PODGLĄD ATOMU
     
 

Budujmy drugą Polskę. Polska Edwarda Gierka (2)


Materiał 1.

Zmiany wprowadzone do Konstytucji PRL w 1976 r.

Art. 3.
1. Przewodnią siłą polityczną społeczeństwa w budowie socjalizmu jest Polska Zjednoczona Partia Robotnicza.
Art. 6. Polska Rzeczpospolita Ludowa w swej polityce:
2. nawiązuje do szczytnych tradycji solidarności z siłami wolności i postępu, umacnia przyjaźń i współpracę ze Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich i innymi państwami socjalistycznymi.

Materiał 2.


Logo PZPR

Materiał 3.


Edward Gierek wizytuje PGR w Rząśniku

Pytania

1. Zanalizuj zapisy zmian w Konstytucji PRL. Wyjaśnij, jakie mogły być motywy decyzji władz wprowadzających te zmiany.
2. Wyjaśnij pojęcie „propaganda sukcesu” i rozważ jej skuteczność.
3. Wyjaśnij, na czym polegało „otwarcie na Zachód” Polski w czasach rządów Edwarda Gierka.
4. Odwołując się do oficjalnych wypowiedzi Edwarda Gierka scharakteryzuj propagowaną przez I sekretarza PZPR wizję „drugiej Polski". Wyjaśnij, jakie konkretne rozwiązania proponowano, by wdrożyć tę koncepcję w życie.

Praca domowa

1. Wyjaśnij motywy podjęcia decyzji o odbudowie Zamku Królewskiego w Warszawie oraz oceń jej znaczenie.




Tytuł: Budujmy drugą Polskę. Polska Edwarda Gierka (2)
Opis skrócony: Jaka była polityka wewnętrzna ekipy Gierka? Jakie było położenie międzynarodowe Polski w tej dekadzie? Poznamy gierkowski plan otwarcia Polski na Zachód i budowy „drugiej Polski”, nastroje i postawy społeczne, nadzieje związane z nowymi władzami oraz ich projekt modernizacji kraju. Nie zapomnimy o specjalności ekipy Gierka - propagandzie sukcesu! Aby Polska rosła w siłę, a ludzie żyli dostatniej!
Autor(rzy): Rafał Habielski
Hasła treści „druga Polska”, „pomożecie”, Edward Gierek, mały Fiat 126p, Huta Katowice, kartki na cukier, propaganda sukcesu
Uwagi metodyczne Charakterystyka nastrojów społecznych i oczekiwań związanych ze zmianą w kierownictwie PZPR (rozmowa); omówienie działań podjętych przez nowe kierownictwo partii w celu uspokojenie nastrojów społecznych.( mini wykład/ rozmowa); przedstawienie oficjalnej wykładni i interpretacji wydarzeń grudniowych prezentowanej przez nowe władze PRL (mini wykład/ analiza i interpretacja przemówień Edwarda Gierka); wyjaśnienie, na czym polegały zasady nowej polityki społecznej i ekonomicznej zapowiadanej przez Edwarda Gierka (analiza i interpretacja tekstów źródłowych); omówienie metod, jakimi zasady nowej polityki gospodarczej starano się wcielać w życie (mini wykład); charakterystyka głównych kierunków polityki zagraniczne Edwarda Gierka (mini wykład); na wybranych przykładach analiza form i treści tzw. propagandy sukcesu (praca w grupach).Charakterystyka nastrojów społecznych i oczekiwań związanych ze zmianą w kierownictwie PZPR (rozmowa); omówienie działań podjętych przez nowe kierownictwo partii w celu uspokojenie nastrojów społecznych.( mini wykład/ rozmowa); przedstawienie oficjalnej wykładni i interpretacji wydarzeń grudniowych prezentowanej przez nowe władze PRL (mini wykład/ analiza i interpretacja przemówień Edwarda Gierka); wyjaśnienie, na czym polegały zasady nowej polityki społecznej i ekonomicznej zapowiadanej przez Edwarda Gierka (analiza i interpretacja tekstów źródłowych); omówienie metod, jakimi zasady nowej polityki gospodarczej starano się wcielać w życie (mini wykład); charakterystyka głównych kierunków polityki zagraniczne Edwarda Gierka (mini wykład); na wybranych przykładach analiza form i treści tzw. propagandy sukcesu (praca w grupach).
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 20
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 30

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci