PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Witamy Nowy Rok | | |
Miesiące
W dzień Nowego Roku
Zeszły się miesiące,
Żeby sobie złożyć
Życzenia gorące.
To dwunastu braci,
Bardzo się kochają,
Lecz lubią żartować,
Kiedy się spotkają.
Przed złożeniem życzeń
Zażartował styczeń:
– Luty, jesteś blady,
Brak ci czekolady...
Luty: – Czy ja marzę,
Żeby być jak marzec?
Brat marzec: – Czy wiecie,
Jak piękny jest kwiecień?
Kwiecień: – Baju-baju,
Wolałbym żyć w maju...
Na to maj odpowie:
– Masz chyba źle w głowie...
Czerwiec: – A brat lipiec
Bez przerwy mnie szczypie...
Lipiec: – A brat sierpień
Jest sprawcą mych cierpień...
|
Sierpień się roześmiał
I szepnął do września:
– To dobrze, że jesień
Zaczyna brat wrzesień.
Wrzesień odparł na to:
– Kończę także lato...
Przerwał mu październik:
– Chętnie zjadłbym piernik...
Zaśmiał się listopad:
– Taki duży chłopak,
A lubi słodycze?
To jest tajemnicze.
Grudzień rzekł życzliwie:
– Wcale się nie dziwię,
Że lubi słodycze,
Też bym zjadł pierniczek....
A teraz wam składam
Najlepsze życzenia,
Szczęścia, pomyślności
Oraz powodzenia!
– Tobie także, grudniu, –
Zawołał brat styczeń –
Składam od nas wszystkich
Moc najlepszych życzeń!
Zbigniew Dmitroca |
| | |
styczeń
|
luty |
luty |
kwiecień |
maj
|
czerwiec |
lipiec |
sierpień |
wrzesień
|
październik |
listopad |
grudzień |
październik
|
listopad
|
grudzień
|
Tytuł:
|
Witamy Nowy Rok |
Opis skrócony:
|
Poznamy dwunastu braci, którzy się bardzo lubią, ale i „czubią” się czasami.
Nauczymy się nazw miesięcy i znajdziemy miejsce dla każdego miesiąca w roku.
Będziemy sobie składać noworoczne życzenia. |
Autor(rzy):
|
Małgorzata Małyska
malmal@interia.pl |
Hasła treści
|
święta, Nowy Rok, nazwy miesięcy, pory roku, liczebniki porządkowe, kolory |
Uwagi metodyczne
|
Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne:
Tekst i ilustracje do wiersza, powiększone i wycięte wyrazy do czytania globalnego, klej, nożyczki
Przebieg zajęć:
1. Powitanie – noworoczne życzenia - wróżby
Dzieci stoją w kręgu. Nauczyciel zachęca dzieci do wylosowania karteczki z obrazkiem.
Uczniowie pokazują wylosowany obrazek, a nauczyciel dodaje noworoczne życzenie, np.:
Życzę Ci, żebyś w nowym roku była zdrowa jak rybka, … silny jak koń, …wesoły jak ptaszek, …pracowity jak mrówka (pszczółka), …mądry jak sowa, … piękna jak motylek, … sprytna jak lis (wiewióreczka).
2. Pogadanka – wspomnienia z powitania Nowego Roku
Dzieci zachęcane przez nauczyciela opowiadają swoje wrażenia związane ze świętowaniem Nowego Roku.
Dlaczego tak radośnie żegnamy odchodzący rok i witamy nowy?
3. Globalne czytanie wyrazów – nazw miesięcy
Nauczyciel odczytuje nazwy miesięcy i pyta, co oznaczają przeczytane wyrazy?
Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy kolejnych miesięcy.
Uczą się globalnie czytać wyrazy.
Nauczyciel rozdaje kartoniki z nazwami miesięcy (każde dziecko ma jeden kartonik) i sprawdza, czy uczniowie potrafią odczytać wyrazy na swoich kartonikach.
4. Słuchanie wiersza o miesiącach czytanego przez nauczyciela
Nauczyciel zaprasza do wysłuchania wiersza, w którym rozmawiają ze sobą miesiące.
Prosi o poszukanie odpowiedzi na pytanie: Kim dla siebie są w tym wierszyku miesiące i co je łączy?
Uczniowie słuchają nie zaglądając do tekstu.
Rozmowa po wysłuchaniu tekstu.
5. Przygotowanie inscenizacji w oparciu o wiersz Miesiące
Nauczyciel kolejny raz, powoli, czyta wiersz, a uczniowie słuchają i wychodzą na środek sali, gdy usłyszą nazwę „swojego” miesiąca.
Wspólnie wyjaśniają niezrozumiałe wyrazy (baju, baju; mieć źle w głowie; być sprawcą cierpień…)
Nauczyciel kolejny raz czyta wiersz, uczniowie (miesiące), o których mowa, przemieszczają się przed grupę i inscenizują ruchem treść wiersza.
Podczas kolejnej próby aktorzy (miesiące) powtarzają za nauczycielem swoje „role”.
Dzieci pracują nad poprawną wymową i gestem scenicznym.
Dobrze jest ustalić, kiedy i dla kogo odbędzie się występ (na przykład dla rodziców, którzy przyjdą do szkoły po dzieci, na przerwie dla innych klas).
6. Praca z podręcznikiem
Uczniowie oglądają sylwetki braci – miesięcy umieszczonych w podręczniku i próbują odszukać szczegóły, które ułatwią im ułożenie miesięcy w kolejności.
W ubraniach i przedmiotach braci miesięcy ukryte są podpowiedzi (kolejny numer i pierwsza litera nazwy).
Dzieci wycinają nazwy miesięcy i umieszczają pod każdą ilustracją.
Po obejrzeniu ilustracji i nazwaniu braci, uczniowie wycinają „serki” z postaciami braci i dopasowują do koła z nazwami miesięcy.
Nauczyciel indywidualnie sprawdza i rozmawia z każdym uczniem, pyta, który to miesiąc, jak się nazywa.
7. Sylabizowanie nazw miesięcy
Nauczyciel zaprasza do kolejnej próby inscenizacji wiersza.
Zapowiada, że każdy „miesiąc – aktor” zostanie zaproszony na scenę w opisany sposób:
N.: Pierwszy miesiąc? - U.: Styczeń! (sylabizują nazwę miesiąca z klaskaniem)
Można poprosić o trzykrotne „wyklaskanie” i „wykrzyczenie” nazwy miesiąca (skandowanie zachęcające do wyjścia na scenę).
8. Próba inscenizacji – ćwiczenia w powtarzaniu fragmentów tekstu wiersza
Dzieci, włączają się w powtarzanie kwestii kolejnych miesięcy, ostatnią zwrotkę (tę z życzeniami) powtarzają wspólnie.
|
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
30 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| 40 |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|