PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Drugi rozbiór Polski
| Kalendarium |
23 lipca 1792 – przystąpienie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do Targowicy
23 stycznia 1793 – podpisanie przez Rosję i Prusy aktu drugiego rozbioru Rzeczypospolitej
17 czerwca-23 listopada 1793 – ostatni sejm Rzeczypospolitej w Grodnie
| Źródło 1. Tajna instrukcja Katarzyny II dla posłów rosyjskich w Polsce z 1792 r. |
Jest interesem głównym […], aby elekcja w Polsce nie została zastąpiona dziedzicznością tronu, albowiem byłby to pierwszy krok prowadzący do zaprowadzenia innych reform, szkodliwych naszym interesom […]. Trudno [przewidzieć], jakie [będą konsekwencje] naszych zabiegów, lecz jeżeli na naszą [korzyść] rezultat wypadnie, to dwojakiego rodzaju korzyści mogą dla nas wypaść: albo obalając teraźniejszą formę rządu i przywracając dawną polską wolność, zapewnimy tym samym na dalsze czasy państwu naszemu spokój zupełny; albo gdyby król pruski okazał […] chciwość, zmuszeni będziemy dla uniknięcia dalszych zajść i niepokojów, zezwolić na nowy podział Polski […].
[w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 443–444.
| Źródło 2. List Jakoba Sieversa do Katarzyny II w sprawie drugiego rozbioru Polski |
Widzę zbliżającą się chwilę, w której wola Waszej Imperatorskiej Mości stanie się wiadoma. […] Przywódcy tutejsi, oba Kossakowscy, książę biskup Massalski i Rzewuski widzą wyraźnie, o co chodzi […] oni z góry oddają cześć, komu należy… Przy odjeździe z Warszawy dałem hrabiemu Ożarowskiemu 500 dukatów mówiąc, że to się przeznacza na miesiąc dla jego stołu jako komendanta miasta Warszawy; niech sobie tak poczyna, żeby na dalszy ciąg zasłużył. Tutaj dałem tysiąc dukatów wicemarszałkowi Zabielle, z tym samym zastrzeżeniem. Zrobię to samo z Kossakowskim […]. Rozumie się, że kasa ministra pruskiego ponosi tego połowę.
Jakob Johann Sievers (1731–1808) – rosyjski generał, dyplomata, ambasador w Rzeczypospolitej w 1793 r.
[w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 444– 445.
| Źródło 3. Motywacja drugiego rozbioru przez Katarzynę II |
Za dowód, jaki w Polsce panuje nastrój umysłów, służy wyznanie […] przysłanej tu delegacji konfederackiej: skoro wojska rosyjskie ustąpią z Rzeczypospolitej, wszystko zaprowadzone pod ich osłoną, w mgnieniu oka zostanie wywrócone. Bardziej nas jeszcze obchodziło szerzenie się w Polsce zgubnych doktryn francuskich: w Warszawie rozpowszechniły się kluby na wzór jakobińskich. Propagują one bezecną naukę, która może ogarnąć wszystkie ziemie polskie i dotrzeć do państw sąsiednich […]. Nie ma takich środków ostrożności, których by nie usprawiedliwiała potrzeba zabezpieczania się przed niegodziwością jakobinizmu… Wziąwszy pod uwagę niestałość […] narodu polskiego […] – przychodzimy do przeświadczenia, że nie możemy mieć w nim sąsiada spokojnego i bezpiecznego dopóty, dopóki nie będzie doprowadzony do zupełnej bezsilności i niemocy. Nie czyniąc zadość żądaniom króla pruskiego, pozbawilibyśmy Austrię jego pomocy, niezbędnej do walki z rewolucją i do utrzymania równowagi europejskiej, i tak już zachwianej zwycięstwami Francuzów.
[w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 446.
| Źródło 4. Mapa. Rzeczpospolita Obojga Narodów. Rozbiory, CARTE |
| Źródło 5. Głos Stanisława Augusta Poniatowskiego na sejmie grodzieńskim, 20 czerwca 1793 r. |
[…] uczyniłem akces do konfederacji targowickiej, pod hasłem Najjaśniejszej Imperatorowej utworzonej, czyniłem go na fundamencie jej aktu, zaręczającego całość kraju naszego. Ten cel był prawidłem, do którego stosowałem wszystkie kroki moje.
[w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 446.
| Źródło 6. Konstytucja sejmu grodzieńskiego 1793 r. |
[…] sejm roku 1788 zaczęty, później w rewolucyjny 3 maja 1791 r. zamieniony […] za niebyły i decyzje na nim zapadłe za nic nieznaczące deklarujemy.
[…] Wolne obieranie królów […] w zupełnej mocy swojej zostanie.
[…] Prawa kardynalne będą […] na wieki trwającymi […].
[w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 449–450.
| Źródło 7. Terytorium państwa polskiego po II rozbiorze |
[źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Rpon1793wojew.png]
| Ćwiczenia |
Na podstawie źródła 1.
1. Odpowiedz, jak caryca Katarzyna II tłumaczyła konieczność zachowania elekcyjności tronu w Rzeczypospolitej?
2. Jakie korzyści mogło przynieść Rosji dążenie do zniesienia postanowień Konstytucji 3 maja?
3. Dlaczego przywrócenie dawnej formy rządów w Rzeczypospolitej miało zapewnić Rosji spokój?
4. Który władca państwa sąsiadującego z Rzeczpospolitą, dążył w 1792 r. do rozbioru?
Na podstawie źródła 2.
1. Wyjaśnij, w jaki sposób ambasador rosyjski w Rzeczpospolitej, zapewniał przychylność polskich dostojników dla poczynań swojej władczyni?
2. Oceń postawę Polaków, o których pisał Jakob Sievers.
Na podstawie źródła 3.
1. Odpowiedz, czym była zaniepokojona caryca Katarzyna?
2. Dlaczego uznawała wskazaną sytuację za wyjątkowo szkodliwą i niebezpieczną?
3. Dlaczego, według carycy Katarzyny, korzyści wyniesione przez Prusy w wyniku drugiego rozbioru Rzeczpospolitej, były koniecznym wsparciem tego państwa?
Na podstawie źródła 4.
1. Wskaż na mapie terytoria, które zagarnęła Rosja w wyniku drugiego rozbioru.
2. Wskaż na mapie terytoria, które zagarnęły Prusy w wyniku drugiego rozbioru.
3. Jakie znaczenie dla Rzeczpospolitej miała utrata Gdańska?
4. Dlaczego w drugim rozbiorze nie uczestniczyła Austria?
Na podstawie źródła 5.
1. Odpowiedz, w jakim celu został zwołany sejm grodzieński w 1793 r.?
2. Jak na sejmie grodzieńskim król Stanisław August Poniatowski tłumaczył przyczynę swojego przystąpienia do konfederacji targowickiej?
3. Czy wiara Stanisława Augusta Poniatowskiego w lojalność carycy Katarzyny II była słuszna?
Na podstawie źródła 6.
Jakie decyzje zapadły na sejmie grodzieńskim w 1793 r.?
Na podstawie źródła 7.
1. Porównaj kształt terytorialny państwa polskiego przed pierwszym rozbiorem i po drugim rozbiorze.
2. Podaj nazwy nowych województw utworzonych na mocy decyzji sejmu grodzieńskiego.
| Praca domowa |
Sprawdź, jak przebiegały obrady sejmu grodzieńskiego. Jakie metody stosowano, aby wymóc na posłach akceptację dla decyzji rozbiorowych?
Tytuł:
|
Drugi rozbiór Polski |
Opis skrócony:
|
Porozmawiamy o metodach stosowanych przez polityków rosyjskich przy pozyskiwaniu sojuszników w Rzeczypospolitej. Ocenimy postawy polskiego społeczeństwa wobec sytuacji zaistniałej w 1793 r. Poznamy decyzje Rosji i Prus w sprawie drugiego rozbioru Polski oraz prześledzimy na mapie straty terytorialne państwa polskiego. Dokonamy analizy decyzji sejmu grodzieńskiego z 1793 r. |
Autor(rzy):
|
Wanda Królikowska |
Hasła treści
|
Stanisław August Poniatowski, Piotr Ożarowski, Józef Zabiełło, Szymon Kossakowski, Ignacy Jakub Massalski, Seweryn Rzewuski, sejm grodzieński 1793, drugi rozbiór Polski, Targowica |
Uwagi metodyczne
|
Proponuję, by nauczyciel zachęcił uczniów do dyskusji o postawach polskich elit w 1793 r. Można zaproponować uczniom zgromadzenie informacji o tym, kim byli, wymienieni przez Jakoba Sieversa, dostojnicy polscy. Jakie godności piastowali? Jak zostali ukarani za zdradę? Proponuję, by nauczyciel zachęcił uczniów do dyskusji o postawach polskich elit w 1793 r. Można zaproponować uczniom zgromadzenie informacji o tym, kim byli, wymienieni przez Jakoba Sieversa, dostojnicy polscy. Jakie godności piastowali? Jak zostali ukarani za zdradę?
|
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
60 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|