PODGLĄD ATOMU
     
 

Zabawki w życiu dziecka

 






















Zabawki

W przytulnym pokoju
Agatki i Janka
Leżą w koszu lalki,
Piłka i skakanka.

Kolorowe klocki,
Misie, pajacyki,
Koparka, samolot
I samochodziki.

Gdy dzieci nie widzą,
Lalki pięknie tańczą,
Misie tupią, klaszczą,
Autka głośno warczą.

Piłka i skakanka
Z pajacami skaczą,
Ale dzieci tego
Nigdy nie zobaczą...

                        Zbigniew Dmitroca


















Tytuł: Zabawki w życiu dziecka
Opis skrócony: Czy wiesz: Co robią piłka i skakanka? Gdzie jest lalka? Co robią zabawki, gdy dzieci nie patrzą na nie?
Wspólnie będziemy rozstrzygać te problemy, czytając wiersz specjalnie dla nas napisany przez znanego poetę, szukając ukrytych wyrazów oraz poznając polskie pląsy i zabawy dla dzieci.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska malgorzata.malyska@pcn.lublin.pl
Hasła treści zabawki, nazwy czynności wykonywanych w czasie zabawy, wyliczanka, liczba pojedyncza i liczba mnoga rzeczownika i czasownika
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne: Pluszowy miś, zabawki przyniesione przez dzieci (koniecznie: piłka, skakanka, pajacyki, samolot, koparka, autka, klocki, lalki, misie), powiększone i wycięte wyrazy do czytania globalnego, klej, kredki, rytmiczna muzyka, książka Cz. Janczarskiego Miś Uszatek, czerwony parasol.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie - zabawa Klasną w ręce

Zabawa dokładnie opisana w książce: Lipińscy B. J. Są takie chwile, Wydawnictwo Polonijne Centrum Nauczycielskie, Lublin 2004, str.11

Klasnę w ręce i nic więcej.

Wznoszę nogę nad podłogę,
Drugą nogę nad podłogę,
Krótki wydech i znów wdech,
Witam ciebie: cześć, cześć, cześć!


Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do powitalnej zabawy.
Dzieci stoją w kręgu twarzą do środka i wykonują czynności naśladując nauczyciela i powtarzając rymowankę:
- kla-snę w rę-ce - klaszczemy w dłonie;
- i nic wię-cej - uderzamy o uda;
- wzno-szę no-gę
- nad po-dło-gę - energicznie podnosimy kolano prawe na lewą stronę ciała i energicznie prostujemy nogę lekko do tyłu, (powtarzamy czterokrotnie);
- dru-gą no-gę nad po-dło-gę - schemat z poprzedniego taktu analogicznie powtarzamy lewą nogą;
- kró-tki wy-dech i znów wdech - rękami zataczamy przed sobą koło;
- wi-tam cie-bie - podajemy sobie nawzajem ręce;
- cześć, cześć, cześć - potrząsamy ręką partnera z lewej i prawej strony.

2. Prezentacja przyniesionych zabawek – nazywanie zabawek.

Dzieci, siedząc w kręgu, kolejno prezentują przyniesione przez siebie zabawki.
Każda zabawka „krąży” po kręgu; dzieci powtarzają głośno ich nazwy.
Zabawki zajmują miejsce w środku kręgu.
Na końcu nauczyciel wyjmuje z kosza swoje ulubione zabawki i także je przedstawia dzieciom (nauczyciel uzupełnia zbiór zabawek o te, które wystąpią w wierszu, a nie zostały przyniesione przez dzieci).

3. Zabawa dydaktyczna - Gdzie jest lalka?

Nauczyciel spaceruje po okręgu, za plecami dzieci.
Kogo dotknie ręką, ten wybiera sobie kogoś i prosi go o podanie konkretnej zabawki (np. Proszę o lalkę).
Jeśli wyznaczone dziecko wykona zadanie, zastępuje nauczyciela i zabawa toczy się dalej (do momentu, aż wszystkie dzieci będą miały w ręku jakąś zabawkę).
Na koniec dzieci chórem powtarzają nazwy zabawek.

4. Co to jest?

Nauczyciel „zamienia” dzieci w zabawki (takie, jakie mają w ręku). Wskazuje na kogoś i pyta: Co to jest? dotykając wybrane dziecko.
Dzieci odpowiadają używając nazw zabawek (To jest lalka; To jest skakanka...

5. Zabawa ruchowa – zabawki do kosza.

Wszyscy siedzą w kręgu.
Nauczyciel siedzi wewnątrz kręgu na krześle (trzyma w ręku misia Pysia) i wymienia nazwy zabawek.
Dziecko, które usłyszy nazwę zabawki, w którą zostało „przemienione” szybko zmienia miejsce.
Na hasło: "zabawki do kosza" wszyscy mają zmienić miejsca, ale i nauczyciel szybko szuka miejsca w kręgu dla siebie.
Ten z uczestników, który nie zdążył usiąść w kręgu, zajmuje miejsce na wolnym krześle w środku i wydaje polecenia (tak jak to dotychczas robił nauczyciel).

6. Słuchanie wiersza pt.: Zabawki Z. Dmitrocy


Zabawki

W przytulnym pokoju
Agatki i Janka
Leżą w koszu lalki,
Piłka i skakanka.

Kolorowe klocki,
Misie, pajacyki,
Koparka, samolot
I samochodziki.

Gdy dzieci nie widzą,
Lalki pięknie tańczą,
Misie tupią, klaszczą,
Autka głośno warczą.

Piłka i skakanka
Z pajacami skaczą,
Ale dzieci tego
Nigdy nie zobaczą...

7. Co się dzieje w pokoiku Agatki i Janka? – ilustracja ruchowa wiersza

Nauczyciel ponownie czyta wiersz, dzieci wykonują działania, o których mowa w tekście.
Najpierw wrzucają do kosza zabawki w kolejności narzuconej przez tekst, potem wyjmują zabawki i wykonują czynności przypisane w tekście tym zabawkom (lalki tańczą, misie tupią...).
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 30
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 45

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci