PODGLĄD ATOMU
     
 

Sylwetka twórcza Jarosława Iwaszkiewicza. (1)

Polecenia:
1. Sporządź notatkę na temat biografii i twórczości Jarosława Iwaszkiewicza.

W notatce zwróć uwagę na następujące zagadnienia:
a) miejsce urodzenia i pierwszy okres twórczości (rola Kresów),
b) związki z grupą poetycką „Skamander” i twórczość w okresie międzywojennym,
c) postawa pisarza podczas okupacji,
d) twórczość w okresie powojennym (najważniejsze utwory),
e) działalność społeczno-polityczna w okresie PRL.

2. Zapisz krótko informacje o:
a) czasopiśmie „Twórczość”,
b) Związku Literatów Polskich.
Podaj źródła, z których można skorzystać, przygotowując tę notatkę.
..........................................................
........................................................................


Tytuł: Sylwetka twórcza Jarosława Iwaszkiewicza. (1)
Opis skrócony: Poznamy biografię i twórczość Jarosława Iwaszkiewicza oraz rolę, jaką odegrał w polskiej literaturze od dwudziestolecia międzywojennego do 1980 roku.
Autor(rzy): Hanna Kaczmarczyk
Hasła treści Jarosław Iwaszkiewicz, biografia, dwudziestolecie międzywojenne, Stawisko, dwór, „Skamander”, Związek Literatów Polskich, „Twórczość”, polityka kultura, PRL
Uwagi metodyczne Przedstawiamy biografię Jarosława Iwaszkiewicza, co wprowadzi nas w problematykę rozwoju polskiej literatury od okresu dwudziestolecia aż do roku 1980. Przypominamy nazwiska twórców znających Jarosława Iwaszkiewicza (np. Karol Szymanowski, Krzysztof Kamil Baczyński). Istotne jest zrozumienie trudnej sytuacji pisarzy w okresie PRL i konieczności dokonywania przez nich wyborów politycznych oraz skutków, które to przyniosło dla recepcji ich twórczości. Uczymy odczytywania informacji zawartych w różnych tekstach kultury, poznajemy realia polityczno-kulturalne okresu dwudziestolecia, wojny i PRL-u. Przedstawiamy biografię Jarosława Iwaszkiewicza, co wprowadzi nas w problematykę rozwoju polskiej literatury od okresu dwudziestolecia aż do roku 1980. Przypominamy nazwiska twórców znających Jarosława Iwaszkiewicza (np. Karol Szymanowski, Krzysztof Kamil Baczyński). Istotne jest zrozumienie trudnej sytuacji pisarzy w okresie PRL i konieczności dokonywania przez nich wyborów politycznych oraz skutków, które to przyniosło dla recepcji ich twórczości. Uczymy odczytywania informacji zawartych w różnych tekstach kultury, poznajemy realia polityczno-kulturalne okresu dwudziestolecia, wojny i PRL-u.
Jeśłi uczniowie poznali już wiersze Jarosława Iwaszkiewicza i jego rolę w grupie „Skamander”, można zrezygnować z części poleceń i zająć się okresem powojennym.
Zajęcia prowadzimy na poziomie C.

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci