PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Społeczeństwo wobec następstw stanu wojennego (4)
| Materiał 1. |
Jednorazowa przepustka zezwalająca na wyjazd na święta do innego miasta
| Materiał 2. |
Kartka żywnościowa
| Materiał 3. |
Kartka na mleko
| Pytania |
1. Przedstaw trudności dnia codziennego, z którymi borykali się mieszkańcy Polski w okresie stanu wojennego.
2. Scharakteryzuj sytuację ekonomiczno – rynkową w Polsce w latach 80. XX w.
3. Przedstaw różne formy „niezależnego” życia gospodarczego w Polsce czasu stanu wojennego i wyjaśnij ich genezę oraz bezpośrednie i długofalowe następstwa. Rozważ pozytywne i negatywne aspekty funkcjonowania czarnego rynku artykułów żywnościowych.
4. Rozważ pozytywne i negatywne aspekty funkcjonowania czarnego rynku artykułów żywnościowych.
Tytuł:
|
Społeczeństwo wobec następstw stanu wojennego (4) |
Opis skrócony:
|
Porozmawiamy o życiu codziennym, o realiach życia polskiej rodziny, o sytuacji ekonomicznej Polski w czasie stanu wojennego i w latach 80. |
Autor(rzy):
|
Rafał Habielski |
Hasła treści
|
stan wojenny, Radio Solidarność, Lech Wałęsa, Wojciech Jaruzelski, Michaił Gorbaczow, internowanie, czarny rynek, opornik, kopalnia „Wujek”, Jan Paweł II, Jerzy Popiełuszko, Kościól katolicki, Nobel Pokojowy dla Lecha Wałęsy, NSZZ „Solidarność” |
Uwagi metodyczne
|
przedstawienie ograniczeń w codziennym funkcjonowaniu mieszkańców Polski wynikających z przepisów stanu wojennego (rozmowa); charakterystyka warunków życia codziennego mieszkańców Polski w czasie stanu wojennego – możliwości komunikacyjnych, dostępnych form życia kulturalnego i rozrywki (rozmowa połączona z analizą i interpretacją źródeł - materiałów wspomnieniowych); przedstawienie trudności w zaopatrzeniu ludności oraz sposobów ich rozwiązywania (mini wykład/ analiza materiałów źródłowych); przedstawienie systemu reglamentacji i instytucjonalnych prób poprawy warunków życia codziennego (mini wykład); charakterystyka negatywnych zjawisk społecznych, będących następstwem zmienionych warunków życia mieszkańców w stanie wojennym – akceptacji szarej strefy, nielegalnych działań ekonomicznych, przemytu (rozmowa); prezentacja zebranych przez uczniów materiałów satyrycznych pochodzących z okresu stanu wojennego i omówienie roli humoru i satyry w życiu codziennym Polaków (prezentacja / pokaz oraz dyskusja); charakterystyka genezy, przebiegu oraz zasięgu otwartych protestów społecznych (rozmowa/ prezentacja materiałów ikonograficznych i audiowizualnych); charakterystyka propagowanych wzorów zachowań społecznych i form ich upowszechniania wśród społeczeństwa (mini wykład); przedstawienie ograniczeń w codziennym funkcjonowaniu mieszkańców Polski wynikających z przepisów stanu wojennego (rozmowa); charakterystyka warunków życia codziennego mieszkańców Polski w czasie stanu wojennego – możliwości komunikacyjnych, dostępnych form życia kulturalnego i rozrywki (rozmowa połączona z analizą i interpretacją źródeł - materiałów wspomnieniowych); przedstawienie trudności w zaopatrzeniu ludności oraz sposobów ich rozwiązywania (mini wykład/ analiza materiałów źródłowych); przedstawienie systemu reglamentacji i instytucjonalnych prób poprawy warunków życia codziennego (mini wykład); charakterystyka negatywnych zjawisk społecznych, będących następstwem zmienionych warunków życia mieszkańców w stanie wojennym – akceptacji szarej strefy, nielegalnych działań ekonomicznych, przemytu (rozmowa); prezentacja zebranych przez uczniów materiałów satyrycznych pochodzących z okresu stanu wojennego i omówienie roli humoru i satyry w życiu codziennym Polaków (prezentacja / pokaz oraz dyskusja); charakterystyka genezy, przebiegu oraz zasięgu otwartych protestów społecznych (rozmowa/ prezentacja materiałów ikonograficznych i audiowizualnych); charakterystyka propagowanych wzorów zachowań społecznych i form ich upowszechniania wśród społeczeństwa (mini wykład);
|
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
10 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| 15 |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|