PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Rozpoznajemy typy zdań (1)
Zadanie 1.
Wskaż różnice między wypowiedziami bohaterów w poniższym fragmencie „Przygód Sindbada Żeglarza”. Co wyrażają podane zdania?
- Uciekają, wciąż uciekają! – wrzasnął mi wreszcie do ucha.
- Kto ucieka i przed kim? – spytałem.
- Nie wiemy jeszcze kto ani też nie wiemy przed kim. Wiemy tylko, że uciekają.
Podaj przykłady zdań każdego z typów. W jakich sytuacjach ich użyjesz?
Zadanie 2.
Dopisz do podanych poniżej zdań wybrane przez Ciebie znaki interpunkcyjne – kropkę, wykrzyknik lub znak zapytania. Następnie przeczytaj je głośno. Czy do zdań można dopisać więcej niż jeden znak?
Ach, jaki piękny widok
Ile kosztuje wycieczka na dwa tygodnie do Polski
Podaj mi ten folder
Przemyślimy to w domu i wrócimy jutro
Idziemy
Zadanie 3.
Gdzie można zobaczyć takie napisy? Pokoloruj na czerwono te tabliczki, na których pojawiły się zdania rozkazujące.
Tytuł:
|
Rozpoznajemy typy zdań (1) |
Opis skrócony:
|
Nauczysz się rozpoznawać różne typy zdań oraz stosować odpowiednie znaki interpunkcyjne. |
Autor(rzy):
|
Ewa Zegler-Poleska, Emilia Danowska |
Hasła treści
|
zdanie oznajmujące, zdanie pytające, zdanie rozkazujące, zdanie wykrzyknikowe |
Uwagi metodyczne
|
Zadanie 1. Czytanie krótkiego dialogu z podziałem na role; nauczyciel prosi, by uczniowie odczytali fragment z zaangażowaniem; na poziomie A najpierw sam czyta, potem zwraca uwagę uczniów na znaki interpunkcyjne oraz słowa opisujące sposób mówienia (wrzasnął, spytałem) i prosi uczniów o powtórne odczytanie.Zadanie 1. Czytanie krótkiego dialogu z podziałem na role; nauczyciel prosi, by uczniowie odczytali fragment z zaangażowaniem; na poziomie A najpierw sam czyta, potem zwraca uwagę uczniów na znaki interpunkcyjne oraz słowa opisujące sposób mówienia (wrzasnął, spytałem) i prosi uczniów o powtórne odczytanie.
Zadanie 2. – Zadanie można rozpocząć od pokazania przygotowanych szablonów ze znakami interpunkcyjnymi (wykrzyknik, kropka, pytajnik). Nauczyciel prosi o przeczytanie zdania z odpowiednią intonacją, np. nauczyciel naprowadza uczniów na odpowiednie nazwy typów zdań ze względu na cel wypowiedzi: oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe – zwraca uwagę na ten ostatni rodzaj, podkreślając różnice między zdaniami wykrzyknikowymi (często tylko wyraz silnych uczuć, zwykle zachwytu) a rozkazującymi (zawsze w relacji, dwie osoby, chęć spowodowania, by ktoś coś zrobił.
|
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
30 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| 40 |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|