PODGLĄD ATOMU
     
 

Wielkanocny koszyczek





Tytuł: Wielkanocny koszyczek
Opis skrócony: Dowiemy się, co znajduje się w wielkanocnym koszyczku, porozmawiamy o tradycjach wielkanocnych.
Autor(rzy): Małgorzata Małyska malmal@interia.pl
Hasła treści Wiosna, święta, tradycje, zwyczaje, Wielkanoc, zdrobnienia, przyimki
Uwagi metodyczne Materiały dydaktyczne:Materiały dydaktyczne: Koszyczek i produkty, które święci się w koszyczku.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie zajączków.

Dzieci wchodząc na lekcję dowiadują się od nauczyciela, że w gdzieś w sali dydaktycznej ukryły się kolorowe zajączki.
Każdy znajduje dla siebie jednego zajączka i zajmuje miejsce w kręgu.
Zajączki witają się w specjalny „zajęczy” sposób.
Np.: Zajączek czerwony (ktoś mówi o sobie) wita zajączka żółtego, który siedzi obok zajączka niebieskiego.
Oznaką powitania, będzie machanie uszami (dłonie uniesione na wysokość głowy).
Dalej wita ten, który został powitany.
Nauczyciel czuwa nad tym, żeby każdy zajączek został powitany.

2. Rozmowa w kręgu – symbole związane z Wielkanocą.

Nauczyciel zapowiada rozmowę na temat Świąt Wielkanocnych.
Zastanawia się głośno, czy zajączki mają coś wspólnego z Wielkanocą?
Rozmowa o tradycji szukania „zajączka” – słodkiego upominku, najczęściej w ogródku.
Na tablicy pojawia się kartonik z wyrazem „zajączek”.
Dzieci wymieniają inne, znane im elementy kojarzone z tymi świętami.
Na tablicy powinny pojawić się kartoniki z napisami: „jajko”, „pisanka”, „koszyczek”, „kurczak”, „baranek”.

3. Ruchowa gra dydaktyczna - Pisanka w koszyczku

Dzieci dobierają się w trójki.
Dwie osoby, trzymające się za ręce to koszyczek, osoba w środku to pisanka.
Na hasło nauczyciela: pisanki wyskakują z koszyczków, dzieci – pisanki opuszczają swoją grupę i wesoło poruszają się po sali.
Na sygnał: do koszyczka!- szybko „wskakują” do najbliższego koszyczka.
Na hasło: koszyczki na spacerek!, koszyczki (cały czas trzymając się za ręce), swobodnie poruszają się między stojącymi pisankami.
Na hasło: łap pisankę! – para trzymająca się za ręce otacza stojące dziecko – pisankę.
Można wprowadzić dodatkowo komendę: Śmigus dyngus!, wówczas wszyscy starają się utworzyć zupełnie nowe trójki.
Gra będzie bardziej emocjonująca, gdy tak ją zorganizujemy, aby za każdym razem jakiś koszyczek został bez pisanki, albo pisanka bez koszyczka.

4. Śmigus – dyngus, czy to coś znaczy?

Dzieci, które znają tradycję polewania wodą dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami, lub nauczyciel opowiada o zwyczaju ludowym polegającym na polewaniu się wodą.

5. Co jest w wielkanocnym koszyczku?

Rozmowa o tym, co wkłada się do koszyczka i niesie do kościoła?
http://www.skrzacik.now.pl/swieconka.html

6. Wielkanocny koszyczek – analiza ilustracji w podręczniku

Kiedy nauczyciel opowiada uczniom o tym, co tradycja nakazuje zanieść do poświęcenia w wielkanocnym koszyczku, uczniowie oglądają ilustrację w książce – sprawdzają czy wszystko jest w koszyczku.
Na koniec nauczyciel zadaje pytania typu: Gdzie jest kiełbasa?
Warto zwrócić uwagę na to, jakie miejsce w koszyczku zajmuje baranek i porozmawiać z dziećmi na temat symboliki baranka.
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 40
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach) 50

 
Dodaj nowe atomy
Schowek

Twoje podręczniki
Liczba zapisanych zestawów:

0



Plan roczny:
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
Materiały udostępniane za pomocą Serwisu można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska,
z wyjątkiem materiałów, które zostały wyraźnie oznaczone jako nieobjęte postanowieniami tej licencji.
Strona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z projektu: „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania – zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego – przeznaczonych dla uczniów – dzieci obywateli polskich za granicą”.
Deklaracja dostępnosci