PODGLĄD ATOMU
     
 

Podróżujemy w czasie/ Świstokliki


Pamiętasz może, czym były świstokliki w książkach o Harrym Potterze? To zupełnie zwykłe przedmioty, które, gdy zostały dotknięte, pozwalały dotykającemu przenosić się z miejsca na miejsce.

Pytanie 1.

Spójrz na ilustracje poniżej. Jak sądzisz, dokąd mogłyby Ciebie przenieść te przedmioty, gdyby okazały się świstoklikami?

Ilustracja A.



Ilustracja B.



Pytanie 2.

Dlaczego wybrałaś takie, a nie inne miejsca? Co łączy lustro czy skarpetkę z tymi miejscami?

Pytanie 3.

Popatrz teraz na świstokliki, które mogłyby posłużyć do przenoszenia się w czasie. Zastanów się, dokąd zawędrowałabyś po ich dotknięciu?

Ilustracja C.



Ilustracja D.




Ilustracja E.


Zaprowadzenie chrześcijaństwa w Polsce, Jan Matejko

Pytanie 4.

Co wiąże poszczególne przedmioty z miejscami, osobami czy czasem, który wybrałeś?

Pytanie 5.

Porównaj swój wybór z wyborami koleżanek i kolegów. Czy Twoje koleżanki i Twoi koledzy zwrócili uwagę na inne elementy albo może przypisali im inne znaczenia?

Pytanie 6.

Kasia i Janek zaczęli spierać się o przedmiot oznaczy literą E. Janek uważa, że jest to świstoklik, który przenosi nas ponad 1000 lat wstecz, w czasy gdy zaprowadzano w Polsce chrześcijaństwo. Kasia natomiast sądzi, że dotykając tego obrazu można cofnąć się zaledwie o 100 lat, do pracowni malarza Jana Matejki, który ten obraz stworzył. Skąd się wzięła Twoim zdaniem ta kontrowersja? Jakie argumenty mogliby przedstawić na obronę swoich stanowisk Kasia i Janek?




Tytuł: Podróżujemy w czasie/ Świstokliki
Opis skrócony: Wyjaśnienie roli „narodowych pamiątek” w życiu Polaków. Odkrywanie przedmiotów oraz miejsc ważnych - znaczących i symbolicznych - w historii Polski.
Autor(rzy): Aleksander Pawlicki
Hasła treści źródło historyczne, znaczenie symboliczne, miejsca pamięci, pamiątki narodowe, Jan Matejko, chrześcijaństwo w Polsce
Uwagi metodyczne Uczniowie zostają wprowadzeni, bez użycia skomplikowanej aparatury pojęciowej, w problematykę miejsc i przedmiotów znaczących (symbolicznych). Pytanie 5 w zestawie umożliwia wprowadzenie kwestii źródła historycznego i dostrzec wielowarstwowy charakter niektórych pamiątek.Uczniowie zostają wprowadzeni, bez użycia skomplikowanej aparatury pojęciowej, w problematykę miejsc i przedmiotów znaczących (symbolicznych). Pytanie 5 w zestawie umożliwia wprowadzenie kwestii źródła historycznego i dostrzec wielowarstwowy charakter niektórych pamiątek.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 30
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci