PODGLĄD ATOMU
     
 

Adaptacja piękna czy wierna? (2)


Polecenia


1. Przypomnij sobie powiedzenie „z adaptacją jest jak z kobietą – może być albo piękna, albo wierna”. Określ, czy „Pan Tadeusz” to rodzaj adaptacji wiernej czy pięknej. Uzasadnij swój sąd.
2. Zastanów się, jakimi planami operują twórcy filmu. Podaj przykłady trzech wybranych scen i określ rodzaj zastosowanego w nich planu.
3. Przypomnij sobie scenę poloneza. Określ, z jakich ujęć składa się ta scena. Nazwij zastosowany w niej plan filmowy.
4. Zwróć uwagę na scenę napaści Moskali. Scharakteryzuj montaż, który zastosowano do pokazania tego motywu.
5. Jaki rodzaj montażu dominuje w adaptacji Andrzeja Wajdy? Określ efekt, który dzięki zastosowaniu takiego montażu osiągnął reżyser.
6. Wymień nazwiska odtwórców najważniejszych ról w tej adaptacji.
7. Oceń grę aktorską dwóch wybranych aktorów.
8. Przypomnij sobie scenę parzenia kawy. Jaką rolę w filmie odgrywają rekwizyty?
9. Poszukaj informacji o twórcy muzyki do filmu Andrzeja Wajdy.
10. Wskaż te miejsca w adaptacji, w których bardzo wyraźnie podkreślona zostaje muzyka będąca niemal bohaterem scen.
11. Scharakteryzuj, jaki rodzaj muzyki wykorzystuje twórca. Jaką funkcję spełnia dźwięk w wymienionych przez Ciebie scenach?
12. Andrzej Wajda zmienił kolejność ksiąg „Pana Tadeusza”. Od której części poematu rozpoczął swój film? Jakie ma to według Ciebie znaczenie?
13. Jak w filmie zilustrowano Inwokację? W jaki sposób dusza utęskniona przenoszona jest na Litwę?
14. Oceń adaptację Andrzeja Wajdy. Czy filmowy „Pan Tadeusz” przerósł oryginał? Uzasadnij swoją opinię.




Tytuł: Adaptacja piękna czy wierna? (2)
Opis skrócony: Na lekcji omówimy dokładnie adaptację filmową, której autorem jest Andrzej Wajda. Scharakteryzujemy zastosowane w niej plany filmowe oraz montaż. Wskażemy te fragmenty dzieła, w których istotną rolę odgrywa muzyka. Na zakończenie ocenimy adaptację Andrzeja Wajdy i uzasadnimy swoje opinie.
Autor(rzy): Katarzyna Szymańska
Hasła treści adaptacja, Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz”, Andrzej Wajda, film, kino
Uwagi metodyczne nauczyciel przed zajęciami może poprosić uczniów o wybór scen, w których szczególna rolę odgrywa muzyka, dzięki temu zajęcia przebiegną sprawniej.nauczyciel przed zajęciami może poprosić uczniów o wybór scen, w których szczególna rolę odgrywa muzyka, dzięki temu zajęcia przebiegną sprawniej.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 120

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci