PODGLĄD ATOMU
     
 

Po raz pierwszy w szkole






Miś kolega

Jestem mały miś,
Uczę się polskiego
I chciałbym od dziś
Być waszym kolegą.

Mam na imię Pyś,
Chcę się z wami bawić,
Kto umie już dziś
Pięknie się przedstawić?





Tytuł: Po raz pierwszy w szkole
Opis skrócony: W ciekawy sposób, w czasie różnych zabaw, poznamy się wzajemnie i poznamy naszą książkę do nauki języka polskiego oraz nowego przyjaciela – Misia Pysia. Nauczymy się wierszyka Miś kolega oraz piosenki Mało nas. Będziemy czytać wyrazy i zrobimy portret dziewczynki lub chłopca.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska
Hasła treści imiona, przedstawianie się, opis postaci, kolory
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne: Pluszowy miś, piłka, powiększone obrazki z piktogramami, powiększone i wycięte wyrazy do czytania globalnego, wycięte kółeczka papierowe dla każdego ucznia (wymiary i kolory w załączonym wzorcu), klej, kredki, rytmiczna muzyka.

Przebieg zajęć:
1. Powitanie Nauczyciel wita dzieci, przedstawia się i zaprasza do wspólnej zabawy w polskiej szkole. Przedstawia dzieciom misia, który będzie także uczestniczył w lekcjach języka polskiego. Z nauczycielem dzieci mogą porozumieć się w swoim pierwszym języku, wprowadzenie maskotki – asystenta nauczyciela, który zna tylko język polski, pomoże motywować do mówienia po polsku.
Nauczyciel: Mam na imię …………
Jak masz na imię? (zwraca się do misia) Misiek milczy…; (Nauczyciel prosi dzieci, żeby wraz z nim zapytały misia) Jak masz na imię? (pytają wszyscy razem, powtarzając za nauczycielem) Mam na imię …Pyś… (Nauczyciel odpowiada za misia)
2. Prezentacja misia Nauczyciel „użycza” misiowi swojego głosu i recytuje wiersz. W czasie recytacji porusza misiową głową, sprawiając wrażenie, że do dzieci mówi miś Pyś.

3. Zabawy dzieci z misiem Pysiem Nauczyciel kolejny raz mówi wierszyk i podaje misia uczniowi, który umie się przedstawić. Uczeń odpowiada misiowi Mam na imię….
Nauczyciel kolejny raz powtarza wierszyk i kieruje zabawą tak, aby miś trafił do rąk kolejnego dziecka. Zabawa trwa dotąd, aż wszyscy uczniowie „przedstawią się” misiowi.
Prowadzący zachęca dzieci do wspólnego powtarzania wierszyka.

4. Zabawa ruchowa ze śpiewem Nauczyciel śpiewa, trzymając misia za łapki i kręcąc się w kółko:
Mało nas, mało nas do pieczenia chleba, jeszcze nam, jeszcze na ciebie tu potrzeba Podchodzi do wybranego dziecka, zaprasza do kręgu i pyta: Jak masz na imię?
Nauczyciel prosi, żeby dzieci powtórzyły pytanie. Dziecko mówi głośno swoje imię, Nauczyciel powtarza je wraz z dziećmi. Teraz już trzy osoby kręcą się w kole, śpiewając słowa zabawy Mało nas… Zabawa trwa do momentu, gdy wszystkie dzieci dołączą do kręgu.

5. Rozmowa ilustrowana piktogramami Ćwiczenie utrwalające nazwy czynności, przygotowujące do sprawnej pracy z grupą.
Po aktywności ruchowej czas na to, aby uczniowie usiedli i dowiedzieli się, co będą robić na lekcjach polskiego. Nauczyciel zadaje pytanie, co chciałyby dzieci robić. Jeżeli odpowiedzi padają w języku, którym dziecko posługuje się sprawniej, Nauczyciel od razu powtarza informację po polsku. Posługując się gestami i ilustracjami mówi dzieciom, czym będą się zajmować w klasie:
- słuchać
- powtarzać, mówić słowa, zdania
- obserwować, czytać
- uczyć misia wierszyków i piosenek
- rysować, kreślić, malować
- wycinać
- wkleić

6. Prezentacja podręcznika Nauczyciel prezentuje uczniom książkę, która będzie pomagała uczyć się języka polskiego i będzie symbolem przynależności do polskiej szkoły.
Jeżeli w grupie znajdą się dzieci, które nie będą rozumiały polecenia, nauczyciel powinien indywidualnie z każdym dzieckiem wykonać to ćwiczenie, wykorzystując gesty i ilustracje.

7. Słuchamy i obserwujemy Dzieci patrzą na ilustrację w podręczniku, a nauczyciel opowiada o tym, że dzieci przyszły do polskiej szkoły, poznają swoje imiona, bawiąc się w kręgu (zupełnie tak, jak my). Obok pani stoi Ola. Ona ma jasne włosy… (itd.) Po opisaniu każdej postaci dzieci wspólnie powtarzają imię dziecka i wskazują je na ilustracji.
Nauczyciel zapowiada, że na kolejną lekcję przygotuje takie wizytówki dla wszystkich dzieci.

8. Zgadywanka Nauczyciel opisuje wygląd i miejsce, w którym stoi dziecko (ilustracja) i pyta o imię. Dzieci odgadują. Jeżeli zadanie nie sprawia dzieciom problemów, nauczyciel utrudnia zgadywankę opisując osobę stojącą obok.

9. Zabawa ruchowa z piłką Cz. 1.
Dzieci stoją w kręgu. W środku stoi nauczyciel i rzuca piłkę do dowolnego ucznia. Uczeń odrzuca nauczycielowi piłkę, mówiąc swoje imię (np. Małgosia). Nauczyciel mówi: Ddziękuję ci Małgosiu. Zabawa kończy się, gdy już wszystkie dzieci głośno wypowiedziały swoje imię i nauczyciel podziękował każdemu za udział w zabawie.
Cz. 2.
Nauczyciel rzuca piłkę do dziecka i mówi: Rzucam do ciebie Małgosiu. Dziecko, łapiąc piłkę, mówi dziękuję. Jeżeli nauczyciel pomyli imiona, dziecko celowo nie łapie piłki, a nauczyciel wypowiada formułkę: Nie jesteś Małgosia? Jak masz na imię?. Dziecko odpowiada. Może wówczas wejść do środka i zastąpić nauczyciela w prowadzeniu gry. Pomyłki w nazywaniu dzieci są pretekstem do śmiechu. Nauczyciel ma uzasadnienie tego, żeby w klasie pojawiły się wizytówki z imionami dzieci.

10. Kto, tak jak ja…? Zabawa przy muzyce. Nauczyciel zapowiada kolejną wesołą zabawę, w czasie której dzieci będą skakać jak piłka, ale tylko wówczas, gdy będzie brzmiała muzyka. Jak muzyka ucichnie, trzeba będzie wykonać polecenie nauczyciela.
Polecenia:
Poszukajcie kogoś, kto ma podobny kolor włosów.
Poszukajcie kogoś, kto jest tak samo wysoki.
Poszukajcie kogoś, kto ma podobne oczy.
Poszukajcie kogoś, kto jest tak jak ty dziewczynką lub chłopcem.
Dzieci podają sobie ręce i pytają o imię.

11. Globalne czytanie wyrazów Nauczyciel odwołuje się do ilustracji w podręczniku i prosi o wskazanie chłopców (dziewczynek).
Pokazuje wyrazy do czytania globalnego: dziewczynka, chłopiec. Pokazuje na zmianę wyrazy, a dzieci głośno powtarzają (czytają). Kolejne wyrazy do czytania to: oko, nos, głowa, ucho. Czytanie wyrazów odbywa się wraz z demonstracją (wskazaniem na konkretną część ciała).

12. Konkurs - Nauczyciel wskazuje konkretny wyraz i głośno odczytuje napis. Dzieci pokazują na właściwą część ciała, na dziewczynkę lub chłopca.
- Nauczyciel wskazuje konkretny wyraz, ale odczytuje ten wyraz zgłaszające się do odpowiedzi dziecko, dalej jak poprzednio.
- Chętne dziecko wskazuje na wyraz, czyta głośno, dalej jak poprzednio.
- Nauczyciel pokazuje konkretną część ciała lub osobę, dzieci znajdują w książce właściwy wyraz.

13. Wybierz wyraz i pokoloruj… Każdy wybiera jeden wyraz, dziewczynki – wyraz dziewczynka, chłopcy – chłopiec i koloruje ten wyraz dowolną kredką.

14. Zadanie plastyczne Nauczyciel prezentuje dzieciom wzory obrazków przedstawiających portrety dziewczynki i chłopca, wykonane techniką origami płaskie z koła. (Autor modelu papierowej składanki Dorota Dziamska)




Dzieci dotykają wzorce, nazywają kolory, manipulują kółeczkami, sprawdzają jak są złożone. Wybierają sobie jeden wzór i dobierają odpowiednie kółeczka potrzebne do odtworzenia wzoru. Projektują swoją pracę, a następnie przyklejają klejem w przeznaczonym do tego miejscu w podręczniku.

15. Oglądanie i podziwiane prac dzieci Nauczyciel zaprasza dzieci na spacer i wspólnie z kolegą misiem Pysiem oglądają prace. Autorzy prac informują, powtarzając poznane słowa: To dziewczynka, lub To chłopiec. Wszyscy podziwiają pracę, biją brawo…

16. Przypomnienie misiowego wierszyka Nauczyciel prosi o pomoc w przypomnieniu misiowi jego wierszyka. Zaczyna recytować, dzieci powtarzają utrwalając sobie tekst w pamięci.

17. Praca domowa Uczymy w domu swoje misie języka polskiego. Może twój miś zapamięta wierszyk misia Pysia?
Celowo w podręczniku jest umieszczony tekst wierszyka. Rodzice mogą włączać się w utrwalanie poznanych na lekcji utworów.

18. Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna Nauczyciel nazywa emocje – minki w książce i prosi o zaznaczenie takiej, jaką my mamy teraz, po zakończeniu lekcji.
Nazywając emocje nauczyciel wyraża je bardzo sugestywnie. Może pytać np.: Kto teraz czuje się tak? (wyraża złość)

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci