PODGLĄD ATOMU
|
|
|
|
Katechizm dziecka polskiego
- Kto ty jesteś? |
- Polak mały. |
- Jaki znak twój? |
- Orzeł biały. |
- Gdzie ty mieszkasz? |
- Między swemi. |
- W jakim kraju? |
- W polskiej ziemi. |
- Czym ta ziemia? |
- Mą ojczyzną. |
- Czym zdobyta? |
- Krwią i blizną. |
- Czy ją kochasz? |
- Kocham szczerze. |
- A w co wierzysz? |
- W Polskę wierzę. |
- Czym ty dla niej? |
- Wdzięczne dziecię. |
- Coś jej winien? |
- Oddać życie.” |
Władysław Bełza
| Ćwiczenie
|
Przeczytaj wiersz po cichu 2-3 razy. Przeczytaj głośno w parze z kolegą lub koleżanką. Powtarzaj wersy z pamięci. Co oznacza tytuł wiersza? Wyjaśnij dlaczego autor zatytułował ten wiersz „katechizm”. | Ćwiczenie
|
Pokoloruj polskie symbole narodowe. Odwołując się do słów wiersza W. Bełzy wyjaśnij, co oznacza kolor czerwony występujący jako polska barwa narodowa?
Tytuł:
|
Gdzie są polscy emigranci i skąd pochodzą? II |
Opis skrócony:
|
Rozumienie pojęcia emigracji (migracji).
Poprawna pisownia nazw państw, kontynentów, miast i narodowości.
Rozróżnianie krajobrazów Polski (górski, nadmorski, wyżynny, nizinny).
Redagowanie pozdrowień, adresowanie kartki pocztowej.
Posługiwanie się mapą fizyczną Polski – odnajdywanie regionów i miejscowości (kierunki). |
Autor(rzy):
|
Magda Szpyrko-Ankiewicz
mszankiewicz@hotmail.com |
Hasła treści
|
emigracja, nazwy kontynentów, państw, miast, symbole narodowe, mapa Polski, cechy krajobrazu |
Uwagi metodyczne
|
Przebieg lekcji:
Przebieg lekcji:
1. Przypomnienie wiersza w. Bełzy „Katechizm dziecka polskiego” – samodzielne, ciche odczytanie przez uczniów tekstu, a następnie głośne czytanie w parach.
2. Wspólna recytacja wiersza z podziałem na role (nauczyciel lub jeden uczeń zadaje pytania, reszta chórem odpowiada).
3. Wyjaśnienie tytułu wiersza (Katechizmy to podręczniki doktryny, zwykle pisane w formie pytań i odpowiedzi dla łatwiejszego zapamiętania. Taka forma jest czasem używana także w kontekstach pozareligijnych lub świeckich), odwołanie się do doświadczeń dzieci, kiedy używały katechizmów przygotowując się do I Komunii św.
4. Wypisywanie na tablicy nazw polskich miejscowości i regionów , skąd pochodzą uczniowie – porównywanie ich z mapą Polski.
5. Przypomnienie polskich symbolów narodowych (godło, flaga) – wyjaśnienie użytych kolorów, m.in. na podstawie słów wiersza „Czym zdobyta? – krwią i blizną”.
|
Szacowany MINIMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
|
40 |
Szacowany MAKSYMALNY czas na realizację treści atomu (w minutach)
| 60 |
|
| |
|
|
|
|
Dodaj nowe atomy
|
Schowek
|
Liczba atomów w schowku: 0
|
|
Twoje podręczniki
|
Liczba zapisanych zestawów:
0
|
|
Plan roczny:
|
Twoja liczba godzin w roku: ustaw
Liczba godzin w schowku:
Minimalny czas realizacji: 0,00
Maksymalny czas realizacji:0,00
|
|
|