PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Tytuł:
|
Mikołaje są na świecie |
Opis skrócony:
|
6 grudnia z dalekiej Laponii, w zaprzęgu reniferów pojawia się Święty Mikołaj. Przywozi dzieciom prezenty. Święty Mikołaj docenia dobre uczynki. Dlatego chce nam za nie podziękować. Dowiemy się, jakie tradycje związane są z mikołajkami – w Polsce i innych krajach. Poznamy bliżej postać Świętego Mikołaja. Opowiemy o jego przygodach. |
Autor(rzy):
|
Maria Lorek
marialorek@elementarz.edu.pl |
Hasła treści
|
Mikołaj, tradycje, świąteczne spotkania, mikołajki, prezenty |
Uwagi metodyczne
|
Przebieg lekcji
Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie:
Nauczycielka przynosi do klasy torbę (worek), mówiąc, że znalazła ją, idąc na spotkanie z dziećmi.
Prosi, by sprawdzić, co jest w środku i odgadnąć, kto ją zgubił.
W torbie znajduje się czerwony pas, rękawica, mapa Laponii, zdjęcia reniferów i opakowania na prezenty (pudełka, ozdobny papier itp.).
Gdy dzieci domyślą się, że torbę zgubił Święty Mikołaj, nauczycielka proponuje zabawę: Co znajduje się w worku?
2. Zabawa „Worek – niespodzianka”.
Uczniowie za pomocą dotyku rozpoznają przedmioty znajdujące się w worku, nazywają je i opisują (klucz, długopis, kasztan...).
3. Słuchanie wiersza o Mikołaju.
Nauczyciel czyta dzieciom wiersz, ale w taki sposób, by dzieci domyślały się niektórych wyrazów:
Święty Mikołaj
Szóstego grudnia
Na całym świecie
Święty....... (Mikołaj)
Odwiedza..... (dzieci).
Pędzi na ....... (saniach)
Z reniferami.
Za chwilę stanie
Pod twymi ...... (drzwiami).
Dużo podarków
W swym ..... (worku) niesie.
Tobie na pewno
Też coś...... (przyniesie).
Maria Lorek
4. Rozmowa na temat wiersza:
- Jakie wspomnienia ze spotkań z Mikołajem mają dzieci?
- Jakie prezenty dostawały?
- Co wiedzą o Świętym Mikołaju?
- Czego jeszcze chciałyby się dowiedzieć?
5. Quiz: Co wiem o świętym Mikołaju?
- Gdzie mieszka święty Mikołaj?
- Kiedy obchodzi imieniny?
- Jaki kolor jest ulubionym kolorem świętego Mikołaja?
- W czym przynosi dzieciom prezenty ?
- Jakim pojazdem porusza się po świecie?
- Jakie zwierzęta ciągną pojazd świętego Mikołaja?
- W jaki sposób podrzuca dzieciom prezenty?
- Kto pomaga mu w przygotowaniu prezentów dla dzieci?
- Skąd wie, jaki prezent pragnie otrzymać dziecko?
- Co dostają od świętego Mikołaja niegrzeczne dzieci?
6. Rozmowa na temat ilustracji:
Jak wygląda święty Mikołaj?
Ile reniferów ciągnie sanie?
Jakie prezenty wystają z mikołajowego wora?
Co może znajdować się w środku wora?
Czy Mikołaj może podróżować tylko w saniach ciągniętych przez renifery?
Jakie przygody mogą spotkać świętego Mikołaja?
Co mogło spotkać Mikołaja, że aż zgubił worek, który odnalazła pani?
7. Nauka wierszyka na pamięć.
Nauczyciel raz jeszcze recytuje wiersz.
Potem prosi, aby dzieci odgadywały inne słowa, niż te, które dopowiadały, gdy nie znały treści wierszyka.
Kolejne powtórzenie to próba wspólnego recytowania.
Potem dzieci dobierają się w pary.
Wspólnie z nauczycielem jedno dziecko mówi wierszyk do ucha drugiemu i na zmianę.
Następnie dzieci oglądają stronę z zapisanym wierszem i ilustracją.
|
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
30 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| 30 |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|