PODGLĄD ATOMU
     
 

Coraz bliżej do wakacji. Słuchamy piosenki kabaretu Otto „Wakacje”.

Posłuchaj piosenki kabaretu Otto pt. Wakacje i wykonaj poniższe polecenia.
http://www.youtube.com/watch?v=9gnX1QgXK08


Zadanie 1.
Wypisz z piosenki nazwy wszystkich miesięcy. Ułóż je w kolejności od stycznia do końca roku. Wyjaśnij, według wzoru, skąd wzięły się te nazwy.
Wzór:
styczeń – stykają się wtedy stary i nowy rok

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

……………………………… – .………………………………………………………………

• słowo „luty” oznaczało kiedyś tyle co „srogi” w odniesieniu do mrozu,
• stykają się wtedy stary i nowy rok,
• nazwa tego miesiąca wzięła się od zamarzniętych grud ziemi,
• wyraz ten pochodzi od boga Marsa, w innych językach brzmi podobnie (np. ang. march),
• kwitną wtedy wrzosy,
• w tym miesiącu liście opadają z drzew,
• w tym czasie są żniwa, kiedyś zboże kosiło się sierpami,
• nazwa tego miesiąca wzięła się od kwitnących lip,
• słowo to pochodzi od bogini Mai (w wielu językach brzmi podobnie, np. ang. may),
• od słowa „paździerze”, czyli części łodyg lnu,
• wyraz ten wziął się od czerwu (nazwa larwy np. muchy),
• w tym miesiącu kwitną kwiaty.

Zadanie 2.
Dzień, który przychodzi po niedzieli – ………………………………

Dzień tygodnia, w którym się „nie dziela”, czyli nie pracuje – ………………………………

Drugi, czyli wtóry dzień tygodnia – ………………………………

Czwarty dzień tygodnia – ………………………………

Dzień, który jest w środku tygodnia – ………………………………

Piąty dzień tygodnia – ………………………………

Dzień, którego nazwy nie potrafimy wyjaśnić – ………………………………

Zadanie 3.
Odgadnij, o jakie słowa chodzi. Wszystkie one mają związek z czasem.

zradnelak – ………………………………

ącąiseim – ………………………………

ńeizdyt – ………………………………

łatrawk – ………………………………

ezcorłóp – ………………………………

abod – ………………………………

anizdog – ………………………………

atunim – ………………………………

adnukes – ………………………………

Zadanie 4.
Napisz słownie nazwy wszystkich stopni szkolnych w Polsce.
Jeśli nie jesteś pewny ich pisowni lub nie znasz słów, zapytaj nauczyciela.

Najlepszą oceną w polskiej szkole jest ocena celująca, czyli …………………………………………… Tuż po niej znajduje się ocena bardzo dobra, czyli …………………………………………. Ocena dobra to inaczej ………………………………………………….., a dostateczna to …………………………………………………..
Słabą oceną jest dopuszczająca, czyli …………………………………, a najgorszą niedostateczna – ……………………………………………………………….


Tytuł: Coraz bliżej do wakacji. Słuchamy piosenki kabaretu Otto „Wakacje”.
Opis skrócony: Posłuchamy piosenki o wakacjach i zastanowimy się, ile dni i miesięcy jeszcze zostało do wakacji. Dowiemy się, skąd się wzięły nazwy miesięcy i dni tygodnia.
Autor(rzy): Agnieszka Suchowierska
Hasła treści wakacje, piosenka, dni tygodnia, tydzień, miesiąc, nazwy miesięcy, oceny szkolne, czasownik, czas teraźniejszy
Uwagi metodyczne Na lekcji uczniowie będą słuchać piosenki wielokrotnie, ponieważ wszystkie ćwiczenia odnoszą się do jej tekstu. Korzystając z tego, można zadać uczniom nauczenie się jej i np. zaśpiewanie rodzicom pod koniec roku szkolnego. Na lekcji uczniowie będą słuchać piosenki wielokrotnie, ponieważ wszystkie ćwiczenia odnoszą się do jej tekstu. Korzystając z tego, można zadać uczniom nauczenie się jej i np. zaśpiewanie rodzicom pod koniec roku szkolnego.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 40
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 50

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci