PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Tytuł:
|
Z biegiem Wisły. Cz. II Poznajemy dwuznak „rz” jak rzeka i „ż” jak żagiel |
Opis skrócony:
|
Poćwiczycie rozpoznawanie głoski, którą można zapisać na dwa sposoby: „rz” i „ż”. Poćwiczycie czujność ortograficzną. Przeczytacie teksty, które zawierają dwuznak „rz” i literę „ż”. |
Autor(rzy):
|
Maria Lorek, marialorek@elementarz.edu.pl |
Hasła treści
|
Litera „rz” jak rzeka. Litera „Rz” jak Rzym, ortografia |
Uwagi metodyczne
|
1. Analiza i synteza słuchowa wyrazu „rzeka”
1. Analiza i synteza słuchowa wyrazu „rzeka”
- wybrzmiewanie kolejnych głosek
- układanie modelu wyrazu z kolorowych nakrywek (niebieskie spółgłoski, czerwone samogłoski)
- podział wyrazu na sylaby
- zastąpienie nakrywek znanymi literami alfabetu
- wyodrębnienie nowej głoski „rz”, pokaz jej symbolu graficznego - dwuznaku.
2. Nauka pisania dwuznaku „rz, Rz”
- analiza kształtu, zwrócenie uwagi, że głoska składa się z dwóch liter
- demonstracja sposobu pisania bez linii – na tackach z piaskiem
- demonstracja pisania w liniach, samodzielne pisanie w zeszycie
- pisanie wyrazów: rzeka, Rzym
- pisanie zdania: Przez Rzym przepływa rzeka Tyber.
3. Liczenie głosek i liter w wyrazach:
Ilustracja Wyraz Ile głosek? Ile liter?
(drzewo, rzeka, grzyby, burza)
4. Układanie zdania z rozsypanki wyrazowej: Nad brzegiem rzeki rosła wierzba.
Zapisanie w zeszycie odpowiedzi na pytanie: Dokąd zmierza rzeka Wisła?
5. Wykonanie łódek.
Łódki można zrobić z łupiny orzecha lub korka, kartki papieru i plasteliny. Nadanie im nazw. Podpisanie ich imieniem i nazwiskiem. Wielka litera w nazwach własnych. Zabawa: Płyną łódki z biegiem Wisły.
6. Wprowadzenie litery „ż” jak żagiel. Ż jak Żywiec.
Ż - w nagłosie – żagiel, ż w śródgłosie – róża, ż w wygłosie – wąż.
Analiza i synteza słuchowa wyrazu „żagiel”
- wybrzmiewanie kolejnych głosek
- układanie modelu wyrazu z kolorowych nakrywek (niebieskie spółgłoski, czerwone samogłoski)
- podział wyrazu na sylaby
- zastąpienie nakrywek znanymi literami alfabetu
- wyodrębnienie nowej głoski „ż”, pokaz jej symbolu graficznego.
7. Nauka pisania „ż”
- analiza kształtu, porównanie z literą „z”
- demonstracja sposobu pisania bez linii
- demonstracja pisania w liniach, samodzielne pisanie w zeszycie
- pisanie wyrazów: żagiel, Żywiec
- pisanie zdania: Po jeziorze żywieckim w Żywcu pływają żaglówki. Soła to prawy dopływ Wisły. Płynie przez Żywiec.
8. Ćwiczenia w czytaniu. Tekst „Wisła”. |
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
60 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| 60 |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|