PODGLĄD ATOMU
     
 

Jacek Kaczmarski, „Lalka, czyli polski pozytywizm”. Powieść Bolesława Prusa z perspektywy współczesnej.

Polecenia:
1. Wykorzystując znajomość tekstu „Lalki” Bolesława Prusa oraz piosenki Jacka Kaczmarskiego, przygotuj i wypełnij tabelki według podanego wzoru. Możesz pracować wspólnie z kolegami.

2. Jakie przyczyny zniknięcia Wokulskiego przedstawia Bolesław Prus, a jakie wskazuje
Jacek Kaczmarski? Która wersja wydaje Ci się bardziej prawdopodobna? Uzasadnij odpowiedź.

3. Przypomnij sobie program polskiego pozytywizmu. Nazwij hasła epoki, do których odnoszą się podane poniżej wyrażenia i zdania.
a)„w kościołach dobroczynne tłumy”
...................................................
b) „świat jest brzemienny w wynalazki, w metale od powietrza lżejsze”
...................................................
c) „na zyski apetyty rosną, z pomysłów nie wychodzi żaden: zyskowna spółka handlu z Rosją wzięta za narodową zdradę”
...................................................

4. Jaką funkcję pełni zastosowanie czasu teraźniejszego w tekście piosenki Jacka Kaczmarskiego?

5. Zacytuj słowa stanowiące refren. Jaką funkcję pełni zmiana czasu teraźniejszego na przeszły w ostatniej strofie?

6. Wypisz z tekstu piosenki:
a) przykłady dwóch związków frazeologicznych i wyjaśnij ich znaczenie,
.......................................................................................................................
b) przykłady trzech środków stylistycznych i nazwij je.
.......................................................................................................................
Praca domowa:

Wyjaśnij pisemnie, jak rozumiesz jedno z poniższych zdań:
a) „Rzecki umiera weteranem”,
b) „Figurki w oknie sklepu stoją, sklep zmienia pana, a świat – postać”,
c) „W powietrze wylatuje zamek, stając się marzeń rozpadliną”.





Tytuł: Jacek Kaczmarski, „Lalka, czyli polski pozytywizm”. Powieść Bolesława Prusa z perspektywy współczesnej.
Opis skrócony: Omówiliśmy problematykę „Lalki” Bolesława Prusa i przeczytaliśmy dokładnie tekst pt. „Lalka, czyli polski pozytywizm” oraz obejrzeliśmy teledysk przygotowany do niego. Interpretując piosenkę, utrwalimy wiadomości na temat powieści pozytywistycznej. Zajmiemy się odszukaniem odwołań do powieści Bolesława Prusa oraz interpretacją tekstu współczesnego.
Autor(rzy): Hanna Kaczmarczyk
Hasła treści „Lalka”, Jacek Kaczmarski, „Lalka, czyli polski pozytywizm”, środki stylistyczne, cytat, aluzja, związek frazeologiczny, intertekstulaność
Uwagi metodyczne Przed zrealizowaniem zajęć należy omówić „Lalkę” Bolesława Prusa – uczniowie powinni znać cały tekst. Szczególnie ważne są kreacje głównych bohaterów, ocena polskiego społeczeństwa, świadomość ustawicznego ścierania się w naszej mentalności postawy romantycznej i pozytywistycznej. Zyskujemy ciekawą możliwość sprawdzenia znajomości i rozumienia tekstu powieści oraz pokazania uczniom relacji między różnymi tekstami kultury. Interpretację powinna nam ułatwić znajomość sylwetki Jacka Kaczmarskiego.Przed zrealizowaniem zajęć należy omówić „Lalkę” Bolesława Prusa – uczniowie powinni znać cały tekst. Szczególnie ważne są kreacje głównych bohaterów, ocena polskiego społeczeństwa, świadomość ustawicznego ścierania się w naszej mentalności postawy romantycznej i pozytywistycznej. Zyskujemy ciekawą możliwość sprawdzenia znajomości i rozumienia tekstu powieści oraz pokazania uczniom relacji między różnymi tekstami kultury. Interpretację powinna nam ułatwić znajomość sylwetki Jacka Kaczmarskiego.
Zajęcia mogą być poprowadzone głównie na poziomie B i C, z rosnącym stopniem samodzielności wykonywania poleceń.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci