło 6. Juliusz Kossak. Rynek Główny w Krakowie. Akwarela z epoki |
[http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id=2610&from=&from=metadatasearch&dirids=1&lang=pl]
| Źródło 7. Juliusz Kossak. Brama Floriańska w Krakowie. Akwarela z epoki |
[źródło: http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id=4727&from=&from=metadatasearch&dirids=1&lang=pl]
| Źródło 8. Fotografia. Wydanie pamiątkowe z okazji 200. rocznicy zwycięstwa pod Wiedniem, 1883 r. |
[źródło: http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id=11575&from=&from=metadatasearch&dirids=1&lang=pl]
| Źródło 9. Ilustracja. Uniwersytet im. Jana Kazimierza we Lwowie na XIX-wiecznej pocztówce |
[źródło: http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id=26110&from=&from=metadatasearch&dirids=1&lang=pl]
| Źródło 10. Fotografia. Wały Hetmańskie, jedna z głównych ulic Lwowa. Około 1900 r. |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Lwow_Waly_Hetmanskie_c1900.jpg]
| Źródło 11. Ilustracja. Pomnik Adama Mickiewicza we Lwowie |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Dobrowolski_Pomnik_Mickiewicza_we_Lwowie_litografia_1915.jpg]
| Źródło 12. Fotografia. Odsłonięcie Pomnika Grunwaldzkiego w Krakowie w 500. rocznicę bitwy pod Grunwaldem, 1910 r. |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:The_Grunwaldzki_Monument_in_Cracow_2.jpg]
| Źródło 13. Fotografia. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. Widok współczesny |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Akademia_Sztuk_Pi%C4%99knych_przy_Placu_Matejki.jpg]
| Źródło.14. Jacek Malczewski. Autoportret z paletą z 1892 r. |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Malczewski_Jacek_Autoportret_z_paleta.jpg]
| Źródło 15. Jacek Malczewski. Melancholia (obraz z lat 1890 – 1894) |
[źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Malczewski_melancholia.jpg]
melancholia – smutek, tęsknota
| Źródło 16. Jan Matejko. Autoportret z 1892 r. |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Jan_Matejko-Auto_portrait.jpg]
| Ćwiczenia |
Na podstawie źródła 1.
1. Wskaż ziemie polskie pod austriackim zaborem.
2. Którą część byłej Rzeczypospolitej zajmowała Galicja?
3. Zlokalizuj na mapie Kraków i Lwów. Podaj informacje na temat tych miast. Skorzystaj z legendy do mapy.
Na podstawie źródeł 2. - 11.
1. Odpowiedz, dlaczego Galicja stała się w XIX wieku wiodącym ośrodkiem polskiej kultury. Uzasadnij swoją odpowiedź.
2. Uzasadnij, że kultura polska tworzona w Galicji, łączyła Polaków ponad zaborami.
N
a podstawie źródła 12.
Autonomia galicyjska dawała Polakom możliwości organizowania uroczystości rocznicowych, związanych z wielkimi postaciami i wydarzeniami z historii Polski. Jak sądzisz, czy w pozostałych zaborach, Polacy mogli organizować patriotyczne uroczystości?
Na podstawie źródła 15.
Przyjrzyj się uważnie zamieszczonemu obrazowi. Odszukaj postać kobiety, która symbolizuje tytuł dzieła. Skąd wyłaniają się postaci żołnierzy, więźniów, kosynierów i zesłańców? Do jakich wydarzeń z historii Polski nawiązują te postaci?
| Praca domowa |
1. Gdyby przyszło Ci żyć na przełomie XIX i XX wieku na ziemiach polskich, w którym zaborze chciałbyś mieszkać? Uzasadnij swój wybór.
2. Zbierz informacje na temat twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Dlaczego możemy nazwać go wszechstronnym artystą?
3. Dzieła malarskie Jana Matejki, kształtowały w przeszłości i nadal kształtują świadomość narodową Polaków. Zapoznaj się z kilkoma obrazami tego wybitnego malarza:
Sobieski pod Wiedniem,
Bitwa pod Grunwaldem,
Konstytucja 3 maja 1791,
Rejtan,
Unia Lubelska,
bitwa pod Racławicami. Ułóż tytuły obrazów w kolejności chronologicznej wydarzeń, które przedstawiają.