PODGLĄD ATOMU
     
 

O pewnym dość dziwnym obozie harcerskim. Czytamy list harcerza z obozu.


Oto list, który pewnego dnia rodzice dostali od swojego ukochanego synka Tomcia.
http://maxhumor.pl/teksty/List_harcerza-283.html

Zadanie 1. Przeczytaj głośno zabawne fragmenty listu. Wyjaśnij, na czym polega ich śmieszność.

Zadanie 2. Jak myślisz, co czuli rodzice, kiedy przeczytali list od Tomcia? Podkreśl odpowiednie słowa.
radość, rozbawienie, zgroza, przerażenie, obojętność, spokój, niedowierzanie, strach, zadowolenie, akceptacja, zaciekawienie, lęk, panika, gniew, obojętność, wściekłość, zdziwienie
Wpisz wszystkie wymienione wyrazy w odpowiednie miejsca według wzoru.
Wyrazy jednosylabowe
1. strach,
2. …………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………


Wyrazy dwusylabowe
1. ra-dość,
2. …………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………


Wyrazy trzysylabowe

1. …………………………………………………………………………………

Wyrazy czterosylabowe
1. roz-ba-wie-nie,
2. …………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………
4. …………………………………………………………………………………

Wyrazy pięciosylabowe
1. za-cie-ka-wie-nie,
2. …………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………
4. …………………………………………………………………………………


Zadanie 3. (C) Na pewno zauważyłeś, że Tomcio był na wyjątkowym obozie. Ułóż zdania, w których opiszesz wszystkie zauważone przez ciebie dziwne, niepokojące lub budzące przerażenie rodziców sytuacje.

Wzór:
W czasie trwania obozu miała miejsce powódź, więc jeden z namiotów harcerzy utonął.


Zadanie 4. Jak sądzisz, czy opisane w liście sytuacje były wynikiem pecha, czy złej organizacji obozu? Przeanalizuj poszczególne wydarzenia i zastanów się, jak można było na nie zareagować.
Przykład:
Kiedy we wsi wydarzyła się powódź, należało ewakuować wszystkich harcerzy z obozu.

Zadanie 5. Odegrajcie w parach improwizowaną scenkę, w której mama i tata dostają list od ukochanego synka i czytają go na głos. Wymyślcie komentarze rodziców i określcie ich sposób zachowania.

Zadanie 6.
Zapamiętaj!
„Nie” z czasownikami piszemy osobno , np. nie lubię, nie chcieliśmy, nie patrzeć.
Jest kilka wyjątków od tej reguły: nienawidzić, niedowidzieć, niedosłyszeć, niedomagać (chorować). Warto je zapamiętać!


Wypisz z listu wszystkie czasowniki z przeczeniem „nie”.
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………

Przepisz czasowniki – wyjątki, znajdujące się w ramce, z którymi „nie” piszemy razem. Żeby było trudniej i ciekawiej, przepisz je w kolejności alfabetycznej. Jeśli masz wątpliwości, jak to zrobić, popatrz na wzór.

klakson klamra, klasa, klatka, klawesyn ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Zadanie 7.
Harcerstwo może być wspaniałą przygodą, dlatego wiele dzieci chętnie chodzi na zbiórki harcerskie i jeździ na atrakcyjne, lubiane przez nie obozy, które wcale nie wyglądają tak, jak ten w liście.
Poszukajcie w dostępnych śpiewnikach lub na stronach internetowych znanych piosenek harcerskich i obejrzyjcie zdjęcie munduru harcerskiego. Zapamiętajcie pisownię wyrazu harcerz.




Oficjalny dziewczęcy mundur zuchowy (ZHP)


Zadanie 8. (C) Napisz krótkie opowiadanie pt. „Dzień na opak”, w którym użyjesz czasowników z przeczeniem „nie”. Możesz wymyśleć własną treść lub skorzystać z powyższego pomysłu.

Był trzydziesty drugi lipca. Tego dnia słońce nie wstało o świcie, bo postanowiło pospać do południa. Nie zrobiło się więc jasno, co mnie wcale nie ucieszyło. Na dodatek dowiedziałem się, o zgrozo, że nie ma wakacji! Wyobrażacie sobie? Mama też nie obudziła się i nie poszła do pracy.



Tytuł: O pewnym dość dziwnym obozie harcerskim. Czytamy list harcerza z obozu.
Opis skrócony: Przeczytamy list pewnego harcerza do rodziców. Opowiemy o naszych wrażeniach po lekturze listu i o uczuciach rodziców chłopca. Znajdziemy wiele cech komizmu. Przyjrzymy się budowie listu. Nauczymy się pisać wyraz „nie” z czasownikami i dzielić wyrazy na sylaby.
Autor(rzy): Agnieszka Suchowierska
Hasła treści list, wakacje, uczucia, emocje, „nie” z czasownikami, sylaba, humor, komizm, alfabet
Uwagi metodyczne Przed przystąpieniem do przeczytania tekstu nauczyciel przeprowadza wstępną pogadankę: w jakich sytuacjach ludzie piszą do siebie listy? Dlaczego tradycyjną formę listu coraz częściej zastępuje e-mail? W jakich sytuacjach nie da się zastąpić listu e-mailem? (np. kiedy potrzebny jest własnoręczny podpis, gdy nadawca lub odbiorca nie ma internetu, bo np. pisze list z wakacji, gdy do listu chcemy dołączyć coś specjalnego, np. opłatek bożonarodzeniowy itp.). Przed przystąpieniem do przeczytania tekstu nauczyciel przeprowadza wstępną pogadankę: w jakich sytuacjach ludzie piszą do siebie listy? Dlaczego tradycyjną formę listu coraz częściej zastępuje e-mail? W jakich sytuacjach nie da się zastąpić listu e-mailem? (np. kiedy potrzebny jest własnoręczny podpis, gdy nadawca lub odbiorca nie ma internetu, bo np. pisze list z wakacji, gdy do listu chcemy dołączyć coś specjalnego, np. opłatek bożonarodzeniowy itp.).
W celu utrwalenia pojęcia „akapit” nauczyciel może poprosić, aby każdy uczeń czytał tekst po jednym akapicie.
Zadanie 3 i 4 – praca w parach lub grupach, tak, by uczniowie, którzy znają język słabiej poradzili sobie z tym zadaniem.

Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 60
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 90

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci