PODGLĄD ATOMU
     
 

Ubranie na jesienne chłody





Szalik




Tytuł: Ubranie na jesienne chłody
Opis skrócony: Zaprojektujemy ubrania na jesienny chłód, grając przy tym w kolory. Poznamy jesienną piosenkę krakowskiego pieśniarza – Jacka Wójcickiego. Jej refren pomoże nam zaprzyjaźnić się z trudnymi polskimi głoskami. Spróbujemy powiedzieć, gdzie jest nasza czapka – na szafie, pod szafą, a może w szafie? Posłuchamy też fragmentu ulubionej książki wielu polskich dzieci – o Misiu Uszatku.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska
Hasła treści ubrania, kolory, jesień, pogoda, przyimki, liczebniki główne
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne:
Pluszowy miś, walizka a w niej ciepłe ubrania, kostka do gry stolikowej, powiększone i wycięte wyrazy do czytania globalnego, klej, kredki, rytmiczna muzyka…

Przebieg zajęć:

1.Powitanie - zabawa Wita ten, kto ma… Zabawa odbywa się w kręgu. Nauczyciel wywołuje ucznia, który przejdzie dokoła kręgu i podając wszystkim rękę powie: dzień dobry.
Wywołując osobę witającą nauczyciel opisuje jej ubranie, np.: Wita nas ten, kto ma zielone buty…, …. niebieskie spodnie…
2.Co jest w walizce? Nauczyciel pyta, co jest w walizce, dzieci zgadują. Ciekawski Miś Pyś też chciałby wiedzieć, co jest w środku, więc jeśli nazwa nie zostanie podana po polsku, nauczyciel tłumaczy na język polski. Po ustaleniu, że są tam ubrania, nauczyciel otwiera walizkę. Wyjmuje kolejno ciepłą, jesienną garderobę: kurtkę, sweter, spodnie, czapkę, szalik, rękawice, beret, buty, płaszcz. Ubrania są w różnych (jednolitych) kolorach.
Każde dziecko wybiera sobie jedną część garderoby i ubiera się w nią.

3.Rewia mody. Nauczyciel zaprasza na pokaz mody. Wyznacza miejsca, po których będą przechodziły dzieci prezentujące jesienną kolekcję mody.
Np.: modna, czerwona kurtka (dziecko przechodzi prezentując kurtkę, otrzymuje brawa); modna żółta czapka; modny, zielony płaszcz; modny biały beret; modny czarny sweter; modny niebieski szalik; modne brązowe buty; modne pomarańczowe rękawice; modne granatowe spodnie.

4.W co ubierzemy Misia Pysia Nauczyciel prosi o pomoc w ubraniu misia, on także chce być modny. Pyta, co nałożymy misiowi na głowę?....szyję?...na łapki?
5.Projektanci mody – gra dydaktyczna z wykorzystaniem karty z podręcznika
(prac indywidualna, sukces grupowy)
Część I Nauczyciel dzieli klasę na zespoły. Każdy uczeń ma przed sobą sylwetkę dziewczynki lub chłopca w jesiennych ubraniach. Trzeba zaprojektować kolory jesiennych ubrań dla modelek i modeli. Nauczyciel ogranicza kolory do sześciu (niebieski, zielony, pomarańczowy, żółty, czerwony, fioletowy) i każdemu z nich przyporządkowuje odpowiednio jedną, dwie, trzy…sześć kropek. [w podręczniku uczniowie mają „ściągawkę” z kolorami]. Dzieci projektują kolorystykę ubrań swoich modelek i modeli i zaznaczają kolor każdej części garderoby stawiając na niej ślad odpowiednią kredką według klucza.



Część II Każdy uczeń mówi głośno, jaki kolor ma mieć konkretna część garderoby jego modelki (la). Nauczyciel koryguje błędy, parafrazując wypowiedzi dzieci w języku polskim. (np. na pytanie, co będzie czerwone? - dziecko odpowiada używając nazwy garderoby (czapka). Nauczyciel powtarza: czerwona czapka.

Część III Reprezentanci grup kolejno rzucają kostką, wyrzucając konkretną liczbę oczek, wskazują na kolor kredki, jaką mają się w danej rundzie posługiwać wszyscy członkowie grupy (np. kiedy wypadnie 3 będzie to pomarańczowa kredka). Nauczyciel głośno, poprawnie nazywa kolor. Każdy koloruje tę część garderoby swojej modelki (modela), którą zaplanował w tym właśnie kolorze. W jednej rundzie (po rzucie kostką) można pokolorować wszystkie części garderoby, które miał mieć nasz model w takim kolorze. W trakcie kolorowania nauczyciel pyta wybranych uczniów o nazwę kolorowanej garderoby, o kolor, którym obecnie maluje.
Gra kończy się wówczas, gdy wszyscy członkowie jakiejś grupy zakończą kolorowanie ubrań swoich modelek lub modeli.
Ponieważ każdy uczeń ma w podręczniku „modelkę” i „modela”, gra może toczyć się dwa razy. Można także powielić tę kartę z podręcznika i jeszcze kiedyś zagrać w Projektanta mody.

6.Zabawa ruchowa z piłką - Uwaga parasol. Zabawa polega na kojarzeniu części garderoby z odpowiednimi częściami ciała. Przed rozpoczęciem zabawy nauczyciel wymienia część garderoby, uczniowie dotykają takiej części swojego ciała, na którą nakłada się wymienione ubranie. Nauczyciel przypomina uczniom nazwy tych części ciała i zapowiada, że będzie używał tych słów w dalszej części zabawy.
Właściwa zabawa przebiega podobne, jak gra w kolory. Nauczyciel wymienia nazwę garderoby i rzuca piłkę do wybranej osoby, ta odrzuca piłkę podając nazwę części ciała.

czapka – głowa
rękawiczki – ręce
spodnie – nogi
szalik – szyja
buty – nogi

Kiedy powie „parasol”, nie można złapać piłki. Jeśli ktoś się pomyli, odpada z gry (lub prowadzi grę dalej).

7.Słuchamy i opowiadamy... Piosenka jesienna z płyty Pan Tenorek (śpiewa Jacek Wójcicki) (Piosenkę możesz znaleźć także na popularnych portalach muzycznych w Internecie).
Nauczyciel prosi o wysłuchanie piosenki i odpowiedź na pytanie: O czym jest ta piosenka?
Nauczyciel prosi o ponowne wysłuchanie piosenki i odpowiedź na pytanie: Jaki płaszczyk ma jesienna piosenka?
Nauczyciel prosi o kolejne wysłuchanie piosenki i odpowiedź na pytanie: Co ma we włosach jesienna piosenka?

8.Nauka na pamięć refrenu piosenki. Dzieci powoli (sylabami) powtarzają za nauczycielem kolejne wersy piosenki. Wyklaskują rytm.

Ref.:
Jesienna piosenka w płaszczyku złocistym
Ma w dłoni kasztany, a we włosach listki
Z jesiennym wietrzykiem na mokrych alejkach
Wieczorem zatańczy jesienna piosenka.

9.Zabawy taneczno-ruchowe przy piosence. W czasie słuchania zwrotek piosenki, dzieci w kręgu, trzymając się za ręce poruszają się najpierw w jedną, potem w drugą stronę. W refrenie, krąg zbliża się do środka koła, potem wraca do pozycji wyjściowej. Przy słowach: …z jesiennym wietrzykiem na mokrych alejkach…dzieci podskakują, a potem kręcą się wokół własnej osi.

10.Globalne czytanie wyrazów. Nauczyciel kolejno pokazuje kartkę z wyrazem, czyta głośno: kurtka, sweter, spodnie, czapka, szalik, rękawice, beret, buty, płaszcz.
Dzieci siedzą w kręgu. Słuchają Piosenki jesiennej i rytmicznie podają sobie kartki z wyrazami do czytania. Gdy nauczyciel wyłączy piosenkę, „szczęściarze” z kartką w ręku odczytują wyraz. Nauczyciel, w razie potrzeby, przypomina, co jest napisane na kartce.

11.Połącz wyraz z ubraniem - praca z podręcznikiem. Nauczyciel poleca samodzielne wykonanie zadania z podręcznika. W pokoju, przedstawionym na ilustracji, jest bałagan. Ubrania leżą w różnych, dziwnych miejscach. Zadanie polega na odnalezieniu części garderoby i połączeniu jej z wyrazem poznanym na lekcji. Dzieci wiedzą, że w każdej chwili mogą poprosić nauczyciela o pomoc.

12.Gdzie leżą ubrania? – użycie przyimków: „w”, „na”, „pod”. Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela, opowiadając Pysiowi o bałaganie w pokoju.
- Co jest w szafie? (płaszczyk)
- Co jest w koszu? (sweter)
- Co jest w szufladzie? (czapka)
- Co leży na kanapie? (spodnie)
- Co wisi na krześle? (kurtka)
- Co wisi na lampie? (szalik)
- Co jest pod stołem? (beret)
- Co leży pod biurkiem? (buty)
- Co jest pod poduszką? (rękawice)

13.Dlaczego jesienią musimy nakładać ciepłe ubrania? – rozmowa. W czasie rozmowy wyjaśniamy znaczenie słowa „mróz” Można przygotować ilustracje przedstawiającą zamrożone szyby.

14.Szalik na mroźne dni – kreślenie pętli w liniaturze. Nauczyciel pokazuje robótkę na drutach – szalik. Pokazuje dzieciom, jak „przerabia oczka z włóczki” – cały rządek, a potem odwraca robótkę na drugą stronę. Dzieci powinny zaobserwować, że każdy kolejny rządek zawsze zaczyna się robić od lewej strony do prawej.
W podręczniku ucznia jest narysowany kontur szalika, druty i kłębek wełny. Po lewej stronie szalika są kropki, od których należy rozpocząć kreślenie. Kolejne „rządki” zaznaczone są liniami i dobrze byłoby robić w miarę „równe oczka”, wówczas szalik będzie ładniejszy.
Dzieci same decydują, jakich kolorów użyją do zrobienia „szalika na drutach”.

15.Kącik ciekawej książki. Czytanie kolejnego fragmentu książki Cz. Janczarskiego Miś Uszatek.

16.Podsumowanie lekcji. Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną lekcję. Przypomina, że dziś dzieci rozmawiały o jesiennej pogodzie, o ciepłych ubraniach, robiły pokaz mody i projektowały (kolorowały) stroje dla modelek (modeli), słuchały piosenki o jesieni i bawiły się przy tej piosence, opowiadały o porządku w pokoju na obrazku, czytały wyrazy, robiły szalik na drutach i słuchały dalszych przygód Misia Uszatka.
Przypomina o tym, że trzeba odkładać ubrania na miejsce.

17.Praca domowa. Przygotuję się do konkursu czytania wyrazów z podręcznika (tych, które były już czytane).

18.Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna. Nauczyciel prosi o informację dotyczącą emocji, z którymi dzieci kończą lekcję. Można wykorzystać minki z podręcznika.

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci