PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Dary jesieni
marchewka
|
kapusta
|
cebula
|
burak |
|
dynia |
śliwka
|
jabłko
|
gruszka
|
Tytuł:
|
Dary jesieni |
Opis skrócony:
|
Poznamy kosz pełen jesiennych darów. Zabawimy się w jesienną, ale nie smutną, zabawę, będziemy wspólnie śpiewać i tańczyć. |
Autor(rzy):
|
Małgorzata Małyska
malgorzata.malyska@pcn.lublin.pl |
Hasła treści
|
nazwy owoców, nazwy warzyw, zwroty grzecznościowe, liczebniki główne, ogród, sad |
Uwagi metodyczne
|
Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne:
Pluszowy miś, kosz wiklinowy, a w nim: marchewki, buraki, cebula, jabłka, gruszki, kapusta, śliwka, dynia, liście, koperta z wyrazami do czytania globalnego, klej, kredki pastelowe, karty podręcznika.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie - zabawa z skierką
Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do powitalnej zabawy.
Dzieci stoją w kręgu twarzą do środka, trzymają się za ręce. Witają się, mówiąc głośno: dzień dobry!
Nauczyciel „puszcza iskierkę”, czyli ściska dłoń osoby stojącej obok i prosi, żeby ta powitalna iskierka obiegła krąg, dotarła do wszystkich dzieci i wróciła do nauczyciela.
Jeżeli jest taka potrzeba, nauczyciel wyjaśnia zasady zabawy w języku znanym dzieciom.
Dziecko, które przekazuje „iskierkę”, mówi szeptem „dzień dobry”.
2. Co to jest „jesień?” – rozmowa z dziećmi
Jeżeli wypowiedzi dzieci nie są zrozumiałe dla misia Pysia, nauczyciel w prosty sposób tłumaczy je na język polski.
I tak, powinno zabrzmieć w języku polskim wyrażenie: pora roku.
Dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach albo na dywanie.
3. Kosz – niespodzianka
Nauczyciel wnosi kosz wiklinowy.
Zachęca dzieci do zajrzenia do środka.
Dzieci podchodzą kolejno do kosza, wyjmują po jednym przedmiocie i układają przed sobą.
W koszu powinny być: marchewki, cebule, buraki, kapusta, liście z drzew, jabłka, gruszki, fasola śliwka, dynia - w takiej ilości, aby każdy mógł wyjąć coś z kosza.
Dzieci nazywają wyjęty przedmiot; jeżeli nikt nie zna polskiej nazwy, podaje ją nauczyciel. Wśród skarbów ukrytych w pudle powinien też znaleźć się list (w dużej kopercie, ze znaczkiem, zaadresowany do dzieci).
W tajemniczym liście są wyrazy z nazwami wyjmowanych z kosza skarbów.
Dzieci zastanawiają się, dlaczego w koszu są właśnie te rzeczy?
Oglądanie ilustracji w podręczniku i odszukiwanie na niej wyjętych z kosza przedmiotów.
Pojawiają się słowa: zbiory, owoce, warzywa, ogród, sad, wiatr, liście fruwają tańczą.
4. Posłuchaj, jak mówię... - ćwiczenie słuchu i wymowy
Nauczyciel posługuje się przedmiotami wyjętymi z kosza i prosi każde dziecko osobno o wskazanie, gdzie jest liść, a gdzie list.
W trakcie zadawania pytań kolejnym dzieciom zmienia położenie przedmiotów.
To samo wykonują dzieci, zadając takie pytania nauczycielowi lub wybranemu koledze.
5. Co jest dla ludzi jadalne? – klasyfikowanie przedmiotów
Nauczyciel prosi, żeby odłożyć do kosza to wszystko, co nie nadaje się do zjedzenia.
Kto chce wrzucić przedmiot do pudła, musi go nazwać po polsku (liść, list).
6. Globalne czytanie wyrazów
Nauczyciel czyta wyraz i kładzie kartkę na podłodze, dzieci dobierają do wyrazu przedmiot.
Wyrazy: marchewka, burak, cebula, kapusta, śliwka, dynia, jabłko, gruszka.
Nauczyciel mówi: np.: To jest marchewka. Gdzie jeszcze jest marchewka? Proszę wrzucić inne marchewki do pudełka.
7. Bystre oko – zabawa dydaktyczna
Jedno dziecko na chwilę wychodzi za drzwi, a w tym czasie nauczyciel z pozostałymi dziećmi zamienia miejscami któryś przedmiot lub kartkę.
Zabawa polega na wskazaniu tego, co się zmieniło.
Nauczyciel wprowadza dwa nowe słowa: ciepło, zimno (bo jesienią jest raz ciepło, raz zimno), a dzieci wypowiadają je, aby pomóc komuś, kto ma kłopot z odnalezieniem zamienionego przedmiotu lub kartki.
Każdy „śmiałek” jest nagradzany brawami.
Nauczyciel używa słowa „klaszczą” (tak jak misie w poznanym wcześniej wierszyku).
8. Zabawa muzyczno – ruchowa Kolorowe liście (słowa i muzyka Leszek Gęca)
Dzieci słuchają śpiewu nauczyciela, potem powtarzają słowa zwrotki i stojąc w kręgu z rękami podniesionymi do góry naśladują opadające z drzew liście.
W refrenie wykonują gesty wynikające z tekstu.
Kolorowe liście na wietrze fruwają
Tańczą w parach, pojedynczo
I do nas wołają.
Ref. Zatańcz ze mną kółeczko
Klaśnij w dłonie raz x 2
Tupnij nogą lewą, prawą
I już taniec znasz.
W trakcie zabawy nauczyciel zbiera ułożone owoce, warzywa i kartki z ich nazwami
9. Zadanie sprawdzające – praca indywidualna
Nauczyciel informuje dzieci, że wiatr wymieszał jesienne plony i nie ma już przy nich kartek z nazwami.
Proponuje, żeby raz jeszcze ułożyć kartki tak, by pasowały do przedmiotów.
Tym razem będą to ilustracje wycięte z podręcznika.
Nauczyciel także wykonuje to zadanie na swoim stoliku.
Dziecko, które nie pamięta, jak połączyć wyrazy, nie ma pewności lub po prostu chce sprawdzić, czy zrobiło dobrze, może podejść do stolika nauczyciela i popatrzeć.
|
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
30 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| 40 |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|