Coraz bliżej do wakacji. Słuchamy piosenki kabaretu Otto „Wakacje”.
Posłuchaj piosenki kabaretu Otto pt.
Wakacje i wykonaj poniższe polecenia.
Zadanie 1.
Wypisz z piosenki nazwy wszystkich miesięcy. Ułóż je w kolejności od stycznia do końca roku. Wyjaśnij, według wzoru, skąd wzięły się te nazwy.
Wzór:
styczeń –
stykają się wtedy stary i nowy rok
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
……………………………… – .………………………………………………………………
• słowo
„luty” oznaczało kiedyś tyle co „srogi” w odniesieniu do mrozu,
• stykają się wtedy stary i nowy rok,
• nazwa tego miesiąca wzięła się od zamarzniętych
grud ziemi,
• wyraz ten pochodzi od boga
Marsa, w innych językach brzmi podobnie (np. ang. march),
• kwitną wtedy
wrzosy,
• w tym miesiącu
liście opadają z drzew,
• w tym czasie są żniwa, kiedyś zboże kosiło się
sierpami,
• nazwa tego miesiąca wzięła się od kwitnących
lip,
• słowo to pochodzi od bogini
Mai (w wielu językach brzmi podobnie, np. ang. may),
• od słowa
„paździerze”, czyli części łodyg lnu,
• wyraz ten wziął się od
czerwu (nazwa larwy np. muchy),
• w tym miesiącu kwitną
kwiaty.
Zadanie 2.
Dzień, który przychodzi
po niedzieli – ………………………………
Dzień tygodnia, w którym się
„nie dziela”, czyli nie pracuje – ………………………………
Drugi, czyli
wtóry dzień tygodnia – ………………………………
Czwarty dzień tygodnia – ………………………………
Dzień, który jest w
środku tygodnia – ………………………………
Piąty dzień tygodnia – ………………………………
Dzień, którego nazwy nie potrafimy wyjaśnić – ………………………………
Zadanie 3. | Odgadnij, o jakie słowa chodzi. Wszystkie one mają związek z czasem. |
zradnelak – ………………………………
ącąiseim – ………………………………
ńeizdyt – ………………………………
łatrawk – ………………………………
ezcorłóp – ………………………………
abod – ………………………………
anizdog – ………………………………
atunim – ………………………………
adnukes – ………………………………
Zadanie 4.
Napisz słownie nazwy wszystkich stopni szkolnych w Polsce.
Jeśli nie jesteś pewny ich pisowni lub nie znasz słów, zapytaj nauczyciela.
Najlepszą oceną w polskiej szkole jest ocena
celująca, czyli …………………………………………… Tuż po niej znajduje się ocena
bardzo dobra, czyli …………………………………………. Ocena
dobra to inaczej ………………………………………………….., a
dostateczna to …………………………………………………..
Słabą oceną jest
dopuszczająca, czyli …………………………………, a najgorszą
niedostateczna – ……………………………………………………………….