PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Z biegiem Wisły
Barania Góra
|
Kraków |
Warszawa |
Bałtyk |
Wisła |
Toruń
|
Tytuł:
|
Z biegiem Wisły |
Opis skrócony:
|
Odnajdziemy na mapie Polski rzekę Wisłę i odwiedzimy największe miasta leżące na Wisłą. |
Autor(rzy):
|
Małgorzata Małyska
malmal@interia.pl |
Hasła treści
|
Wisła, miasta, Toruń, mapa Polski, gra, liczebniki, przyimki |
Uwagi metodyczne
|
Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne:
mapa Polski, kontur Polski z zaznaczoną Wisłą przygotowany na dużym papierze, zdjęcia z Warszawy, Krakowa, Torunia, kredki, klej, wyrazy do nauki czytania, kolorowe karteczki.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie taneczne
Zabawa ruchowa z wyliczanką – śpiewanką: http://www.youtube.com/watch?v=Jgej4vMBCyA .
Dzieci trzymając się za ręce poruszają się rytmicznie w kręgu.
Jedna osoba jest w środku i wskazując palcem kolejne dzieci – wylicza…
Dziecko, które „odpada” losuje kartkę z wyrazem, liczy litery (znaki), z których złożony jest wyraz i wybiera sobie tyle kolorowych karteczek, ile liter jest w wylosowanym wyrazie.
Każdy próbuje samodzielnie przeczytać wylosowany wyraz.
Proponuję wykorzystać wyrazy już czytane lub takie, które wykorzystane są w wierszu „Wisła”.
Wśród wyrazów koniecznie musza pojawić się następujące: Kraków, Warszawa, Toruń, Wisła, góry, morze.
2. Liczenie, porównywanie, nazywanie kolorów
Nauczyciel prosi, aby podniosły w górę rękę dzieci, które mają cztery karteczki, więcej niż cztery karteczki, które mają karteczkę żółtą, …więcej niż jedną karteczkę żółtą…
Czytanie wyrazów, nazywanie znanych liter, zgadywanie nazw pierwszych liter w wyrazach.
Wśród wyrazów, wybranych prze dzieci będą nazwy miast: Kraków, Warszawa, Toruń.
3. Pogadanka przy mapie Polski
Odszukanie na mapie Polski największej rzeki – Wisły.
Odszukanie największych miast leżących nad Wisłą.
Uzupełnianie mapy przygotowanej przez nauczyciela (na dużym arkuszu szarego papieru nauczyciel przygotowuje kontur Polski z zaznaczoną Wisłą i punktami w miejscach, gdzie położone są miasta: Kraków, Warszawa, Toruń).
Uczniowie, którzy wylosowali nazwy miast leżących nad Wisłą wklejają je na przygotowanej przez nauczyciela mapie w odpowiednim miejscu.
Wszyscy czuwają nad poprawnością.
4. Tworzenie gry planszowej „Płyniemy z Wisłą”
Z mapy Polski wynika, że Wisła wypływa z gór i w tym miejscy nauczyciel przykleja wyraz „start”.
Dzieci śledzą bieg rzeki i znajdują miejsce, gdzie rzeka wpada do morza.
Tam nauczyciel przykleja wyraz „meta”.
Od początku biegu rzeki, na tworzonej mapie – planszy do gry dzieci przyklejają swoje kolorowe karteczki zgodnie z instrukcją nauczyciela.
Np.: Poproszę ucznia, który ma czerwoną karteczkę, następny z niebieską, zieloną…
Tu okazja do utrwalania liczebników głównych i porządkowych, przyimków (za czerwoną, przed zieloną).
Po wyklejeniu należy ustalić symbolikę kolorów.
Np. pionek na polu czerwonym – 5 podskoków na lewej nodze, na żółtym – śpiewamy znaną piosenkę, …
Jeśli pionek w czasie gry zatrzyma się na nazwie miasta – przerwa w podróży, oglądamy zdjęcia ( widokówki, albumy) z tego miasta – zwiedzamy miasto.
5. Gra planszowa
Nauczyciel, w zależności od liczby uczniów, albo dzieli klasę na zespoły i każdy dostaje swój pionek (kajak, łódkę), którym popłynie z biegiem Wisły, albo zaprasza na ciekawą wycieczkę całą klasę (pionek – statek wycieczkowy).
Przebieg – jak w tradycyjnej grze planszowej.
Należy ustalić zasady w jakiej kolejności rzucamy kostką, kto rzuca, kto odlicza miejsca…
Kiedy pionek znajdzie się na konkretnym polu, dzieci wykonują ustalone zadanie.
W czasie „zwiedzania” miasta Toruń, nauczyciel opowiada uczniom historię – legendę o toruńskich piernikach.
|
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
20 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| 30 |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|