PODGLĄD ATOMU
     
 

Poetyckie budowanie obrazu świata


I. Przeczytaj sonet Adama Mickiewicza Stepy Akermańskie, następnie wykonaj polecenia.
STEPY AKERMAŃSKIE

Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu,
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
Omijam koralowe ostrowy burzanu.

Już mrok zapada, nigdzie drogi ni kurhanu;
Patrzę w niebo, gwiazd szukam, przewodniczek łodzi;
Tam z dala błyszczy obłok – tam jutrzenka wschodzi;
To błyszczy Dniestr, to weszła lampa Akermanu.

Stójmy! – jak cicho! – słyszę ciągnące żurawie,
Których by nie dościgły źrenice sokoła;
Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie,

Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła.
W takiej ciszy – tak ucho natężam ciekawie,
Że słyszałbym głos z Litwy. – Jedźmy, nikt nie woła.

Adam Mickiewicz Stepy Akermańskie

Polecenia:

1. Opisz budowę stroficzną utworu. Określ liczbę wersów w każdej zwrotce.
2. Utwór dzieli się na dwie części. Jaki charakter ma pierwsza, a jaki – druga część?
3. Napisz definicję pojęcia sonet. Uwzględnij w niej informacje dotyczące budowy i podziału wewnętrznego utworu (polecenie 1 i 2). Poszukaj źródeł, które pomogą Ci zbudować definicję zawierającą następujące elementy:
a) pochodzenie słowa,
b) rodzaj literacki, do którego należy sonet,
c) budowa,
d) pochodzenie gatunku,
e) twórcy sonetu w literaturze powszechnej i polskiej.
4. W pierwszym wersie podmiot liryczny porównuje step do oceanu. Zapisz w tabeli zestawienie cech i elementów związanych z oceanem i stepem.
5. Co dzięki takiemu porównaniu zyskuje obraz stepu? Z zaproponowanych odpowiedzi wybierz dwie i uzasadnij swój wybór:
a) Obraz stepu staje się bardziej tajemniczy, zagadkowy, czytelnik nie wie, czy ta podróż odbywa się naprawdę.
b) Doświadczenie, jakie opisuje podmiot liryczny, zanurzania się w step jest subtelne, powolne.
c) Step dzięki temu porównaniu staje się przestrzenią nieograniczoną, bezkresną.
d) Step przez to porównanie wydaje się bardziej dziki.
6. Wskaż trzy przykłady epitetów w dwóch pierwszych strofach sonetu.
7. Z podanych zdań wybierz to, które najlepiej określa funkcję, jaką epitety spełniają w dwóch pierwszych strofach sonetu:
a) Sprawiają, że obraz jest plastyczny.
b) Sprawiają, że czytelnik słyszy dźwięki.
c) Sprawiają, że w obrazie pojawiają się kontrasty.
8. Określ zmysły, za pomocą których podmiot mówiący doświadcza otaczającej rzeczywistości. Odpowiedź zilustruj cytatami z tekstu. Zastanów się, co jest celem tego zabiegu.
9. Na podstawie kolejnych strof uzupełnij poniższą tabelkę:







STROFA KIERUNKI, w których patrzy podmiot liryczny
1 OCEAN = step, HORYZONT...
......................................................
......................................................
2 ......................................................
......................................................
......................................................
3 ......................................................
......................................................
......................................................
4 ......................................................
......................................................
......................................................


10. Na podstawie informacji zgromadzonych w Poleceniu 8. sformułuj wniosek.
11. Określ typy zdań, które pojawiają się w trzeciej i czwartej strofie. Jaką pełnią funkcję?
12. Niektórzy z klasyków żyjący w romantyzmie, a także późniejsi twórcy uważali, iż język romantyków jest zbyt wyszukany, nacechowany emocjami i patetyczny. Czy zgadzasz się z ich opinią? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do sonetu Adama Mickiewicza.


Tytuł: Poetyckie budowanie obrazu świata
Opis skrócony: Na lekcji poznamy cechy poetyki charakterystycznej dla romantyków (tu: Adama Mickiewicza). Pozwoli to nam następnie wyjaśnić funkcje zastosowanych środków stylistycznych. Dzięki temu dowiemy się, jak twórcy romantyczni opisywali przestrzeń.
Autor(rzy): Katarzyna Szymańska
Hasła treści epitet, metafora, sonet, „Stepy Akermańskie”
Uwagi metodyczne na podstawie dyskusji przeprowadzonej w klasie nauczyciel może sformułować temat pracy pisemnej dla uczniów.na podstawie dyskusji przeprowadzonej w klasie nauczyciel może sformułować temat pracy pisemnej dla uczniów.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci