Nauczyciel dzieli klasę na zespoły.
Dzieci w zespołach naradzają się, zanim wybiorą właściwą odpowiedź.
Pytania:
- Smok wawelski mieszkał w: a) Toruniu; b) Gnieźnie; c) Krakowie?
- W górze Giewont śpią: a) królewny zamienione w żaby; b) konie bojowe i rycerze; c) Wars i Sawa?
- Wars był: a) rybakiem; b) szewcem; c) kominiarzem?
- Syrenka obiecała bronić: a) Krakowa; b) Warszawy; c) Torunia?
- Król nadał przywilej wypieku pierników miodowych dla miasta: a) Krakowa; b) Warszawy; c) Torunia?
- W godle Polski jest: a) biały orzeł; b) jaskółka; c) sowa?
- Smok wawelski pił wodę z: a) Wisły; b) z kałuży; c) z morza bałtyckiego?
- Syrenka płakała, bo: a) rybacy zabronili jej śpiewać; b) zgubiła głos; c) zły kupiec zamknął ją w ciasnej zagrodzie?
- Lech ujrzał na niebie: a) księżyc; b) samolot; c) białego orła na tle zachodzącego słońca?
- Miasto, które zbudował Lech nazywa się: a) Zakopane, b) Gniezno; c) Toruń?
5. Nagroda dla zwycięskiego zespołu
Zespół, który udzielił najwięcej poprawnych odpowiedzi, w nagrodę decyduje o tym, w którą zabawę ze śpiewem zabawi się cała klasa.
6. Czas na lekturę
W kąciku ciekawej książki proponuję kontynuowanie lektury Renaty Piątkowskiej pt.:
Szczęście śpi na lewym boku Opowiadanie pt.:
Czarny kot może być nawiązaniem do tego, dlaczego Miś Pyś chce podczas wakacji oswoić czarnego kota.
7. Podsumowanie lekcji
Na zakończenie lekcji nauczyciel dziękuje dzieciom za wszystkie aktywności (czytanie, opowiadanie, rysowanie, udział w grach, śpiewanie i zabawy ruchowe) i życzy wspaniałych wakacji.
8. Praca domowa
Pamiątka z wakacji (może to być ciekawa książka do wspólnego czytania w klasie).
9. Zaznaczam swoją minkę – informacja zwrotna