O pewnym dość dziwnym obozie harcerskim. Czytamy list harcerza z obozu.
Oto list, który pewnego dnia rodzice dostali od swojego ukochanego synka Tomcia.
Zadanie 1.
Przeczytaj głośno zabawne fragmenty listu. Wyjaśnij, na czym polega ich śmieszność.
Zadanie 2.
Jak myślisz, co czuli rodzice, kiedy przeczytali list od Tomcia? Podkreśl odpowiednie słowa.
radość, rozbawienie, zgroza, przerażenie, obojętność, spokój, niedowierzanie, strach, zadowolenie, akceptacja, zaciekawienie, lęk, panika, gniew, obojętność, wściekłość, zdziwienie
Wpisz wszystkie wymienione wyrazy w odpowiednie miejsca według wzoru.
Wyrazy jednosylabowe
1. strach,
2. …………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………
Wyrazy dwusylabowe
1. ra-dość,
2. …………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………
Wyrazy trzysylabowe
1. …………………………………………………………………………………
Wyrazy czterosylabowe
1. roz-ba-wie-nie,
2. …………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………
4. …………………………………………………………………………………
Wyrazy pięciosylabowe
1. za-cie-ka-wie-nie,
2. …………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………
4. …………………………………………………………………………………
Zadanie 3. (C)
Na pewno zauważyłeś, że Tomcio był na wyjątkowym obozie. Ułóż zdania, w których opiszesz wszystkie zauważone przez ciebie dziwne, niepokojące lub budzące przerażenie rodziców sytuacje.
Wzór:
W czasie trwania obozu miała miejsce powódź, więc jeden z namiotów harcerzy utonął.
Zadanie 4.
Jak sądzisz, czy opisane w liście sytuacje były wynikiem pecha, czy złej organizacji obozu? Przeanalizuj poszczególne wydarzenia i zastanów się, jak można było na nie zareagować.
Przykład:
Kiedy we wsi wydarzyła się powódź, należało ewakuować wszystkich harcerzy z obozu.
Zadanie 5.
Odegrajcie w parach improwizowaną scenkę, w której mama i tata dostają list od ukochanego synka i czytają go na głos. Wymyślcie komentarze rodziców i określcie ich sposób zachowania.
Zadanie 6.
| Zapamiętaj! |
„Nie” z czasownikami piszemy osobno , np. nie lubię, nie chcieliśmy, nie patrzeć.
Jest kilka wyjątków od tej reguły:
nienawidzić, niedowidzieć, niedosłyszeć, niedomagać (chorować).
Warto je zapamiętać!
Wypisz z listu wszystkie czasowniki z przeczeniem „nie”.
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
Przepisz czasowniki – wyjątki, znajdujące się w ramce, z którymi „nie” piszemy razem. Żeby było trudniej i ciekawiej, przepisz je w kolejności alfabetycznej. Jeśli masz wątpliwości, jak to zrobić, popatrz na wzór.
klakson klamra, klasa, klatka, klawesyn
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zadanie 7.
Harcerstwo może być wspaniałą przygodą, dlatego wiele dzieci chętnie chodzi na zbiórki
harcerskie i jeździ na atrakcyjne, lubiane przez nie obozy, które wcale nie wyglądają tak, jak ten w liście.
Poszukajcie w dostępnych śpiewnikach lub na stronach internetowych znanych piosenek
harcerskich i obejrzyjcie zdjęcie munduru
harcerskiego. Zapamiętajcie pisownię wyrazu
harcerz.
Oficjalny dziewczęcy mundur zuchowy (ZHP)
Zadanie 8. (C)
Napisz krótkie opowiadanie pt. „Dzień na opak”, w którym użyjesz czasowników z przeczeniem „nie”. Możesz wymyśleć własną treść lub skorzystać z powyższego pomysłu.
Był trzydziesty drugi lipca. Tego dnia słońce nie wstało o świcie, bo postanowiło pospać do południa. Nie zrobiło się więc jasno, co mnie wcale nie ucieszyło. Na dodatek dowiedziałem się, o zgrozo, że nie ma wakacji! Wyobrażacie sobie? Mama też nie obudziła się i nie poszła do pracy.