PODGLĄD ATOMU
     
 



Tytuł: Z biegiem Wisły. Cz. II Poznajemy dwuznak „rz” jak rzeka i „ż” jak żagiel
Opis skrócony: Poćwiczycie rozpoznawanie głoski, którą można zapisać na dwa sposoby: „rz” i „ż”.
Poćwiczycie czujność ortograficzną.
Przeczytacie teksty, które zawierają dwuznak „rz” i literę „ż”.
Autor(rzy): Maria Lorek, marialorek@elementarz.edu.pl
Hasła treści Litera „rz” jak rzeka. Litera „Rz” jak Rzym, ortografia
Uwagi metodyczne 1. Analiza i synteza słuchowa wyrazu „rzeka”

1. Analiza i synteza słuchowa wyrazu „rzeka”

- wybrzmiewanie kolejnych głosek
- układanie modelu wyrazu z kolorowych nakrywek (niebieskie spółgłoski, czerwone samogłoski)
- podział wyrazu na sylaby
- zastąpienie nakrywek znanymi literami alfabetu
- wyodrębnienie nowej głoski „rz”, pokaz jej symbolu graficznego - dwuznaku.

2. Nauka pisania dwuznaku „rz, Rz”

- analiza kształtu, zwrócenie uwagi, że głoska składa się z dwóch liter
- demonstracja sposobu pisania bez linii – na tackach z piaskiem
- demonstracja pisania w liniach, samodzielne pisanie w zeszycie
- pisanie wyrazów: rzeka, Rzym
- pisanie zdania: Przez Rzym przepływa rzeka Tyber.

3. Liczenie głosek i liter w wyrazach:

Ilustracja Wyraz Ile głosek? Ile liter?
(drzewo, rzeka, grzyby, burza)

4. Układanie zdania z rozsypanki wyrazowej: Nad brzegiem rzeki rosła wierzba.

Zapisanie w zeszycie odpowiedzi na pytanie: Dokąd zmierza rzeka Wisła?

5. Wykonanie łódek.

Łódki można zrobić z łupiny orzecha lub korka, kartki papieru i plasteliny. Nadanie im nazw. Podpisanie ich imieniem i nazwiskiem. Wielka litera w nazwach własnych. Zabawa: Płyną łódki z biegiem Wisły.

6. Wprowadzenie litery „ż” jak żagiel. Ż jak Żywiec.

Ż - w nagłosie – żagiel, ż w śródgłosie – róża, ż w wygłosie – wąż.
Analiza i synteza słuchowa wyrazu „żagiel”
- wybrzmiewanie kolejnych głosek
- układanie modelu wyrazu z kolorowych nakrywek (niebieskie spółgłoski, czerwone samogłoski)
- podział wyrazu na sylaby
- zastąpienie nakrywek znanymi literami alfabetu
- wyodrębnienie nowej głoski „ż”, pokaz jej symbolu graficznego.

7. Nauka pisania „ż”

- analiza kształtu, porównanie z literą „z”
- demonstracja sposobu pisania bez linii
- demonstracja pisania w liniach, samodzielne pisanie w zeszycie
- pisanie wyrazów: żagiel, Żywiec
- pisanie zdania: Po jeziorze żywieckim w Żywcu pływają żaglówki. Soła to prawy dopływ Wisły. Płynie przez Żywiec.

8. Ćwiczenia w czytaniu. Tekst „Wisła”.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci