PODGLĄD ATOMU
     
 

Społeczeństwo wobec następstw stanu wojennego (4)


Materiał 1.


Jednorazowa przepustka zezwalająca na wyjazd na święta do innego miasta

Materiał 2.


Kartka żywnościowa

Materiał 3.


Kartka na mleko

Pytania

1. Przedstaw trudności dnia codziennego, z którymi borykali się mieszkańcy Polski w okresie stanu wojennego.
2. Scharakteryzuj sytuację ekonomiczno – rynkową w Polsce w latach 80. XX w.
3. Przedstaw różne formy „niezależnego” życia gospodarczego w Polsce czasu stanu wojennego i wyjaśnij ich genezę oraz bezpośrednie i długofalowe następstwa. Rozważ pozytywne i negatywne aspekty funkcjonowania czarnego rynku artykułów żywnościowych.
4. Rozważ pozytywne i negatywne aspekty funkcjonowania czarnego rynku artykułów żywnościowych.




Tytuł: Społeczeństwo wobec następstw stanu wojennego (4)
Opis skrócony: Porozmawiamy o życiu codziennym, o realiach życia polskiej rodziny, o sytuacji ekonomicznej Polski w czasie stanu wojennego i w latach 80.
Autor(rzy): Rafał Habielski
Hasła treści stan wojenny, Radio Solidarność, Lech Wałęsa, Wojciech Jaruzelski, Michaił Gorbaczow, internowanie, czarny rynek, opornik, kopalnia „Wujek”, Jan Paweł II, Jerzy Popiełuszko, Kościól katolicki, Nobel Pokojowy dla Lecha Wałęsy, NSZZ „Solidarność”
Uwagi metodyczne przedstawienie ograniczeń w codziennym funkcjonowaniu mieszkańców Polski wynikających z przepisów stanu wojennego (rozmowa); charakterystyka warunków życia codziennego mieszkańców Polski w czasie stanu wojennego – możliwości komunikacyjnych, dostępnych form życia kulturalnego i rozrywki (rozmowa połączona z analizą i interpretacją źródeł - materiałów wspomnieniowych); przedstawienie trudności w zaopatrzeniu ludności oraz sposobów ich rozwiązywania (mini wykład/ analiza materiałów źródłowych); przedstawienie systemu reglamentacji i instytucjonalnych prób poprawy warunków życia codziennego (mini wykład); charakterystyka negatywnych zjawisk społecznych, będących następstwem zmienionych warunków życia mieszkańców w stanie wojennym – akceptacji szarej strefy, nielegalnych działań ekonomicznych, przemytu (rozmowa); prezentacja zebranych przez uczniów materiałów satyrycznych pochodzących z okresu stanu wojennego i omówienie roli humoru i satyry w życiu codziennym Polaków (prezentacja / pokaz oraz dyskusja); charakterystyka genezy, przebiegu oraz zasięgu otwartych protestów społecznych (rozmowa/ prezentacja materiałów ikonograficznych i audiowizualnych); charakterystyka propagowanych wzorów zachowań społecznych i form ich upowszechniania wśród społeczeństwa (mini wykład); przedstawienie ograniczeń w codziennym funkcjonowaniu mieszkańców Polski wynikających z przepisów stanu wojennego (rozmowa); charakterystyka warunków życia codziennego mieszkańców Polski w czasie stanu wojennego – możliwości komunikacyjnych, dostępnych form życia kulturalnego i rozrywki (rozmowa połączona z analizą i interpretacją źródeł - materiałów wspomnieniowych); przedstawienie trudności w zaopatrzeniu ludności oraz sposobów ich rozwiązywania (mini wykład/ analiza materiałów źródłowych); przedstawienie systemu reglamentacji i instytucjonalnych prób poprawy warunków życia codziennego (mini wykład); charakterystyka negatywnych zjawisk społecznych, będących następstwem zmienionych warunków życia mieszkańców w stanie wojennym – akceptacji szarej strefy, nielegalnych działań ekonomicznych, przemytu (rozmowa); prezentacja zebranych przez uczniów materiałów satyrycznych pochodzących z okresu stanu wojennego i omówienie roli humoru i satyry w życiu codziennym Polaków (prezentacja / pokaz oraz dyskusja); charakterystyka genezy, przebiegu oraz zasięgu otwartych protestów społecznych (rozmowa/ prezentacja materiałów ikonograficznych i audiowizualnych); charakterystyka propagowanych wzorów zachowań społecznych i form ich upowszechniania wśród społeczeństwa (mini wykład);
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 10
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 15

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci