PODGLĄD ATOMU
     
 

Ludowość w II części "Dziadów".


Polecenia

Przeczytaj wprowadzenie do drugiej części „Dziadów” i wykonaj polecenia.

DZIADY Jest to nazwisko uroczystości obchodzonej dotąd między pospólstwem w wielu powiatach Litwy, Prus i Kurlandii[1], na pamiątkę dziadów, czyli w ogólności zmarłych przodków. Uroczystość ta początkiem swoim zasięga czasów pogańskich i zwała się niegdyś ucztą kozła, na której przewodniczył Koźlarz, Huslar, Guślarz, razem kapłan i poeta (gęślarz).
W teraźniejszych czasach, ponieważ światłe duchowieństwo i właściciele usiłowali wykorzenić zwyczaj połączony z zabobonnymi praktykami zabytkiem częstokroć nagannym, pospólstwo więc święci Dziady tajemne w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza. Zastawia się tam pospolicie uczta z rozmaitego jadła, trunków, owoców i wywołuje się dusze nieboszczyków. Godna uwagi, iż zwyczaj częstowania zmarłych zdaje się być wspólny wszystkim ludom pogańskim, w dawnej Grecji za czasów homerycznych[2], w Skandynawii, na wschodzie i dotąd po wyspach Nowego Świata[3]. Dziady nasze mają to szczególnie, iż obrzędy pogańskie pomieszane są z wyobrażeniami religii chrześcijańskiej, zwłaszcza iż dzień zaduszny przypada około czasu tej uroczystości[4]. Pospólstwo rozumie, iż potrawami, napojem i śpiewami przynosi ulgę duszom czyścowym.
Cel tak pobożny święta, miejsca samotne, czas nocny, obrzędy fantastyczne, przemawiały niegdyś silnie do mojej imaginacji[5]; słuchałem bajek, powieści i pieśni o nieboszczykach powracających z prośbami lub przestrogami; a we wszystkich zmyśleniach poczwarnych można było dostrzec pewne dążenie moralne i pewne nauki, gminnym sposobem zmysłowie przedstawiane.
Poema niniejsze przedstawi obrazy w podobnym duchu, śpiewy zaś obrzędowe; gusła i inkantacje[6] są po większej części wiernie, a niekiedy dosłownie z gminnej poezji wzięte.

[1] Kurlandia – część obecnej Łotwy.
[2] W dawnej Grecji za czasów homerycznych, czyli w starożytności.
[3] Nowy Świat – Ameryka.
[4] Około czasu tej uroczystości – Zaduszki obchodzone są w kościele rzymskim od 933 roku w dniu 2 listopada.
[5] Imaginacja – wyobraźnia.
[6] Inkantacje – śpiewy, zaklęcia duchów.

A. Mickiewicz. Dziady część II
Polecenia:

[Ilustracja przedstawiająca scenę z Dziadów z karty pocztowej z 1919 r.]
  1. Podaj dwa znaczenia rzeczownika „dziady”. Zapisz definicję tych pojęć. Poszukaj określeń synonimicznych.
  2. Jakie korzenie kulturowe dziadów wskazuje autor?
  3. Kim był Koźlarz? Wyjaśnij znaczenie wyrażenia „razem kapłan i poeta (gęślarz)”.
  4. Autor używa sformułowania „w teraźniejszych czasach”. Czyli kiedy?
  5. Opisz przebieg uroczystości dziadów.
  6. Określ, co było celem tego obrzędu.
  7. Kiedy obchodzone są dziady?
  8. Kto ujawnia się w przedostatnim akapicie tekstu? O czym mówi i w jakim celu?
  9. Wymień dwa inne kultywowane współcześnie polskie obrzędy, które wywodzą się z dawnej kultury ludowej. Opisz je.



Tytuł: Ludowość w II części "Dziadów".
Opis skrócony: Na lekcji przeczytamy wprowadzenie do II części dramatu Adama Mickiewicza. Wyszukamy w tekście informacje na temat obrzędu dziadów oraz scharakteryzujemy go. Na zakończenie zastanowimy się, jakie tradycje charakterystyczne dla kultury ludowej są kultywowane współcześnie
Autor(rzy): Katarzyna Szymańska
Hasła treści gmin, ludowość, II część Dziadów Adam Mickiewicz, dziady
Uwagi metodyczne przy wykonywaniu ostatniego ćwiczenia uczniowie mogą skorzystać z dostępnych źródeł. Równocześnie można wykonanie tego zadania zlecić jako pracę domową.przy wykonywaniu ostatniego ćwiczenia uczniowie mogą skorzystać z dostępnych źródeł. Równocześnie można wykonanie tego zadania zlecić jako pracę domową.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci