PODGLĄD ATOMU
     
 

Z biegiem Wisły



 


Barania Góra



Kraków Warszawa
Bałtyk Wisła
Toruń





Tytuł: Z biegiem Wisły
Opis skrócony: Odnajdziemy na mapie Polski rzekę Wisłę i odwiedzimy największe miasta leżące na Wisłą.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska malmal@interia.pl
Hasła treści Wisła, miasta, Toruń, mapa Polski, gra, liczebniki, przyimki
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne: mapa Polski, kontur Polski z zaznaczoną Wisłą przygotowany na dużym papierze, zdjęcia z Warszawy, Krakowa, Torunia, kredki, klej, wyrazy do nauki czytania, kolorowe karteczki.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie taneczne

Zabawa ruchowa z wyliczanką – śpiewanką: http://www.youtube.com/watch?v=Jgej4vMBCyA .
Dzieci trzymając się za ręce poruszają się rytmicznie w kręgu.
Jedna osoba jest w środku i wskazując palcem kolejne dzieci – wylicza…
Dziecko, które „odpada” losuje kartkę z wyrazem, liczy litery (znaki), z których złożony jest wyraz i wybiera sobie tyle kolorowych karteczek, ile liter jest w wylosowanym wyrazie.
Każdy próbuje samodzielnie przeczytać wylosowany wyraz.
Proponuję wykorzystać wyrazy już czytane lub takie, które wykorzystane są w wierszu „Wisła”.
Wśród wyrazów koniecznie musza pojawić się następujące: Kraków, Warszawa, Toruń, Wisła, góry, morze.

2. Liczenie, porównywanie, nazywanie kolorów

Nauczyciel prosi, aby podniosły w górę rękę dzieci, które mają cztery karteczki, więcej niż cztery karteczki, które mają karteczkę żółtą, …więcej niż jedną karteczkę żółtą…
Czytanie wyrazów, nazywanie znanych liter, zgadywanie nazw pierwszych liter w wyrazach.
Wśród wyrazów, wybranych prze dzieci będą nazwy miast: Kraków, Warszawa, Toruń.

3. Pogadanka przy mapie Polski

Odszukanie na mapie Polski największej rzeki – Wisły.
Odszukanie największych miast leżących nad Wisłą.
Uzupełnianie mapy przygotowanej przez nauczyciela (na dużym arkuszu szarego papieru nauczyciel przygotowuje kontur Polski z zaznaczoną Wisłą i punktami w miejscach, gdzie położone są miasta: Kraków, Warszawa, Toruń).
Uczniowie, którzy wylosowali nazwy miast leżących nad Wisłą wklejają je na przygotowanej przez nauczyciela mapie w odpowiednim miejscu.
Wszyscy czuwają nad poprawnością.

4. Tworzenie gry planszowej „Płyniemy z Wisłą”

Z mapy Polski wynika, że Wisła wypływa z gór i w tym miejscy nauczyciel przykleja wyraz „start”.
Dzieci śledzą bieg rzeki i znajdują miejsce, gdzie rzeka wpada do morza.
Tam nauczyciel przykleja wyraz „meta”.
Od początku biegu rzeki, na tworzonej mapie – planszy do gry dzieci przyklejają swoje kolorowe karteczki zgodnie z instrukcją nauczyciela.
Np.: Poproszę ucznia, który ma czerwoną karteczkę, następny z niebieską, zieloną…
Tu okazja do utrwalania liczebników głównych i porządkowych, przyimków (za czerwoną, przed zieloną).
Po wyklejeniu należy ustalić symbolikę kolorów.
Np. pionek na polu czerwonym – 5 podskoków na lewej nodze, na żółtym – śpiewamy znaną piosenkę, …
Jeśli pionek w czasie gry zatrzyma się na nazwie miasta – przerwa w podróży, oglądamy zdjęcia ( widokówki, albumy) z tego miasta – zwiedzamy miasto.

5. Gra planszowa

Nauczyciel, w zależności od liczby uczniów, albo dzieli klasę na zespoły i każdy dostaje swój pionek (kajak, łódkę), którym popłynie z biegiem Wisły, albo zaprasza na ciekawą wycieczkę całą klasę (pionek – statek wycieczkowy).
Przebieg – jak w tradycyjnej grze planszowej.
Należy ustalić zasady w jakiej kolejności rzucamy kostką, kto rzuca, kto odlicza miejsca…
Kiedy pionek znajdzie się na konkretnym polu, dzieci wykonują ustalone zadanie.
W czasie „zwiedzania” miasta Toruń, nauczyciel opowiada uczniom historię – legendę o toruńskich piernikach.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 20
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 30

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci